پیله دندان

پیله دندان حالتی است که پالپ (مغز) دندان پس از عفونت نتواند از خود دفاع کند و در این حالت احتمال تشکیل آبسه دندانی یا همان پالپ دندانی را در نوک ریشه خواهیم داشت. برای درمان آن نیاز است به متخصص دندان پزشکی و یا متخصص ارتودنسی مراجعه شود. این عفونت که از نوک ریشه دندان به لثه می رسد، باعث تورم و احساس درد شدید در دندان می شود. درمان این ضایعه پیچیده است و بسته به پیشرفت بیماری اعمال می شود.

در موارد ابتدایی با دارو درمان می شود اما در موارد حاد ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. در موارد خیلی پیشرفته تر از عفونت، پیله دندان ممکن است به بخش های حساسی از سر و گردن نیز آسیب زند که برای برطرف کردن آن نیاز به جراحی های پیچیده می باشد. در صورت داشتن ایمپلنت دندان و یا ارتودنسی ممکن است نیاز به برداشتن این موارد باشد.

انواع آبسه را بشناسید

این نوع از بیماری به سه شکل در دهان نمود پیدا می کند که عبارتند از:

• آبسه پری آپیکال: این آبسه در نوک ریشه‌ی دندان رخ می‌ دهد.
  • آبسه پریو دنتال: این آبسه روی لثه در کنار ریشه‌ی دندان رخ می ‌دهد. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف آن گسترش یابد.
  • آبسه لثه: این آبسه روی لثه رخ می‌ دهد.

انواع آبسه را بشناسید

درمان پیله دندان

دقت کنید که در صورت بروز پیله و عفونت دندان ها، از آنتی‌بیوتیک به هیچ وجه به طور خودسرانه استفاده نکنید. زیرا ممکن است مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ها سبب پنهان شدن علائم بیماری و یا مقاوم شدن میکروب ها نسبت به درمان دارویی گردد.
اولین قدم پس پس از مشاهده علائم پیله‌های دندانی مراجعه به دندانپزشک است تا اقدامات درمانی لازم برای برطرف کردن ان را تجویز و اعمال کند.
برای درمان پیله های دندانی نخستین قدم حذف عامل عفونت است که به راه های مختلفی انجام می گیرد. در یک حالت به صورت باز کردن مسیری برای رسیدن به عفونت مانند بریدن بافت های روی پیله، عصب کشی دندان یا در مواردی خارج کردن دندان برای تخلیه چرک انجام می باشد. در درمان دیگر از آنتی بیوتیک های لازم برای تکمیل درمان و از بین بردن مواد عفونی است.

دقت شود که هر دو روش باید در مطب دکتر دندان پزشک و به تجویز ایشان باشد. در صورتی که پیله دندان در دندان های شیری بروز دهد و به موقع درمان نشود، آسیب آن به دندان های دائمی می رسد و مشکلی حاد تر ایجاد می کند.

محل های ایجاد پیله دندانی

اگر پیله ها در نواحی سطحی و در نزدیک به استخوان فک باشند، برای درمان آن مشکل زیادی نیست و به آسانی قابل کنترل و درمان است. اما اگر عفونت به جاهای عمقی نفوذ کند و و پیله های در بخش هایی مانند اطراف حلق، مجاری تنفسی و یا در موارد خیلی بحرانی تر در مغز راه پیدا کند، بسیار خطرناک است و موجب بسته شدن راه های تنفسی، درگیری های مغزی و انتشار عفونت در خون می شود.

علائم پیله دندان

در صورت مشاهده علائم زیر دچار پیله دندانی شده اید و باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را برطرف می سازد.
از جمله این علائم باید به مواردی مانند برآمدگی قرمز و تورم در یک سمت دندان و در لثه، درد زق زق مانند، تورم و درد در همان طرف از صورت، ورم غده‌ لنفاوی گردن، احساس خارش یا سوزش روی پوست، حالت تهوع، استفراغ، مشکلات تنفسی، گیجی، دوبینی یا حتی از دست دادن بینایی و… اشاره کرد.

علائم پیله دندان

پیشگیری از پیله دندان

همان طور که میدانیم پیشگیری از بیماری ها راحی به مراتب آسان تر از درمان آن ها می باشد. برای پیشگیری از پیله دندانی نیز راه هایی وجود دارد.یکی از این را ها مراجعه منظم به دندان پزشک برا چکاپ و بررسی سلامت دهان و دندان می باشد. مورد بعدی رعایت بهداشت دندانی و مسواک ردن و استفاده از نخ دندان در برنامه های روزانه است.

جمع بندی:
پیله دندانی به عفونت ایجاد شده در دندان گویند که می تواند از سطحی یا عمقی و خطرناک باشد. در موارد سطحی و به تجویز پزشک با درمان های دارویی و استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شود. اما در موارد حاد تر ممکن از به بخش های عمقی دندان و یا حتی مغز سرایت کند که بسیار خطرناک است. برای درمان این عارضه پزشک ممکن است دندان را بشکافند و یا آن را بکشند تا بتوانند عفونت را خارج سازند.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه تعرفه دندانپزشکی مراجعه نمایید.

ما در وب سایت خود شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی هرچه تمام به صورت کاملا آنلاین اقدام به رزرو نوبت کنید. استفاده از خدمات آنلاین سایت مجموعه ما می تواند تجربه ای فوق العاده برای شما باشد. علاوه بر این امکان استفاده از خدمات ارتودنسی دندان و ایمپلنت دندان نیز در مجموعه ما برای شما وجود دارد.

رای شما ثبت شد