وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر چیست؟

وسیع کننده کام

همانطور که می‌دانید در درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی در مراحل کاری خود از دستگاه و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند، ابزارهایی که به لطف آن‌ها می‌تواند به بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان شما بپردازد.

کاری که در مراحل بعدی باعث می‌شود دندانپزشک بتواند با داشتن علم و شناخت کامل نسبت به مشکل به حل آن بپردازد، مشکلاتی که بعضاً مربوط به ناهنجاری‌های موجود در دهان و دندان ها می‌باشند و برای مثال می‌توان به کراس بایت، کراودینگ، اوربایت و ….. اشاره کرد. یکی از این دستگاه‌هایی که در حل مشکلات فک و ارتودنسی دندان به کمک دندانپزشک می‌آید پالاتال اکسپندر یا همان وسیع کننده کام دهان می‌باشد.

استفاده‌ی اصلی این دستگاه برای درمان سه ناهنجاری مهم کراودینگ دندان، کراس بایت و همچنین دندان نهفته می‌باشد. همچنین این دستگاه یعنی، پالاتال اکسپندر مناسب کودکانی است که در سن رشد قرار دارند و هنوز استخوان فک و سقف دهان آن‌ها تکامل نیافته است. در این مطلب با ما همراه باشید تا تمام اطلاعات مورد نیازتان درباره‌ی پالاتال اکسپندر را شرح داده و همچنین مزایا و معایب آن را برای شما بازگو کنیم.

پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام به چه منظوری استفاده می شود؟

قبل از اینکه با جزئیات و مفهوم وسیع کننده کام دهان یا پالاتال اکسپندر آشنا شوید بهتر است که بدانید پالاتال، همان کام دهان یا سقف دهان و اکسپندر نیز وسیع کننده می باشد. پالاتال اکسپندر وسیله‌ای می‌باشد که به منظور وسیع یا پهن کردن سقف و کام دهان استفاده می‌شود، کاربری اصلی این دستگاه در سن رشد و بخصوص قبل از بلوغ می‌باشد که هنوز فک و دهان بیمار به صورت کامل رشد نکرده و بهترین موقع برای تغییر شکل آن است.

بعضاً افرادی هستند که بخاطر کوچک بودن دهان و فک خود مشکلاتی را تجربه می‌کنند و نمی‌توانند دهان خود را از حد خاصی بیشتر باز کنند که می‌تواند در حرف زدن و غذا خوردن مشکل بسیار آزار دهنده‌ای باشد.

کاربرد اصلی وسیع کننده دهان یا پالاتال اکسپندر

همانطور که در بخش های بالایی متن اشاره کردم پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام دهان از دستگاه‌های کاربردی برای انجام ارتودنسی می‌باشد. این دستگاه می تواند به بهبود سه نوع از ناهنجاری‌های فک و دندان ها کمک کند. کاربردهای این دستگاه ارتودنسی عبارتند از:

کاربرد اصلی وسیع کننده دهان یا پالاتال اکسپندر

دندان نهفته

دیگر ناهنجاری بسیار مهمی که توسط دستگاه وسیع کننده کام و سقف دهان و در سنین کودکی و قبل از تکمیل رشد استخوان های فک، قابل درمان است، وجود دندان نهفته در فک می‌باشد. اگر که دندانی به صورت نهفته در فک شما باشد و به دلایلی خارج نشود، متخصص ارتودنسی برای جلوگیری از مشکلات، به کمک این دستگاه فک و کام را گسترش داده و فضایی برای خروج دندان ایجاد می‌کند.

کراودینگ

اگر که کودک شما فک کوچکی داشته باشد و همچنین ازدحام دندان ها در دهان انقدر زیاد باشد که در دندان‌ها در فک قرار نگیرند، به این حالت می‌گویند بیمار دچار کرادوینگ شده است. مفهوم این واژه در زبان انگلیسی به معنای تراکم زیاد یا شلوغ بودن می‌باشد.

کراس بایت

یکی از مهمترین مشکلات و ناهنجاری‌هایی که در دهان بوجود می‌آید کراس بایت یا همان جلو زدگی دندان‌های فک پایینی می‌باشد، این مشکل باعث می‌شود که تراز دندان‌ها بهم خورده و ناهنجاری بین آن‌ها ایجاد شود.

بهترین سن برای استفاده از وسیع کننده کام

بهترین زمان استفاده از وسیع کننده کام زمانی است که کودک هنوز به بلوغ نرسیده است و هنوز در حال رشد است. متخصصان این دوران را دوران طلایی درمان می نامند، هرچه دیرتر برای درمان اقدام کنید روش های درمان کمتر تاثیر گذار خواهد بود. البته شدت ازدحام دندانها هم بی تاثیر نیست اما بهترین سن برای مراجعه بین ۱۲ تا ۱۴ سال می باشد.

اکسپندر یا وسیع کننده کام

آیا پالاتال اکسپندر درد دارد؟

بله در هنگام نصب اولیه آن به علت اینکه اولین بار است کودک از پالاتال اکسپندر استفاده می کند و فشاری که پالاتال اکسپندر به سقف دهان و لثه ها وارد می کند ممکن است که درد را حس کنند و باعث ناراحتی کودک شود، اما بعد از گذشت مدتی کم کم درد آن از بین می رود و به آن عادت می کنند.

اکسپندر فک بالا و اکسپندر فک پایین

نوع درمان در همه بیمار ها متفاوت است و شبیه به هم نیست بعضی از بیماران احتیاج به اکسپندر فک بالا و بعضی هم احتیاج به اکسپندر فک پایین دارند. در ادامه به مواردی که نشان می دهد شما به اکسپندر کدام فک نیاز دارید اشاره خواهیم کرد. اکسپندر فک بالا زمانی استفاده می شود که بین فک و کام بالا نیاز به پهن شدن دارد و برای فک پایین نیز زمانی به کار می رود که دندانها دچار ازدحام شده باشند ولی اکسپندر فک پایین باعث پهن شدن فک نمی شود.

مطلب پیشنهادی: پیله دندان چیست؟

عیب‌های اصلی پالاتال اکسپندر

بر خلاف مزیت‌های فراوان این روش و استفاده از پالاتال اکسپندر، شاهد این موضوع هستیم که این دستگاه همراه با بهبودی مشکلات، باید گفت این دستگاه معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش بیش از حد فاصله بین دندان ها
  • افزایش آب دهان
  • ایجاد سر درد
  • اختلال تکلم و گفتار

عیب‌های اصلی پالاتال اکسپندر
ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد و اما انجام ایمپلنت دندان و ارتودنسی نیز میتواند برای داشتن لبخندی زیبا به شما کمک کند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید.

اگر در سن پایین اقدام به درمان کنید به علت رشد فک قطعا از درمان به نتیجه خواهید رسید. سن ۱۲ تا ۱۴ سال بهترین زمان مناسب درمان است.
از درمان های که پالاتال اکسپندر انجام می دهد می توان به دندان نهفته، کراودینگ، کراس بایت اشاره کرد.
در هنگام نصب کودکان ممکن است درد را حس کنند چراکه به سقف دهان فشار وارد می کند و باعث می شود کودک درد را حس کند.
به این مقاله امتیاز دهید
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین