جلوگیری از عفونت ایمپلنت

عفونت پس از ایمپلنت و راه های پیشگیری از بروز این عارضه، یکی از سوالات رایج و دغدغه های موجود در خصوص کاشت های دندانی است. نتایج حاصل از تحقیقات و مطالعات علمی در این زمینه نشان داده است که مهمترین و اصلی ترین عامل موثر در ایجاد عفونت پس از ایمپلنت دندان ، بی توجهی و نادیده گرفتن رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های اولیه و ثانویه پس از کاشت های دندانی است.

عفونت پس از ایمپلنت به چه علت رخ می دهد؟

عفونت پس از ایمپلنت و یا کاشت دندان به دنبال نفوذ باکتری های موجود در حفره دهان، باکتریهای موجود در فضای خارج از دهان و یا باکتری های ایجاد کننده عفونت های مزمن درمان نشده در فضای دهان و دندان در حفره ایجاد شده جهت کاشت پایه ایمپلنت دندان راه یافته و منجر به بروز عفونت های خفیف تا شدید خواهند شد. توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علائم مربوط به عفونت پس از ایمپلنت، به دندان پزشک معالج خود مراجعه نموده و درمانهای موثر را آغاز نمایید.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت

احتمال عفونت های پس از ایمپلنت چه میزان است؟

طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه می توان گفت، یکی از شایع‌ترین عوارض ایجاد شده پس از کاشت دندان، عفونت پس از ایمپلنت است. از این رو رعایت نکات بهداشتی و توجه به مراقبت های اولیه و ثانویه پس از کاشت دندان، اهمیت بسیار زیادی داشته و تاثیر فراوانی بر پیشگیری از بروز عفونت های ایجاد شده پس از ایمپلنت ایفا خواهد نمود.

همچنین بخوانید: ایمپلنت دندان با بیهوشی

علائم بالینی عفونت های ایجاد شده پس از ایمپلنت

• خونریزی های مداوم و غیر قابل کنترل
  • تب شدید، بی حالی احساس ضعف
  • درد خفیف تا شدید
  • مشکل در جویدن
  • تورم، احساس گرما، احساس نبض و در ناحیه ایمپلنت شده

در صورت مشاهده و بروز هر یک از علامت های مذکور، سریعاً به متخصص ایمپلنت خود مراجعه نموده و هرچه سریعتر درمان های موثر در بهبود عفونت های پس از کاشت دندان را آغاز نمایید.

عوامل موثر در افزایش ریسک ابتلا به عفونت پس از کاشت دندان

• بیماری های مربوط به لثه
  • مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  • عفونت های پنهان و درمان نشده دهان و دندان
  • مصرف برخی از داروهای خاص
  • نقص و اختلالات سیستم ایمنی
  • بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان
  • تراکم نامناسب استخوان فک
  • انجام ایمپلنت دندان در فضای نامناسب و غیر بهداشتی

همچنین بخوانید: مراحل ارتودنسی بزرگسالان

پیشگیری از بروز عفونت پس از ایمپلنت دندان

توجه و رعایت موارد موثر در پیشگیری از بروز عفونت های پس از ایمپلنت، اهمیت بسیار زیادی داشته و ریسک ابتلا به عفونت های احتمالی را به شدت کاهش خواهد داد.

درمان های پیش از ایمپلنت

یکی از مهمترین موارد پیشگیری از بروز عفونت پس از ایمپلنت دندان، اقدامات درمانی پیش از انجام این درمان است. برطرف نمودن عفونت های پنهان و درمان نشده حفره دهان و دندان، ترمیم پوسیدگی های دندانی و بسیاری از عوامل دیگر، تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز عفونت های ایجاد شده پس از ایمپلنت خواهد داشت.

رعایت نکات بهداشتی

با توجه به رعایت اصول و نکات بهداشتی پس از ایمپلنت، از توصیه های بسیار مهم به منظور کاهش ریسک ابتلا به عفونت های ثانویه در این درمان به شمار می آید. استفاده از دهانشویه های مناسب ایمپلنت، استفاده از نخ دندان مناسب و مسواک، از مهمترین توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه جهت کاهش ریسک ابتلا به عفونت پس از ایمپلنت محسوب می شوند.

رعایت رژیم غذایی پس از کاشت دندان

رعایت رژیم غذایی و مصرف خوراکی های سرشار از ویتامین ای و سی، مصرف سبزیجات، مصرف غذاهای نرم و آبکی و اجتناب از رژیم غذایی محرک، از دیگر موارد بسیار مهم در پیشگیری از بروز عفونت پس از ایمپلنت دندان به شمار می آید.

عوارض ناشی از عفونت های ایجاد شده پس از ایمپلنت

به شکل کلی عفونت پس از ایمپلنت، از موارد بسیار مهم و آسیب زننده به درمان ایمپلنت بوده و موجب تحلیل رفتگی استخوان فک و شل شدن پایه های ایمپلنت خواهد شد. عفونت منجر به ایجاد ضعف در بافت اطراف ناحیه ایمپلنت شده و ریسک ابتلا به تحلیل رفتگی لثه و استخوان فک را افزایش خواهد داد. عفونت های سینوسی، عکس های دندان های فوقانی و عفونت‌های مجاری تنفسی از دیگر مشکلات و پیامدهای ایجاد شده به دنبال عفونت های درمان نشده پس از کاشت های دندانی هستند. از اینرو توصیه می شود نسبت به بروز علائم ایجاد شده به دنبال عفونت پس از ایمپلنت دندان، آگاه بوده و در صورت بروز هریک از علائم ذکر شده، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه و درمان ها را آغاز نمایید.

شما می توانید در صورت وجود هر گونه پرسش در خصوص ناهنجاری های دهان و دندانی اعم از ارتودنسی و ایمپلنت با ما از طریق صفحه پرسش و پاسخ در ارتباط باشید و همچنین برای دریافت نوبت آنلاین به قسمت مربوطه مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید