مراحل ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان
۰
(۰)

مراحل ایمپلنت دندان می تواند با توجه به نوع عملیات و جراحی متفاوت بوده و در یک یا چند مرحله انجام شود. به طور کلی مراحل ایمپلنت برای دندان ها شامل یک پروسه مشخص است که در موارد خاصی، با توجه به ویژگی های فردی و ویژگی های استخوان فک، می تواند شامل مراحل اضافه تری نیز باشد. در این مقاله با معرفی ایمپلنت دندان، به مراحل کلی ایمپلنت دندان ها می پردازیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت قطعاتی از جنس آلیاژهای آلومینیومی است که برای کاشت دندان استفاده می شود. امروزه ایمپلنت همچنین یک نوع جراحی شناخته می شود که برای پشتیبانی از پروتز دندان مانند تاج، پل و پروتز دندان استفاده می شود. ایمپلنت دندان از رایج ترین روش ها برای جایگزین نمودن دندان ها است که با کاشت قطعه ای به نام ایمپلنت در دندان و جایگذاری تاج دندان روی آن، انجام می شود.

ایمپلنت ها با ابزارهای دقیقی باید انجام شوند تا قطعه ایمپلنت در فک بیمار قرار گرفته و با جایگذاری دقیق و مناسب آن، بتواند به صورت پایدار قرار گیرد. جالب است بدانید که اگر بخواهیم تاریخچه ای برای این نوع روش ذکر کنیم، می توانیم آن را مربوط به ۴۰۰۰ سال پیش در چین و ۲۰۰۰ سال پیش در مصر بدانیم.

همچنین بخوانید: طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

مراحل ایمپلنت دندان

روش های ایمپلنت دندان

این نوع از روش جراحی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

Endosteal:

در این روش که معمولا رایج است، قطعه ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفته و سپس روکش دندان روی آن قرار می گیرد.

Subperiosteal:

این نوع از روش ایمپلنت در قسمت استخوان و زیر لثه انجام می شود. معمولا جنس پیچ های به کار رفته در این نوع روش از جنس آلومینیوم (مانند روش بالا) بوده و با چسبیدن ایمپلنت در استخوان فک به صورت یک مرحله انجام می شود.

Transosteal:

این نوع روش ایمپلنت بین بافت لثه و استخوان فک انجام شده و قطعه ایمپلنت به صورت U شکل می باشد.
روش های دیگری نیز برای انجام مراحل ایمپلنت دندان ها رایج هستند که می توان نام برد:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت دندان مینی
  • ایمپلنت میکرو
  • ایمپلنت زیگوماتیک

 

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

مرحله اول: آمادگی برای کاشت دندان

مراحل ایمپلنت دندان ممکن است با توجه به نوع متخصص و نوع روش ایمپلنت متفاوت باشد. از آنجا که کاشت های دندانی به یک یا چند عمل جراحی نیاز دارند، شما باید یک ارزیابی کامل برای آماده سازی و انجام مراحل ایمپلنت دندان انجام دهید، پس در اولین مرحله:

شما باید تصاویر سه بعدی از دندان و مدل های آن و فک خود تهیه کنید. همچنین اعلام شرایط خاص خود از جمله مشکلات قلبی باید قبل از مرحله انجام جراحی به پزشک اعلام شود.

مراحل ایمپلنت دندان

مرحله دوم: کاشت دندان

پس از آماده سازی، لازم است وارد مرحله جراحی و کاشت دندان شویم. در این مرحله جراح در قسمت مورد نظر برای باز کردن لثه و مشاهده استخوان، برشی ایجاد می کند. حفره ها باید تا استخوان حفر شوند، جایی که قطعه ایمپلنت باید در آنجا قرار گیرد.

در مرحله بعدی باید منتظر رشد استخوان ها باشید. در طی این فرآیند، استخوان فک با سطح ایمپلنت دندانی رشد کرده و متحد می شود. این فرایند، که می تواند چند ماه طول بکشد به ایجاد یک پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید شما کمک می کند و مثل یک ریشه عمل خواهد کرد.

مرحله آخر: قرار دادن پروتز

مرحله آخر از مراحل ایمپلنت دندان، قرار دادن پروتز و سرتاج می باشد. وقتی قطعه ایمپلنت در استخوان قرار داده شد، بسته به فرد باید ۳ تا ۵ ماه تاخیر زمانی رعایت شود و بعد از آن پروتز و سر تاج روی قطعه قرار خواهد گرفت. در این مرحله لازم است تا جراح دهان و دندان شما را بررسی کند. ممکن است در طول ۳ تا ۵ ماه نیاز به مراجعات محدودی برای چکاپ وضعیت ایمپلنت و لثه داشته باشید. پس از اتصال سر تاج، بافت لثه بسته می شود. همچنین در این مرحله توجه شود تا بعد از گذاشتن پروتز، باید به لثه حدود ۲ هفته زمان برای بهبود فرصت دهید.

