ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی فک بالا
۰
(۰)

ارتودنسی فک بالا از موارد ارتودنسی تک فکی بوده و به منظور بهبود وضعیت و موقعیت فک بالا و ایجاد توازن در ساختار دندان ها توسط متخصص ارتودنسی انجام شده و در برخی موارد احتیاج به براکت گذاری فک پایین نیز وجود خواهد داشت. سن متقاضی، وضعیت قرارگیری دندان ها و موقعیت فک، از مهمترین عوامل موثر در تصمیم گیری نوع ارتودنسی فک بالا به شمار می‌آیند.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان یکی از اقدامات زیبایی و درمانی شناخته شده به منظور اصلاح طرح لبخند، ایجاد و بهبود زیبایی و سلامت دندان ها در سنین مختلف است. این درمان علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری در ساختار دندان ها، منجر به پیشگیری و کاهش ریسک ابتلا به پوسیدگی، عفونت های پنهان دهان و دندان و شکل گیری ناصحیح دندان ها در سنین پایین شده و قادر به درمان ناهنجاری های مادرزادی و اکتسابی استخوانی فکی نیز خواهد بود.

همچنین بخوانید: مدت زمان ارتودنسی دندان چند وقت است؟

ارتودنسی فک بالا

انواع پرطرفدار ارتودنسی دندان

امروزه روش های مختلف ارتودنسی دندان از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و بسته به وضعیت جسمانی و موقعیت قرارگیری دندان های بیمار، تعیین و انجام خواهد شد. ارتودنسی ثابت یکی از انواع قدیمی و پرطرفدار ارتودنسی در سراسر جهان است که هنوز هم اجرا می شود. این روش دارای مزایای بسیار زیادی بوده و در بیشتر موارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ارتودنسی متحرک دومین نوع از ارتودنسی های پرطرفدار در جمعیت متقاضیان بوده و به دلیل امکان خارج نمودن تجهیزات ارتودنسی، طیف وسیعی از طرفداران را به خود اختصاص داده است.

فاکتورهای موثر در ارتودنسی فک بالا

  • از دست دادن بیش از موعد دندان های شیری
  • پوسیدگی های خفیف تا شدید دندان های شیری و دائمی
  • صدمه و ضربات وارد شده به دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • ناهنجاری های ژنتیکی و اکتسابی ساختار استخوانی فکی
ارتودنسی فک بالا

نکات مهم در خصوص ارتودنسی فک بالا

یکی از مهمترین و اصلی ‌ترین پارامترهای موثر در نحوه انجام ارتودنسی فک بالا در افراد متقاضی، در نظر گرفتن سن و ‏شدت ناهنجاری در فک و دندان است. ارتودنسی فک بالا در بیشتر موارد با استفاده از نصب براکت های ثابت دندان های فک بالا انجام شده و در برخی از موارد استثنایی احتیاج به راهکارهای دیگری از جمله جراحی فک و صورت نیز وجود خواهد داشت که پیش از ارتودنسی باید انجام شود.

اگر تنها یک فک خود را ارتودنسی کنیم مشکلی پیش نمی آید؟

بعضی از افراد فقط در فک بالا یا پایین دچار ناهنجاری هستند و اصرار دارند که فکی که دچار ناهنجاری است تنها ارتودنسی شود. اما دقت کنید که با ارتودنسی تغییراتی بر روی فک ایجاد می شود و این تغییرات نیز ممکن است روی فکی که سالم است و ارتودنسی نشده نیز تاثیر گذار باشد. در نتیجه ممکن است که به نتیجه دلخواه نرسید.

چه زمانی نیاز به ارتودنسی تک فک وجود دارد؟

  • بیرون زدگی و یا جلو بودن فک بالا و پایین
  • عقب رفتگی فک بالا و یا پایین
  • انجام ارتودنسی در فک بالا

معمولا ارتودنسی فک بالا یکی از رایج ترین روش های درمان و اصلاح طرح لبخند به منظور تراز کردن و ایجاد توازن در ساختار فک و دندان ها به شمار می ‌آید. این نوع از ارتودنسی معمولا به دلیل جلو بودن فک بالا زدگی دندان های پیشین با هدف عقب کشیدن دندان ها و تثبیت آنها در ساختار فک انجام خواهد شد. مدت زمان درمان با استفاده از ارتودنسی در فک بالا، بسته به شرایط بیمار و سرعت بهبود درمان کاملا متفاوت بوده و چند ماه تا چند سال به طول خواهد انجامید.
به شکل کلی می توان گفت یکی از مهمترین اهداف ارتودنسی فک بالا، عقب کشیدن فک و دندان های بیرون زده بوده و با استفاده از تصویربرداری و تشخیص درجه انحراف فک و دندان ها توسط ارتودنتیست بررسی و انجام خواهد شد. استفاده از تجهیزات جانبی مانند هدگیر، به ویژه در کودکان در حال رشد، اهمیت بسیار زیادی داشته و تاثیر مثبتی در تسریع روند بهبودی بر عهده خواهد داشت.

ارتودنسی فک بالا

هزینه انجام ارتودنسی فک بالا

هزینه ارتودنسی فک بالا و عوامل مختلفی بستگی داشته و در حالت کلی، نسبت به ارتودنسی فک پایین احتیاج به هزینه‌ های بیشتری خواهد داشت. هزینه های ارتودنسی دندان از جمله ارتودنسی فک بالا بسته به انتخاب نوع ارتودنسی در انواع ارتودنسی دیمون، ارتودنسی شفاف، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال و انواع مختلف براکت های مورد استفاده، متفاوت از یکدیگر هستند و کارایی خاص خود را در هر نوع درمان خواهند داشت.

ضرورت مراجعه به متخصص ارتودنسی

یکی از مهمترین و ضروری ترین پارامترهای موثر در رضایت بخشی و کسب نتایج مطلوب پس از اقدامات درمانی از جمله ارتودنسی تک فکی، انجام صحیح و اصولی مراقبت های ضروری اولیه و ثانویه پس از درمان بوده و از ایجاد مشکلات احتمالی در این زمینه پیشگیری خواهد نمود. رعایت رژیم غذایی عدم استفاده از ترکیبات آسیب زننده، توجه به بهداشت دهان و دندان و پایبندی به مراجعات تعیین شده توسط متخصص به منظور بررسی وضعیت بهبودی و سرعت پیشرفت تغییرات فکی و دندانی از دیگر ضروریات قابل توجه و بسیار مهم به منظور نتیجه بخش بودن درمان ارتودنسی در انواع مختلف آن به شمار می آیند.

جمع بندی ارتودنسی فک بالا به تنهایی

اگر می خواهید که برای همیشه دندان های مرتب داشته باشید بهتر است که هردو فک را با هم ارتودنسی کرده تا قوس هر دو فک تنظیم و دندانهایی یکدست داشته باشید. ارتودنسی تک فک برای مدت زمانی کوتاه تاثیر گذار می باشد و باز دندانها به حالت اول بازمی گردد.

برای دریافت اطلاع بیشتر و پرسش در خصوص انواع ناهنجاری های دهان و دندان خود اعم از مواردی که با استفاده از درمان ارتودنسی و ایمپلنت دندان قابل درمان می باشند، می توانید با بهترین متخصص ارتودنسی ما از طریق صفحه پرسش و پاسخ در ارتباط باشید و یا برای دریافت نوبت معاینه از قسمت نوبت دهی آنلاین اقدام نمایید.

همچنین بخوانید: مراحل ارتودنسی بزرگسالان

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین