پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

انواع ریتینر بعد از ارتودنسی

تاکنون واژه‌ای به نام ریتینر به گوشتان خورده؟ باید بگوییم؛ ریتینرها (پلاک نگهدارنده) وسیله های سفارشی طراحی شده برای نگه داشتن دندان های شما در جای خود هستند. آنها اغلب بعد از درمان ارتودنسی، مانند بریس، توسط دکتر ارتودنسی برای شما تجویز می شوند تا بعد از تغییر شکل یا اصلاح، دندان های شما را در محل خود حفظ کنند.

استفاده از ریتینر(پلاک نگهدارنده) می تواند آزاردهنده باشد، اما این در مقایسه با این که مجبور باشید دوباره از نوع ارتودنسی کنید، کار منطقی و مفیدی می باشد.

انواع ریتینر (پلاک نگهدارنده)

سه نوع ریتینر (پلاک نگهدارنده) وجود دارد که هر متخصص ارتودنسی پس از برداشتن بریس های شخص تجویز می کند. هر دو نوع برای جلوگیری از حرکت دندان ها و نشستن دائمی آنها در مکان جدید تجویز می شود.

  • ریتینر (پلاک نگهدارنده) ثابت

نوع اول را ریتینر (پلاک نگهدارنده) ثابت می نامند. این نوع ریتینر به تجویز دکتر ارتودنسی بعد از برداشتن بریس ها به دندان های شما متصل می شود تا چند ماه اول پس از درمان در جای خود قرار گیرند.

در صورت نیاز به استفاده از ریتینر (پلاک نگهدارنده) به دلیل پیگیری درمان ارتودنسی، معمولا ریتینر (پلاک نگهدارنده) ثابت توسط متخصص ارتودنسی توصیه می شود.

پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

  • ریتینر (پلاک نگهدارنده) متحرک

نوع دوم ریتینر (پلاک نگهدارنده) ، نوع متحرک است. ریتینر متحرک، که همچنین ریتینرسیمی نیز نامیده می شود، می تواند برای تمیز کردن دندان ها و خوردن وعده های غذایی خارج شود.

البته داشتن یک ریتینر متحرک به این معنی نیست که پوشیدن ریتینر(پلاک نگهدارنده) و پیروی از دستورالعمل های دکتر ارتودنسی برای شما اهمیت کمتری دارد.

  • ریتینر (پلاک نگهدارنده) پلاستیکی

سومین نوع ریتینر (پلاک نگهدارنده)، نوع متحرک دیگری است. که به آن ریتینر (پلاک نگهدارنده) قالب گیری نیز گفته می شود، به گونه ای طراحی شده است که کاملاً در موقعیت جدید دندان های شما قرار گرفته و متناسب است.

ریتینرهای پلاستیکی شفاف در سال های اخیر محبوب شده اند زیرا عملاً دیده نمی شوند و احتمال سایش آنها بیشتر است. این ریتینر برای صاف کردن دندان ها استفاده می شود و مانع از حرکت آنها در جای خود می شود. در مورد سایش و استفاده ، حتماً دستورالعمل متخصص ارتودنسی خود را دنبال کنید.

مقاله پیشنهادی: هزینه ارتودنسی توسط متخصص چقدر است؟

پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

چند ساعت در روز باید رتینر را استفاده کنید؟

اگر نگهدارنده ثابت دارید، آن را تمام روز و تمام شب خواهید پوشید. اما اگر یک نگهدارنده متحرک داشته باشید، قوانین کمی متفاوت است. بسته به نیازهای خاص درمانی شما ممکن است دستورالعمل های مختلفی از دکتر ارتودنسی دریافت کنید.

طبق راهنمای انجمن ارتودنتیست های کانادا ، دستورالعمل معمول برای یک نگهدارنده متحرک استفاده از آن در تمام مدت ، به جز زمان غذا و تمیز کردن ، در ۴ تا ۶ ماه اول پس از برداشتن بریس ها است. پس از گذشت چندین ماه و پاک سازی توسط متخصص ارتودنسی، ممکن است بتوانید هر شب هنگام خواب از پوشیدن نگهدارنده خود دست بردارید.

بعد از برداشتن بریس ها ، چه مدت نیاز به پوشیدن نگهدارنده دارید؟

طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۰ ، بیش از ۵۸ درصد از متخصصان ارتودنسی ترجیح می دهند پس از پایان درمان با بریس ، نگهدارنده های متحرک تجویز کنند. اکثر پاسخ دهندگان توصیه می کنند هر روز به مدت ۹ ماه از این نگهدارنده ها استفاده کنند و پس از آن هنگام خواب آن ها را بردارند. چهل درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آنها ریتینر های دائمی را برای شما تجویز می کنند که شما آنها را تا آخر عمر در دهان خود نگه دارید. فارغ از این که دکتر ارتودنسی شما چه نوع نگهدارنده ای را توصیه می کند ، احتمالاً به شما آموزش داده می شود که درمان آن را به مدت نامحدود ادامه دهید.

پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

اگر نگهدارنده استفاده نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

فقط به این دلیل که درمان ارتودنسی شما به پایان رسیده است به این معنی نیست که دندان های شما در جای خود قرار می گیرند. اگر نگهدارنده خود را طبق دستورالعمل متخصص ارتودنسی خود نپوشید ، دندان های شما تمایل به بازگشت به جای قبلی خود دارند.

اگر از نگهدارنده خود استفاده نکنید، ممکن است طی ۱۰ سال یا حتی زودتر به تکرار ارتودنسی نیاز داشته باشید.اگر بخواهید از نگهدارنده خود برای چند هفته یا چند ماه استفاده نکنید، ممکن است دندان های شما جابجا شود و نگهدارنده دیگر ممکن است به درستی بر روی دندان های شما قرار نگیرد.

جمع بندی

ریتینرها بعد از ارتودنسی برای ثابت ماندن دندانها تجویز می شوند. دو نوع اصلی ریتینرها، ثابت و متحرک هستند که نوع متحرک را می توانید برای شستن دندانها و صرف غذا بردارید. البته یک نوع ریتینر پلاستیکی نیز وجود دارد که جدیدا بسیار معروف شده است. درصورت عدم استفاده از ریتینر ممکن است مجبور به ارتودنسی دوباره شوید.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد و اما انجام ایمپلنت و ارتودنسی نیز میتواند برای داشتن لبخندی زیبا به شما کمک کند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید.

رای شما ثبت شد
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین