ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

کامپوزیت یا ارتودنسی

استفاده از ارتودنسی دندان با کامپوزیت تنها ظاهر دندان ها را عوض می کنند اما روش عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. ارتودنسی با توجه به سیم پیچی یا قالب ارتودنسی شفاف ریشه دندان ها را جا به جا کرده و دندان ها را در جای خود قرار می دهد.

اما کامپوزیت دندان لایه‌ای است که روی دندان ها قرار می دهند تا زیبایی ظاهری دندان های بیمار تصحیح شود. استفاده از کامپوزیت یا ارتودنسی دندان وابسته به شکل دندان ها و درخواست بیمار است که باید زیر نظر پزشک جراح باشد. هر دو این ها می توانند کج بودن دندان های شما را صاف نشان دهند و کوتاهی و بلندی دندان ها را هماهنگ کنند.

مزایای استفاده از ارتودنسی دندان

دندان هایی که روی هم افتاده اند را می توان با استفاده از ارتودنسی دندان به حالت صاف و در جای اصلی درآورد. صاف بودن و منظم بودن دندان ها باعث می شود هنگام خوردن غذا نیرویی که پس از جویدن به لثه ها وارد می شود یکسان باشد. چرا که بعضی دندان ها به ریشه خود فشار زیادی وارد می کنند و باعث آزار می شوند و باعث شکسته شدن دندان ها و زخم شدن لثه ها می شود.

ناموزون بودن دندان باعث می شود که غذا به طور مطلوب آسیاب نشود و مشکلات گوارشی را برای شما به وجود آورد. پس از اینکه از ارتودنسی استفاده کردید و دندان های شما نظم و ترتیب پیدا کردند مسواک زدن و تمیز کردن آنها به راحتی اتفاق می افتد چرا که فاصله بین دندان ها نه آنقدر زیاد است که مواد خوراکی بین آنها گیر کند و نه آنقدر کم که اصلا نشود بین آنها را مسواک کشید و همین کار باعث پایین تر آمدن طول عمر دندان ها می شود اما پس ارتودنسی و باز کردن کامل دستگاه ارتودنسی دندان سلامت و طول عمر دندان ها بیشتر می شود.

همچنین بخوانید: سن مناسب ارتودنسی دندان

معایب استفاده از ارتودنسی دندان

به دلیل اینکه ارتودنسی ریشه دندان ها را جا به جا می کند درد دندان یکی از شایع ترین اتفاقات در هنگام ارتودنسی است که می توان با استفاده از مسکن ها این درد را تسکین داد. خراش افتادن و زخم شدن زبان و لب ها تا وقتی که دهان به وجود ارتودنسی عادت کند از مشکلات و سختی های ارتودنسی دندان است. اما لازم به ذکر است که عادت کردن دهان به ارتودنسی تنها چند روز طول می کشد. یکی از بیشترین مشکلاتی که برای ارتودنسی اتفاق می افتد این است که پزشک معالج در بستن قالب ارتودنسی خطایی انجام دهد که خود این کار باعث بروز مشکلاتی دیگر می شود. مدت زمان طولانی که استفاده از ارتودنسی تا کامل شدن دوره درمان دارد بین هجده تا بیست و چهار ماه است که با توجه به درد دندان مدت زمان طولانی ای است یک ویژگی منفی ارتودنسی به حساب می آید.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

 

همچنین بخوانید: طول درمان ارتودنسی

مزایای استفاده از کامپوزیت

برای استفاده از کامپوزیت دندان احتیاجی به خراش دادن و کوچک کردن دندان شما نیست و این اطمینان را داشته باشید که دندان های شما هیچ آسیبی نمی بینند. کامپوزیت یک جایگزین مناسب و ارزان قیمت برای لمینت دندان ها است. انجام کامپوزیت دندان ها فقط به یک جلسه مراجعه به دکتر کامپوزیت دندان نیاز دارد. کامپوزیت ها را به راحتی می توان ترمیم و تعویض می باشد.

برای قرار دادن کامپوزیت روی دندان شما هیچ احتیاجی به بیهوشی نیست. اکثر افراد در سنین مختلف می توانند از کامپوزیت استفاده کنند اما توجه داشته باشید که آیا شما احتیاج به کامپوزیت دارید یا اینکه باید با روش های دیگر سلامت دندان های خود را به دست آورید. مراقبت از کامپوزیت کاملا مانند مراقبت از دندان است و احتیاج به هیچ عمل دیگری ندارد.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

معایب استفاده از کامپوزیت

کامپوزیت دندان به راحتی می تواند لکه دار شود و رنگ خود را از دست بدهد. اینکه در استفاده از کامپوزیت دندان ها به هیچ گونه ای تراش نمی خوردند باعث می شود که در پایان کار دندان برجسته شوند. کامپوزیت بسیار شکننده است و نسبت به لمینت مقاومت بسیار کمتری دارد و با ضربه های کوچک می شکند بنابراین هر چند وقت یکبار مجبور می شوید برای ترمیم و تعویض کامپوزیت ها اقدام کنید. کامپوزیت نسبت به لمینت ها از براقی کمتری برخوردارهستند. اما با استفاده از روش هایی می توان تا حدودی کامپوزیت ها را براق کرد. در ابتدای دوره درمانی دندان های کامپوزیت شده شما نسبت به دما حساس می شوند که با گذشت زمان این مشکل به طور کامل حل می شود. پس از صرف هر وعده غذایی که دارای رنگدانه هستند باید به سرعت مسواک بزنید تا کامپوزیت دندان ها زرد رنگ نشوند.

درمان ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

در ابتدای توضیح بهتر است بگوییم که کارایی ارتودنسی دندان با کامپوزیت متفاوت است اما هر دو به دندانها لبخند انسان ها زیبایی می بخشند. کسانی که دندان هایشان بهم ریخته است و کج، جلو یا عقب هستند باید از ارتودنسی دندان استفاده کنند و کسانی که تنها از شکل ظاهری دندان های خود راضی نیستند از کامپوزیت دندان استفاده کنند. برای تصحیح کردن موقعیت دندان های خود می توانید از انواع مختلف ارتودنسی دندان استفاده کنید اما توجه داشته باشید که نظر پزشک متخصص ارتودنسی در استفاده از نوع ارتودنسی بسیار مهم است. دندان های شکسته و نا موزون کوتاه و بلند خود را با کامپوزیت ترمیم کنید و به دندان های خود نظم دهید. اگر دندان شما پوسیده شده و رنگ خود را از دست داده است می توانید پس از ترمیم پوسیدگی از کامپوزیت برای ترمیم رنگ دندانتان استفاده کنید.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

ارتودنسی و کامپوزیت به صورت همزمان

ارتودنسی و مواد کامپوزیت را می توان روی دندان های بیمار اعمال کرد. اما در اغلب موارد بیمار ابتدا باید درمان ارتودنسی را کامل کرده و سپس از ونیرهای کامپوزیت برای اصلاح اختلالات دندانی و فکی استفاده کند. که به حفظ ساختار خوب دندان کمک می کند. پس از اتمام ارتودنسی، لبخند، رنگ، انعکاس نور و زیبایی بی عیب و نقص شما شگفت انگیز خواهد بود.
این روش را می توان با کمک مواد خمیردندان در مطب انجام داد و تنها در یک یا دو جلسه انواع بد رنگ ها، فاصله بین دندان ها، ترک های دندان و پرکردگی لب ها برطرف می شود. ونیر کامپوزیت به طور کامل در مطب ساخته می شود و نیازی به قالب گیری ندارد. دندانپزشک زیبایی یک ماده خمیر مانند را روی سطح خارجی دندان قرار می دهد و به آن شکل می دهد. در نهایت با تابش نور با طول موج مشخص، مواد خمیری سفت شده و در نتیجه مشکلات ظاهری دندان ها حل می شود. لایه کامپوزیت روکش هایی که روی دندان ها اعمال می شود باید نازک و ظریف باشد.

تفاوت قیمت ارتودنسی و کامپوزیت

در وضعیت اقتصادی امروزه اولین چیزی که قبل از انجام هر کار در ذهن افراد می گذرد هزینه ای است که باید پرداخت کنند. هزینه ارتودنسی ابتدا به نوع ارتودنسی دندان وابسته است. ابتدا به دندانپزشکی مراجعه کرده و پس از مشاوره گرفتن از پزشک متخصص خود مشخص می شود که هزینه ترمیم دندان هایتان دقیقا چقدر می شود و این مسئله برای کامپوزیت هم وجود دارد که ابتدا باید نوع و تعداد کامپوزیت ها مشخص شود و سپس بعد از آن به دنبال تامین کردن هزینه کامپوزیت باشید. با توجه به شرایط بیمه ها می توانید از برخی شرکت های بیمه برای تامین مقداری از هزینه ترمیم دندان های خود استفاده کنید یا اینکه برخی کلینیک های دندانپزشکی دارای شرایطی هستند که تخفیف های قابل قبولی را به بیماران می دهند.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید. ما در وب سایت خود شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی هرچه تمام به صورت کاملا آنلاین اقدام به رزرو نوبت کنید. استفاده از خدمات آنلاین سایت مجموعه ما می تواند تجربه ای فوق العاده برای شما باشد. علاوه بر این امکان استفاده از خدمات ارتودنسی و ایمپلنت دندان نیز در مجموعه ما برای شما وجود دارد.

 
به این مقاله امتیاز دهید
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین