مراحل ارتودنسی بزرگسالان

مراحل ارتودنسی برای بزرگسالان
۵
(۱)

ارتودنسی از درمان های رایج دندانپزشکی است که محدودیت سنی ندارد اما نکته ای که در خصوص ارتودنسی دندان در بزرگسالان وجود دارد، بررسی کامل وضعیت سلامت دهان، لثه ها و وضعیت دندان ها در بزرگسالان برای ارتودنسی است که باید حتما توسط یک متخصص ارتودنسی انجام شود. از آنجا که بزرگسالان به بیماری های لثه بیشتر مستعد هستند باید ارتودنسی به گونه ای انجام شود تا فشار ناشی از براکت ها موجب تحلیل استخوان های فک و بدتر شدن وضعیت لثه ها در افراد بزرگسال نشود.

ارتودنسی چیست و چه کاربری دارد؟

کاربرد ارتودنسی را بیشتر می توان در تصحیح مال اکلوژن (یا همان جفت شدن و ظاهر نادرست دندان ها) دانست که می تواند ناشی از دلایل مختلفی از جمله موقعیت نادرست دندان ها در کنار هم و یا دو فک در فرد باشد.

به طور کلی همچنین می توان گفت درمان ارتودنسی می تواند علاوه بر تصحیح موقعیت دندان ها، تغییر الگو و جهت آن ها، برای اصلاح فک ها نیز استفاده شود اما تمرکز آن بر روی عامل اول است.

در این روش درمانی متخصص ارتودنسی با استفاده از براکت و سیم ها می تواند در طول مدت زمان خاصی، به مرور جای دندان ها را اصلاح کند.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

مراحل ارتودنسی بزرگسالان

همچنین بخوانید: انواع ارتودنسی و مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی

روش درمان ارتودنسی در بزرگسالان

امروزه با توجه به شناخته تر شدن روش های نوین دندانپزشکی در میان جوامع مختلف، ارتودنسی یکی از درمان های مورد توجهی است که از کودکان گرفته تا بزرگسالان نیز برای انجام آن به متخصص مراجعه می کنند.

ارتودنسی در بزرگسالان معمولا با پیچیدگی های بیشتری همراه است و می تواند با مشکلات دیگری از جمله مشکلات دندانی، بیماری های لثه و … همراه باشد. به همین خاطر در ارتودنسی بزرگسالان بهتر است حتما از افراد متخصص در زمینه ارتودنسی استفاده شود.

از جمله مزایایی که می توان برای درمان ارتودنسی بزرگسالان بیان کرد، می توان به سالم تر کردن و منظم تر کردن دندان ها، اصلاح موقعیت دندان ها و … اشاره نمود. نکات مهمی در ارتودنسی بزرگسالان وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.

مراحل انجام ارتودنسی در بزرگسالان

مراحل ارتودنسی بزرگسالان عبارتند از:

مشاوره اولیه:

ارتودنسی بزرگسالان و کودکان تفاوت هایی دارد و همچنین از آنجایی که در زمان مناسبی انجام نمی شود، ممکن است عوارض و مشکلاتی داشته باشد که در این مرحله لازم است به صورت کامل برای بیمار شرح داده شود.

معاینه تخصصی:

در این مرحله پزشک باید با توجه به مدارک پزشکی که از بیمار دارد و معایناتی که ممکن است در گذشته بر روی دندان ها و فک ها انجام شده است، به طور دقیق بررسی کند و در برخی موارد ممکن است نیاز به سی تی اسکن و یا ساخت مدلی دیجیتالی از دندان های بالا و پایین باشد تا بتوان اکلوژن را بررسی و برنامه درمان را ایجاد کرد.

برنامه ریزی درمان:

در این مرحله پزشک یک برنامه ریزی مناسب با توجه به اطلاعات و بررسی های تخصصی که در قسمت قبل انجام داده است به بیمار ابلاغ می کند که تعداد و زمان های مراجعات بعدی و … در آن شرح داده می شود.

مراحل انجام ارتودنسی بزرگسالان

همچنین بخوانید: آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟

انجام عملیات ارتودنسی در بزرگسالان

انجام عملیات درمان ارتودنسی:

که با قرار دادن دستگاه ارتودنسی انجام می شود و در این شیوه درمان براکت بر روی دندان ها قرار گرفته و تنظیم می شوند. این مرحله می تواند حداکثر تا ۴ ساعت نیز به طول بینجامد.

مراقبت تا مراجعات بعدی:

لازم است پس از نصب، بیمار از چند ماه تا چند سال به حفظ آن و رعایت نکات بهداشتی و درمانی که توسط متخصص توصیه شده است، توجه کرده و با توجه به برنامه زمانی درمان ارتودنسی هر چهار یا هشت هفته یکبار به پزشک متخصص مراجعه کند تا تنظیمات بعدی بر روی براکت انجام شود.

نگهداری و معاینات:

همانطور که گفته شد، نگهداری صحیح از این براکت ها، رعایت اصول درست تغذیه در طول دوره درمان بسیار مهم هستند.

نکات درمانی ارتودنسی بزرگسالان

در این زمینه ابتدا لازم است بگوییم درمان ارتودنسی محدودیت سنی ندارد و می تواند با توجه به نیاز فرد از سن ۷ سالگی تا سن ۷۰ سالگی نیز انجام شود که تمام این ها با توجه به وضعیت دندان ها و نیاز افراد می تواند انجام شود.

اما اگر بخواهیم بهترین زمان را برای درمان ارتودنسی بیان کنیم، می توان گفت بهترین زمان می تواند از سن ۷ سالگی و یا ۱۲ سالگی باشد. در این دوران فرم بندی دندان ها به مرحله تکمیلی خود نرسیده است و با توجه به امکان جابجایی و فرم دهی راحت تر به ساختار فک و دندان ها، به راحتی می توان درمان ارتودنسی را انجام داد.

همچنین در این درمان باید توجه شود که این روش نمی تواند به تنهایی برای اصلاح ناهنجاری های فک به کار گرفته شود و همچنین باید به دقت انجام شود تا نیرو و فشاری که از طریق براکت به لثه ها و استخوان ها وارد می شود، باعث تحلیل این استخوان و بدتر شدن وضعیت لثه ها نشود. به همین خاطر بررسی دقیق وضعیت لثه ها بسیار مهم است.

شما می توانید برای هرگونه پرسش خود را در خصوص درمان های ارتودنسی و ایمپلنت دندان از طریق صفحه پرسش و پاسخ ثبت نمایید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین