داروی آبسه دندان چیست؟

داروی آبسه دندان
۲.۳

آبسه دندان در واقع همان عفونتی است که به شکل تورم مملو از چرک، در ریشه دندان ها و یا سطح لثه دیده می شود. برای درمان آن باید حتما به دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.
همچنین ممکن است در سنین پایین این اتفاق بیفتد و شما نیاز پیدا کنید تا به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

دلایل زیادی می تواند در آبسه دندان نقش داشته باشد که از جمله شایع ترین آن پوسیدگی دندان ها است. آبسه های دندانی درد زیادی با خود دارند و گاها در موارد شدید ممکن است عملکرد طبیعی فرد را دچار مشکل کنند. اگر این بیماری با داروی آبسه دندان درمان نشود ممکن است به سایر بخش های دهانی و حتی استخوان های دهان سرایت کرده و آسیب جدی وارد کند.

انواع آبسه دندان کدامند؟

به صورت کلی آبسه دندانی سه نوع اصلی دارد که ممکن است در نواحی مختلف اطراف دندان ایجاد شوند. انواع آبسه دندان عبارت است از:

• آبسه پری آپیکال (Periapical Abscess)

خطرناک ترین نوع آبسه است که در انتهای ریشه دندان ایجاد می شود. در این نوع عفونت، باکتری‌ها از طریق ترک خوردگی یا پوسیدگی دندان‌ها وارد قسمت‌های داخلی دندان (پالپ دندان) می‌شود. هنگامی که باکتری از پالپ دندان عبور می‌کند، تا ریشه نفوذ می‌کند و باعث ایجاد آبسه پری اپیکال می‌شود. اولین نشانه‌های ایجاد این نوع عفونت، التهاب، درد و تورم هستند.

• آبسه ژنژیوال (Gingival Abscess)

این نوع آبسه بین دندان و لثه ایجاد می‌شود و نتیجه یک عفونت باکتریایی می‌باشد. رایج‌ترین علت بروز این نوع آبسه برخورد یک جسم خارجی به ناحیه بین لثه و دندان است. حتی برخورد ساده‌ترین اجسام مانند پاپ‌کورن و خلال دندان می‌تواند باعث بروز آبسه لثه شود. در مراحل اولیه این عفونت با قرمزی سطح لثه همراه است و پس از گذشت ۴۸ ساعت به صورت یک زائده نوک تیز ظاهر می‌شود.

• آبسه پریودنتال (Periodontal Abscess)

آبسه پریودنتال ساختاری کیسه مانند یا حفره‌ای از چرک است که در لثه ایجاد می‌شود. این نوع عفونت، مرحله پیشرفته‌ای از بیماری لثه است که اگر درمان نشود ممکن است باعث از دست رفتن همیشگی استخوان شود.

علائم آبسه دندان

خوشبختانه آبسه دندان بیماری خاموشی نیست و در صورت بروز علائم نمایانی دارد که با دیدن این علائم می توان به درمان پرداخت.
از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت.

• ورم روی لثه
  • قرمزی
  • گرمی
  • در موارد شدیدتر ورم از روی صورت هم قابل تشخیص می شود
  • گاهی نیز ممکن است با تب و لرز یا احساس بی حالی همراه باشد

انواع داروی آبسه دندان

آبسه دندان چه دلایلی دارد؟

مهم‌ترین دلیل ایجاد آبسه دندان، پوسیدگی شدید دندان و بیماری لثه است. همچنین مصرف زیاد قند، کربوهیدرات و غذاهای چسبنده خطر ابتدا به این بیماری دهانی دندانی را افزایش می‌دهد. آبسه دندان به دندان، لثه و اعصاب صدمه می‌زند و در صورت آسیب دیدن اعصاب ممکن است درد متوقف شود که این اتفاق بسیار خطرناک است زیرا بیمار از مشکل خود غافل می‌شود و بدون اینکه خودش خبر داشته باشد، عارضه در او تشدید می‌شود. در این حالت ممکن است التهاب به استخوان فک گسترش پیدا کند و فرد باید فک خود را جراحی کند.

ملاحظات مهم پس از دیدن آبسه دندان

آبسه ممکن است داخل دندان یا روی لثه ایجاد شود، برای درمان آبسه لثه و دندان در صورتی که علائم آن را دیدید، یک سری نکات را باید توجه کنید.
یکی از موارد این است که هرگز ناحیه مورد نظر را گرم نکنید. زیرا گرم کردن سبب گسترش عفونت و سرایط آن به دیگر نقاط می گردد.
کمپرس سرد ضرری ندارد اما تاثیری در روند درمان آبسه دندان ندارد.
سوال افراد زیادی این است که برای آبسه دندان چی خوبه؟ توجه کنید که حتما دهان خود را با دهان شویه ضدعفونی کنید. از جمله این دهان شویه های قابل استفاده می توان به کلرهگزیدین یا آب نمک رقیق اشاره داشت که باید روزی چند بار این عمل را تکرار کرد.
در صورت وخامت آبسه حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا به ایمپلنت و یا ارتودنسی دندان شما مشکلی وارد نشود.

داروهای اورژانسی مورد استفاده برای آبسه دندان

آیا درمان فوری آبسه دندان با قرص ممکن است؟ قبل از نام بردن قرص ها و دارو ها خوب است بدانید که این دارو ها تنها عفونت را محدود می کنند و درد را کاهش می دهند و درمان ریشه ای برای عفونت و آبسه نیستند. در نتیجه برای درمان ریشه ای آبسه دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا شرایط و علل ایجاد را بررسی کند و به طور ریشه ای به درمان آن بپردازد.

داروی اورژانسی آبسه دندان

درمان فوری آبسه دندان با قرص

هیچ‌کدام از این قرص‌ها درمان قطعی برای آبسه دندان نیستند و بیشتر به عنوان مسکن از این داروها استفاده می‌کنند، البته داروهای آنتی بیوتیک زیادی هم برای از بین بردن عفونت دندان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. هر کدام از کپسول های زیر را در هر ۶-۴ ساعت یکبار مصرف کنید.

• Novafen
  • Gelofen
  • Acifen
  • Megafen
  • Alfen x
  • Advil

در صورتی که مشکل و یا ناراحتی معده دارید می توانید از کپسول Celebrex یا celecoxib بجای موارد گفته شده در بالا استفاده کنید. ۲-ژل Dentafort یا قطره Dentol هم می تواند یک درمان دارویی باشد به طوری که روی پنبه کوچک مالیده شوند و در محل درد گذاشته شود. در مواردی که درد شدید در بیمار وجود دارد و مسکن ها کاهش دهنده درد نیستند می توان از شیاف دیکلوفناک سدیم هم استفاده کنید.

آنتی بیوتیک خوراکی :

• روش اول :

کپسول co-amoxiclav 625 mg هر ۸ ساعت و قرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت مصرف شود.

• روش دوم :

کپسول cefixime 400 mg روز نخست هر ۱۲ ساعت دومین روز هر ۲۴ ساعت ۱ عدد و قرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت مصرف شود.

• روش سوم :

کپسول clindamycin 150 mg هر ۶ ساعت در کنار قرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت مصرف شود.

درمان خانگی آبسه دندان با جوش شیرین

یکی از راه‌های درمان خانگی آبسه دندان با جوش شیرین است. به این صورت که روزی دو بار به مدت ۵ دقیقه دهان را با مخلوط آب و جوش شیرین شستشو دهید. جوش شیرین باعث بالا رفتن PH دهان شده و محیط دهان را قلیایی می‌کند که این امر باعث جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان می‌شود. باکتری‌ها برای رشد نیاز به محیط اسیدی دارند. محلول جوش شیرین و آب و نمک درمان سریعی برای درد دندان عفونی شما است. نصف فنجان آب را با نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین و مقداری نمک حل کنید و دهان خود را با آن شستشو دهید.

آنتی بیوتیک خوراکی

آنتی بیوتیک تزریقی

آمپول penicillin 800000 هر ۱۲ ساعت ۱ عدد به صورت عضلانی تزریق شود تا ۴ عدد.
در صورتی که حساسیت به پنیسیلین باشد، می توان آمپول clindamycin 150 mg را جایگزین کرد.
توجه :
دقت کنید که تمام داروهای ذکر شده باید زیر نظر دندانپزشک و متخصص تجویز شوند و هرگز به صورت خودسرانه دست به مصرف این موارد نزنید. زیرا هرگونه درمان خود سرانه می تواند مشکل شما را بدتر کند و یا حتی آسیب دیگری به بدنتان وارد سازد. خصوصا در عفونت هایی که شدت بیشتری دارند درمان های خودسرانه می تواند سبب انتقال عفونت به سایر بخش ها شود.
در این راستا توصیه داریم که حتما قبل از هرگونه اقدام با کارشناسان و مشاوران تیم کلینیک سیمادنت ارتباط برقرار کنید. آنها میتوانند راهنمایی هایی را در اختیار شما قرار دهند که تنها از طریق تجربه و طی سال ها فعالیت در این عرصه بدست آمده است. میتوانید برای برقراری ارتباط به بخش تماس باما بروید.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید. ما در وب سایت خود شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی هرچه تمام به صورت کاملا آنلاین اقدام به رزرو نوبت کنید. استفاده از خدمات آنلاین سایت مجموعه ما می تواند تجربه ای فوق العاده برای شما باشد. علاوه بر این امکان استفاده از متخصص ایمپلنت و ارتودنسی دندان نیز در مجموعه ما برای شما وجود دارد.

برای آبسه دندان چی خوبه؟

می توانید از قرص های ضد درد مانند ایبوپروفن یا پاراستامول استفاده کنید. دهان خود را با محلول آب نمک و جوش شیرین شستشو دهید. می توانید مقداری میخک روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. اگر آبسه ترکید محتویات آن را به صورت کامل خارج کنید و از بلعیدن آن جلوگیری کنید و مجددا دهان خود را با آب نمک بشویید

درمان آبسه دندان با نشاسته چگونه است؟

از ترکیب نشاسته با آب لیمو، نشاسته با سرکه سیب، نشاسته با عسل، نشاسته با آب سیر می توان برای درمان آبسه دندان استفاده کرد به این صورت که هرکدام از این ترکیبات را به صورت خمیر درآورده و روی محل مورد نظر گذاشته. روزی ۲-۳ بار این کار را انجام دهید.

میانگین رای ۲.۳ / ۵. تعداد رای: ۳