مراحل ایمپلنت دندان

همچنین بخوانید: توصیه های دارویی پس از ایمپلنت دندان

در نهایت باید برای مرحله های مختلف ایمپلنت دندان به طور خلاصه گفت این مراحل عبارتند از:

  • آسیب دیدگی دندان
  • در صورت لزوم آماده سازی استخوان فک (پیوند)
  • قرار دادن ایمپلنت دندان
  • رشد و بهبودی استخوان
  • قرار دادن اباتمنت (سرتاج یا پروتز)
  • قرار دادن دندان مصنوعی

تاکید می شود که مراحل جراحی در انواع ایمپلنت دندان همیشه به صورت یک مرحله نبوده و غالبا در دو یا چند جلسه انجام می شود. بیشترین زمان اختصاص به به بهبودی و انتظار برای رشد استخوان جدید در فک شما دارد. همچنین باید گفت بسته به وضعیت شما، مراحل و نوع عملیات می تواند متفاوت باشد.

همچنین بخوانید: ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

مراحل ایمپلنت دندان

نحوه ایمپلنت دندان

پیش از انجام ایمپلنت، اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی سلامت لثه و دندان است. در ادامه مراحل انجام ایمپلنت را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم.

  • ابتدایی ترین کار برای ایمپلنت دندان، کشیدن ریشه دندان است. برای اینکار باید از بی حسی موضعی استفاده شود.
  • در مرحله دوم، دندانپزشک به طور کامل دندان‌ و فک‌ها را بررسی می‌کند و از طریق سی‌تی‌اسکن می‌تواند وضعیت دندان ها را بررسی کند.
  • در ادامه کار پیوند استخوان توسط متخصص انجام می‌شود و با پودر استخوان این فرآیند صورت می‌گیرد. پس از انجام این اقدام، باید دوره ۳ ماه را به استراحت بپردازید تا بتوان ادامه مراحل را انجام داد.
  • بعد از طی کردن دوران نقاهت، استخوان فک و دندان به یکدیگر جوش می‌خورد و باید اباتمنت نصب گردد.
  • بعد از نصب اباتمنت، باید یک تاج مصنوعی استفاده شود که تا زمان بهبود کامل آن باید در دهان قرار گیرد. مدت زمان نگهداری آن بین ۱ تا ۲ ماه است.
  • سپس دندان‌ها قالب‌گیری می‌شود که بین دو هفته وقت لازم است تا تاج ایمپلنت در جای خود قرار گرفته شود. بعد از طی کردن مراحل ذکر شده، کاشت ایمپلنت دندان به پایان می‌رسد.

سخت ترین مرحله ایمپلنت چیست؟

مرحله کاشت ایمپلنت دندانی ممکن است به عنوان یکی سخت ترین مراحل ایمپلنت انجام شود. در این مرحله، فیکسچرها یا ایمپلنت‌ها به استخوان فک یا فک بالا می چسبند. در این مرحله، مهمترین هدف اتصال محکم فیکسچر به استخوان است. جراح از تجهیزات و ابزارهای خاصی برای ایجاد یک فضای مناسب در استخوان برای درج فیکسچر استفاده می‌کند.

سوالات متداول در خصوص مراحل ایمپلنت دندان

درمان ایمپلنت در واقع نوعی روش درمانی برای دندان های از دست رفته می باشد که دارای یک قسمت پایه و یک قسمت تاج دندان می باشد. ابتدا می بایست پایه ایمپلنت در لثه و فک جایگذاری شود. در برخی افراد ممکن است تراکم استخوان فکی آنها کافی نباشد، از این رو پیوند استخوان شکل خواهد گرفت. پس از انجام این مرحله، در مراحل بعدی تاج دندان بر روی آن پایه قرار می گیرد.
مراحل انجام ایمپلنت با توجه به نوع استخوان بندی افراد می تواند متغیر باشد در برخی افراد، پایه ایمپلنت با سرعت بیشتری جوش می خورد و در برخی دیگر نیاز به پیوند استخوان می باشد. به همین ترتیب می تواند طول مدت در هر بیمار متفاوت باشد. اما به طور کلی در دو مرحله صورت می گیرد.
قالب گیری ایمپلنت به دو روش تری باز یا open tray و تری بسته یا close tray انجام می شود. در نوع اول، قالب گیری با دقت بیشتری انجام می شود و احتمال خطا در این روش کمتر می باشد.

عوامل متفاوتی بر قیمت ایمپلنت تاثیر گذار خواهد بود که از جمله آنها می توان به جنس ایمپلنت، نوع متریال، زمان کاشت دندان و تخصص پزشک اشاره داشت. شما می توانید برای اطلاع از به روزترین تعرفه های دندانپزشکی سیمادنت کلینیک به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید و یا با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین