ترک مویی دندان

ترک مویی در دندان

آشنایی با ترک های مویی در دندان

ترک های مویی در دندان و یا کریزلاین ها نام ترک های عمودی است که به مرور زمان ممکن است بر روی دندان های جلویی افراد ایجاد گردد. این ترک های مویی به طور کلی درد به همراه ندارد اما باعث تغییر رنگ و ایجاد خطوط زرد و یا سفید رنگ در دندان ها می شود که این مسئله می تواند باعث از دست رفتن زیبایی در دندان ها شود، خوشبختانه در حال حاضر این مشکل در دندان ها به آسانی قابل حل و درمان می باشد.

what is craze line

انواع ترک خوردگی و شکستگی در دندان

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث آسیب به دندان، ایجاد شکستگی و یا ترک خوردگی دندان ها شود که هر یک از این مشکلات باید هرچه سریعتر مورد درمان قرار گیرند تا از بروز مشکلات جدی تر در آینده جلوگیری شود. شکستگی در دندان ها با توجه به ناحیه آسیب دیده به چند دسته تقسیم می شوند که این دسته بندی به شرح زیر می باشد:

ترک های مویی: خطوط عمودی زرد و یا سفید رنگ ایجاد شده در مینای دندان های جلویی را ترک مویی می نامند که به طور عمومی درد به همراه ندارند
شکستگی کاسپ: به شکسته شدن یک بخش از سطح جونده دندان، شکستگی کاسپ گفته می شود.
ترک خوردن دندان: ترک خوردگی دندان به ترک های جدی تری گفته می شود که معمولا فراتر از سطح جونده می باشند و تا ریشه دندان امتداد پیدا می کنند. این نوع ترک خوردگی می تواند به سرعت باعث از بین رفتن دندان شود
تکه شدن دندان: تکه شدن دندان به معنی چند بخش شدن یک دندان می باشد که با گذشت زمان و عدم مراقبت از دندان ایجاد می شود و چنین دندانی دیگر به صورت طبیعی درمان نمی شود.
شکستگی عمودی ریشه: اگر ترک و شکستگی در دندان از ناحیه ریشه شروع شود به آن شکستگی عمودی گفته می شود.
ترک خوردگی در دندان ها در بین افراد بالای ۳۵ سال بخصوص در بانوان به علت کمبود کلسیم بیشتر شایع می باشد و بیشتر دیده می شود.

انواع ترک خوردگی و شکستگی در دندان

ترک های مویی در دندان و یا کریزلاین ها

کریز لاین (craze line) و یا ترک های مویی در دندان به خطوط عمودی زرد و یا سفید رنگی گفته می شود که ممکن است به مرور زمان در قسمت سخت دندان های افراد(مینای دندان) ایجاد شود؛ اما علت ایجاد این ترک ها چیست و چگونه ایجاد می شوند؟ کریزلان ها را استفاده مکرر از دندان، جویدن و یا فشار آوردن ها بر روی دندان ایجاد می کنند که به راحتی می توان با مراقبت و رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمود.

ارتودنسی دندان

این ترک ها در دندان به عنوان کوچکترین و ریزترین ترک ها در دندان شناخته شده اند که به طور کلی مشکل خاصی برای افراد بوجود نمی آورد اما می توانند زیبایی دندان ها و ظاهری افراد را از بین ببرند، با این وجود اگر این ترک های مویی در دندان ها درمان نشوند می توانند باعث پیشرفت و نفوذ ترک ها به مغز دندان ها و آسیب های جدی تر به دندان شوند.

علل ایجاد ترک مویی دندان

علل ایجاد ترک های مویی در دندان چیست؟

ساییده شدن دندان ها به مرور زمان
دندان قروچه
سندروم کریزلاین
خوردن مواد خوراکی سرد و گرم بدون فاصله زمانی
گاز گرفتن غذاهای سخت

اصلاح طرح لبخند

درمان کریزلاین ها و یا ترک های مویی

به طور کلی کریزلاین ها و یا ترک های مویی در دندان اگر سطحی باشند نیاز به درمان ندارند و در مورد این نوع مشکل تنها دلیلی که می تواند باعث تقاضای افراد برای درمان ترک های مویی در دندان شود زیبایی ظاهری دندان ها است که این مسئله برای افراد زیادی حائز اهمیت است؛ در همین راستا علم پزشکی برای درمان چنین مشکلاتی نیز راه حل دارد و هر شخصی می تواند در صورت مشاهده چنین آسیب هایی در دندان های خود با مراجعه به پزشک متخصص نسبت به درمان آن اقدام نماید. بهتر است در صورت مشاهده ترک و خط های عمودی در دندان در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنیم زیرا گاهی همین ترک های مویی می توانند باعث شوند که باکتری ها به دندان نفوذ کنند و در دندان عفونت به وجود بیاورند.

راه های درمان ترک هایی مویی در دندان های جلویی

ترک های مویی در دندان های جلویی برای دندان مشکل خاصی ایجاد نمی کنند اما این ترک ها به مرور زمان به دلیل استفاده از مواد غذایی رنگ دار باعث زرد و بد رنگ شدن دندان ها می شوند و همین مهمترین مسئله ای است که باعث می شود افرا نسبت به درمان ترک های مویی در دندان اقدام نمایند اما برای خلاص شدن از شر ترک های مویی در دندان های جلویی راه های زیادی وجود دارد؛ که این گزینه ها شامل موارد زیر می باشند:

استفاده از ونیر برای پر کردن دندان ها که باعث از بین رفتن کریزلاین ها می شوند
پوشاندن ترک ها با استفاده از مواد پر کننده دندان
سفید کردن دندان ها
در این روش ها پزشک متخصص و یا دندانپزشکان برای درمان ترک های مویی در دندان ها سطح دندان بیمار را مقداری می تراشند و با استفاده از مواد پر کننده که همرنگ دندان های طبیعی ما هستند آنها را می پوشانند و این مسئله باعث زیبایی ظاهری و دیده نشدن کریزلاین ها می شود و اما در روش درمانی با استفاده از ونیر؛ در این روش پزشکان ابتدا کل سطح دندان را سایش می دهند و سپس با استفاده از نوعی روکش سطح دندان ها را می پوشانند که این امر نه تنها باعث از بین رفتن ترک های مویی می شود بلکه سبب زیبایی بیشتر دندان ها نیز خواهد شد.

آشنایی با ترک مویی دندان

علائم ترک خوردگی در دندان ها چیست؟

دندان هایی که به سرد و گرمی حساس می باشند
خط های رنگی در دندان
دردهای رفت و برگشتی در دندان
تیر کشیدن دندان ها
حساسیت به مواد خوراکی شیرین
دندان های ترک خورده و یا شکسته شده که مورد درمان قرار نگیرند می توانند به مرور زمان باعث ایجاد علائم جدی و شدید تری نیز شود. برای مثال می توان شاهد عفونت در دندان ها باشیم که در این صورت علائم عفونت نیز به صورت زیر می باشد:

ایمپلنت دندان

ایجاد دردهای جدی در دندان

درد لثه
گوش درد
ورم غدد در گردن و دردناک بودن آنها
حساسیت شدید تر نسبت به سرما و گرما
ایجاد بوی بد در دهان

نتیجه گیری کلی!

با وجود تمامی مسائل گفته شد در رابطه با ترک های مویی در دندان های جلویی می توان نتیجه گرفت که این آرم ها در کل برای ما مشکلی خاصی به وجود نمی آورند اما بهتر است که در همان ابتدا با پزشکان متخصص در این زمینه مشورت داشته باشیم، در همان ابتدا ترک های مویی را با استفاده از روش های درمانی ساده درمان کنیم و به طور منظم مورد چکاپ قرار بگیریم تا دندان های زیباتر و سالم تری داشته باشیم.

رای شما ثبت شد