طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی چه مدت است؟
۵
(۱)

آشنایی با طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی در هر فردی متفاوت است. برای این کار باید به ارتودنتیست مراجعه کنید تا با توجه به سن، نوع ناهنجاری و درمان انتخابی، طول درمان ارتودنسی را برای شما مشخص کند. به طور کلی مدت درمان ارتودنسی بین یک تا سه سال تخمین زده می‌شود. در این میان باید خاطر نشان کرد؛ ارتودنسی روشی برای درمان تمامی مشکلات دندان نیست. درواقع منحصر به فرد بودن موقعیت فک و دندان هر فرد نشان می دهد که نمی توان زمان دقیقی را برای طول درمان ارتودنسی مشخص کرد. اما با این حال عواملی وجود دارد که میتواند این مدت زمان را کاهش و یا افزایش دهند.

اگر میخواهید برای داشتن دندان هایی مرتب و لبخندی زیبا به سراغ ارتودنسی بروید، ویزیت اولیه متخصص ارتودنسی میزان ناهنجاری و درمان های لازم را تشخیص می دهد. لازم است تا با مواردی که طول درمان را تحت تاثیر قرار می دهد آشنا شوید. از همین رو در ادامه مقاله قصد داریم به مواردی را که روی طول درمان ارتودنسی تاثیر میگذارد، بپردازیم.

وضعیت بیمار، تعیین کننده طول درمان ارتودنسی

یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد درباره ارتودنسی دندان می‌پرسند، طول درمان ارتودنسی است. درواقع برای همه افرادی که قصد انجام ارتودنسی دارند، مدت زمان درمان فاکتور مهمی محسوب می‌شود. همه بیماران دوست دارند در کمترین زمان به نتیجه کامل دست یابند. آیا زمان درمان ارتودنسی در همه افراد یکسان است؟

اولین و مهمترین عامل تعیین کننده طول درمان، وضعیت دندان‌ها و فکین بیمار است. به طور کلی نمی‌توان طول درمان ارتودنسی را به صورت عددی ثابت بیان کرد. درواقع همه افرادی که خواهان درمان ارتودنسی هستند، باید توسط ارتودنتیست ویزیت شوند تا طرح درمان برای آن‌ها مشخص شود. به طور متوسط مدت درمان ارتودنسی ۲۴ ماهه است. برخی بیماران در کمتر از ۱۲ ماه به نتیجه مطلوب می‌رسند و برخی دیگر باید ۳ سال صبر کنند تا درمان آن‌ها تکمیل شود.

عوامل تاثیر گذار در طول درمان ارتودنسی

ارتودنسی یک راه حل برای همه دندان‌ها نیست. روش‌های درمان ارتودنسی از فردی به فرد دیگر متغییر است. گاهی فردی در درمان ارتودنسی نیاز به جراحی فک هم دارد که همین موضوع باعث طولانی تر شدن طول درمان ارتودنسی می‌شود.

چه عواملی تعیین کننده طول درمان ارتودنسی است؟

با این که طول درمان ارتودنسی را بازه زمانی یک تا سه سال تشکیل می‌دهد اما گاهی ممکن است این بازه زمانی کمتر یا بیشتر شود. به طور کلی عواملی که تعیین کننده زمان درمان ارتودنسی هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سن فرد

    یکی از مهمترین عواملی که در طول درمان ارتودنسی نقش دارد، سن فرد است. ارتودنسی کودکان و نوجوانان سریعتر انجام می‌گیرد و طول درمان ارتودنسی در این افراد کمتر از بزرگسالان است. نوجوانانی که در حال رشد هستند، راحت تر حرکت کردن دندان‌ها را می‌پذیرند در حالیکه جابجایی دندان‌ها در بزرگسالان، کار سخت تری است.
  • شدت ناهنجاری‌های بیمار

عامل دیگری که زمان درمان ارتودنسی را تعیین می‌کند، شدت ناهنجاری‌های بیمار است. اگر ناهنجاری‌های دندانی وی، زیاد باشد، طبیعتاً مدت زمان بیشتری برای درمان نیاز دارد. اگر بیمار به مال اکلوژن یا اختلالات فکی هم مبتلا باشد، باید در حین مرتب کردن دندان‌ها، به کنترل رشد فک و یا جراحی فک نیز، توجه شود.

تاثیر شدت ناهنجاری در طول درمان ارتودنسی

  • نوع درمان ارتودنسی

یکی دیگر از عواملی که تعیین کننده مدت درمان ارتودنسی است، انتخاب نوع درمان است. امروزه روش‌های گوناگونی برای درمان ارتودنسی ارائه شده است. استفاده از ارتودنسی ثابت فلزی، متحرک و انواع دیگر درمان، طول مدت درمان ارتودنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  • رعایت بهداشت دهان

از همان روز اولی که تجهیزات ارتودنسی بر روی دندان‌هایتان قرار می‌گیرد، ارتودنتیست بارها و بارها به شما گوشزد می‌کند که حتماً بهداشت دهان را در این دوره جدی بگیرید. استفاده از نخ دندان، مسواک‌های مخصوص و دهانشویه، در این دوران اجباری است.

در صورتی که طبق برنامه درمانی ارتودنتیست پیش نروید، ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوید. در این صورت در پایان درمان ارتودنسی، شما دندان‌های مرتب شده اما با پوسیدگی فراوان دارید. بهترین محل برای تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها، در اطراف براکت های ارتودنسی است. در صورتی که بهداشت دهان به خوبی رعایت نشود ممکن است فرد دچار بیماری‌های لثه نیز شود. پوسیدگی دندان‌ها و عفونت لثه، باید فوراً درمان شوند. هر گونه اختلال در روند درمانی، باعث طولانی تر شدن درمان ارتودنسی می‌شود.

تاثیر بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی
  • صبر و شکیبایی بیمار

عامل دیگری که تعیین کننده مدت درمان ارتودنسی است، صبر و شکیبایی بیمار است. بیمارانی که صبر کمی دارند، معمولاً بی حوصلگی شان، مانع از کار درست ارتودنتیست می‌شود. ارتودنتیست مجبور می‌شود برای رعایت حال بیمار، درمان خود را طولانی تر و یا کوتاه تر کند. در هر دو صورت ممکن است نتیجه پایانی درمان، مطابق با آن چه که انتظارش را داشته اید، نباشد!

کلام آخر

حال دانستید طول درمان ارتودنسی چقدر بوده و چطور میتوانید با رعایت برخی نکات، طول درمان آن را کاهش و یا حتی افزایش دهید. البته برخی از مسائل به هیچ عنوان دست شما نیست! به عنوان مثال شدت خرابی دندان ها را نمیتوان مسئله ای دانست که شما در آن دخیل هستید. برای اینکه بتوانید دندان هایی زیبا، سالم و البته لبخندی دلنشین داشته باشید، باید گام هایی را در این مسیر بردارید که ارتودنسی یکی از آنهاست. البته انتخاب دکتر ارتودنسی حاذق و کاربلد در این مسیر بسیار تاثیرگذار بوده و حتی میتواند در تصمیم گیری شما اثر داشته باشد.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه تعرفه دندانپزشکی مراجعه نمایید. ما در وب سایت خود شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی هرچه تمام به صورت کاملا آنلاین اقدام به رزرو نوبت کنید. استفاده از خدمات آنلاین سایت مجموعه ما می تواند تجربه ای فوق العاده برای شما باشد. علاوه بر این امکان استفاده از خدمات ارتودنسی و ایمپلنت دندان نیز در مجموعه ما برای شما وجود دارد.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین