ارتودنسی با کش به چه صورت است؟

ارتودنسی با کش
۵
(۱)

ارتودنسی با کش، یک راه معمول و مکمل در ارتودنسی دندان می‌باشد که برای هدایت حرکت فک یا دندان‌ها در جهت‌های مورد نظر از آن استفاده می‌شود. هدایت حرکت‌های مورد نظر فک یا دندان، در ارتودنسی‌های ثابت قابل انجام نیست و باید حتما از ارتودنسی با کش در این زمینه استفاده شود.

معمولا از این کش‌ها برای عقب یا جلو کشیدن فک‌ها استفاده می‌شود، حتی ممکن است برای حرکت یکی از فک‌ها در جهت‌های مختلف از ارتودنسی با کش استفاده شود.
اطمینان داشته باشید که داشتن یک برنامه‌ی منظم در استفاده از کش ارتودنسی در مدت زمان درمان، به حصول یک نتیجه‌ خوب خواهد انجامید. در ادامه این مطلب از سیمادنت کلینیک همراه ما باشید تا به بررسی هرآنچه که باید درباره ارتودنسی با کش بدانید، بپردازیم.

ارتودنسی با کش چگونه است؟

کش ارتودنسی یکی از ابزا‌رهای ساده‌ ارتودنسی می‌باشد که در درمان دندان‌ها بسیار موثر است. بطور کلی به نوارهای الاستیکی به کار رفته در ارتودنسی دندان، کش گفته می‌شود. هر فردی که از بریس استفاده می‌کند، به این کش‌های ارتودنسی نیاز دارد اما این امکان وجود دارد که با گذشت زمان، برخی از افراد به انواع دیگری ازکش‌های ارتودنسی نیاز داشته باشند.
در ارتودنسی با کش، از کش‌های الاستیکی برای حرکت دادن دندان در جهات مختلف و صاف کردن فک، استفاده می‌شود. کش‌های ارتودنسی، از لاتکس و یا مواد غیر لاتکسی تهیه می‌شوند. کش‌های از جنس لاتکس، رایج‌ترین شکل کش‌های ارتودنسی هستند اما از آنجایی که برخی افراد به لاتکس حساسیت دارند می‌توان از نوع غیر لاتکسی آن نیز، استفاده کرد.

قابل ذکر است؛ کش‌های لاتکس، معمولا تا ۲۴ ساعت قدرت کشش خود را حفظ می‌کنند. لذا برای این‌که بتوانید کش‌های مناسبی برای ارتودنسی خود پیدا کنید، توصیه می‌شود که کش‌های ارتودنسی خود را با دستور مستقیم متخصص ارتودنسی خود، تهیه کنید.

ارتودنسی با کش چه کاربردی دارد؟

ارتودنسی با کش چه کاربردی دارد؟

اگر شما دچار بی‌نظمی‌های خفیفی در ناحیه‌ دندان‌های خود باشید، برای شما تنها از دستگاه‌های متداول ارتودنسی که شامل سیم و براکت است استفاده می‌شود.
اما در مواردی که بی‌نظمی‌های موجود، در ناحیه‌ی دندان بیشتر باشد؛ برای مثال ردیف دندان‌های بالا و پایین همپوشانی درستی نداشته باشند و یا اینکه بهم ریختگی‌هایی که در ناحیه‌ی دندان وجود دارد بیشتر باشد، باید از ارتودنسی با کش استفاده کرد.
با استفاده از کش‌ها می‌توان فک‌ها را در هر جهتی که مدنظر متخصص ارتودنسی باشد حرکت داد و این مسئله، باعث می‌شود که دندان‌ها به درستی روی هم قرار گیرند و در نتیجه، شما پس از استفاده از این کش‌های ارتودنسی، می‌توانید ظاهر بسیار بهتری در هنگام لبخند زدن داشته باشید.

دلیل استفاده از کش در ارتودنسی دندان‌ چیست؟

مهم‌ترین دلیل انجام ارتودنسی با کش در درمان دندان، کمک به قرار گرفتن دندان‌ها در جای مشخص و همینطور برطرف کردن ناهنجاری‌های مشاهده شده در فک‌های بالا و پایین به مرور زمان می‌باشد.
کش‌های ارتودنسی به منظور اصلاح بایت یا نحوه همپوشانی دندان‌ها به کار می‌روند.

هنگامی که شخصی با مشکل آندربایت یا اوربایت مواجه باشد، سیم و براکت‌های ارتودنسی به تنهایی نمی‌توانند مشکل دندان‌ها را برطرف نمایند که در این موارد خاص، متخصص ارتودنسی تصمیم می‌گیرد از نوعی کش مخصوص، به نام کش ارتودنسی استفاده کند.
در حقیقت، بهم‌ ریختگی بیش از حد دندان‌ها و ناهماهنگی فک‌های بالا و پایین افراد، نیاز به استفاده از انواع کش ارتودنسی برای ایجاد حرکت در جهت‌های تعیین شده را پس از نصب براکت و سیم بر روی دندان‌ها به‌وجود می‌آورد.

نحوه‌ انجام ارتودنسی با کش چگونه است؟

توجه داشته باشید که در ارتودنسی با کش، این کش‌ها به تنهایی قابل نصب نیستند و برای این که بتوان از کش‌های ارتودنسی برای درمان استفاده نمود از براکت‌های قلاب‌دار مخصوصی استفاده می‌شود.
این براکت‌ها روی دندان‌ها نصب می‌شود و سپس کش‌های ارتودنسی به قلاب‌های ظریف، متصل می‌شوند و در نهایت، این کش‌ها در زمان معینی دندان‌ها و فک‌ها را جا به جا خواهند نمود.

مطلب پیشنهادی: هزینه ارتودنسی

مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی

کش‌ های ارتودنسی باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

کش‌های ارتودنسی یا الاستیک‌های ارتودنسی انواع متفاوتی دارند اما غالبا، جنس این نوع کش‌ها از جنس لاتکس است و همچنین دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند.
نکته‌ای که در مورد ضخامت کش‌های ارتودنسی باید به آن اشاره کنیم این است که ضخامت کش‌ها با قدرت حرکت دهی آن‌ها رابطه‌ی مستقیمی دارد. یعنی هرچه ضخامت کش‌های ارتودنسی بیشتر باشد، قدرت حرکت‌دهی کش‌های ارتودنسی نیز بیشتر خواهد بود.

مسئله‌ مهمی که وجود دارد، این است که در ارتودنسی با کش برای همه‌ی افراد، از یک نوع کش ارتودنسی استفاده نمی‌شود؛ زیرا مشکلات دندانی افراد متفاوت است و به همین دلیل نوع کش و ضخامتی که برای کش‌ها استفاده می‌شود نیز، متفاوت خواهد بود.
لازم به ذکر است که بیمار، اصلا نباید به صورت خودسرانه نوع کش‌ها و میزان قدرت و ضخامت آن‌ها را تغییر دهد، زیرا حتی اگر بیمار کوچک‌ترین تغییری در کش‌ها ایجاد کند، می‌تواند مسیرحرکت دندان‌ها را به سمت نادرست تغییر دهد و در نتیجه‌، روند درمان با شکست مواجه خواهد شد.

مزایای استفاده از کش در ارتودنسی کدام‌ اند؟

انجام ارتودنسی با کش در پروسه‌ درمانی دندان‌ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در اینجا به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  1. اصلاح موقعیت دندان‌های فک بالا و پایین و قرارگیری صحیح آن‌ها در جایگاه اصلی خود.
  2. اصلاح بایت یا فک‌های عقب یا جلو آمده و فیت شدن دندان‌ها و فک بالا و پایین بر روی یکدیگر.
  3. تسریع در روند بهبودی و موفقیت آمیز بودن پروسه‌ درمانی بیمار.

مطلب پیشنهادی: رژیم غذایی ارتودنسی به چه صورت است؟

در نگهداری از کش ارتودنسی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

اگر شما ارتودنسی انجام دهید، لازم است تا نکات مهمی را رعایت کنید که عبارتند از:

مزایای استفاده از کش در ارتودنسی

  1. هنگام استفاده از کش ارتودنسی، باید دقت بیشتری به بهداشت دهان داشته باشید.
  2. اگر حس کردید که کش‌ها شل شده و یا پاره شده‌اند، برای تعویض آن‌ها حتما اقدام کنید.
  3. به دلیل اینکه ممکن است در هنگام باز و بسته کردن الاستیک‌ها احساس درد کنید، حتما این عمل را با دقت انجام دهید.
  4. کش‌ها، زمانی تأثیرگذار خواهند بود که به صورت مداوم از آن‌ها استفاده شود، پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد بصورت مداوم از کش‌ها استفاده کنید.
  5. حتما از کش‌هایی که متخصص ارتودنسی تجویز کرده است استفاده کنید و از کش‌هایی که مورد تأیید متخصص ارتودنسی شما نیست، به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  6. شما باید دقیقا همان تعدادی از کش که متخصص تجویز کرده است را استفاده کنید. توجه داشته باشید که کم‌تر و یا بیشتر کردن تعداد کش‌ها ممکن است روی روند درمان دندان‌های شما تأثیرگذار باشد.

 کلام آخر

در پایان، توجه داشته باشید که در صورت عدم اجازه و توصیه‌ پزشک، شما نباید به دلخواه خود با دو برابر کردن هریک از این کش‌ها برای تسریع پروسه درمانی خود استفاده نمایید. زیرا این کار، مشکلات بسیاری را برای فک و دندان‌ها ایجاد خواهد کرد.
از دیگر نکاتی که هنگام استفاده از کش مخصوص ارتودنسی دندان باید درنظر گرفت، زمان استفاده از این کش‌ها می‌باشد و شما بدون اجازه‌ پزشک معالج خود نباید خودسرانه، مدت زمان توصیه شده برای استفاده از آن را بیشتر یاد کم‌تر کنید.

گذشت زمان و استفاده‌ طولانی مدت از این کش‌ها باعث از بین رفتن خاصیت انعطاف پذیری آن‌ها شده و بهتر است که بعد از استفاده، کش الاستیکی جدیدی را از همان نوع، جایگزین کش برداشته شده کنید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]

دیدگاه ها:

  1. ماهک گفت:

    من یکی ازبراکت هام که کش بهش وصل بود شکسته چیکار کنم؟دکترم هم سه شنبه میاد:(

    1. سیمادنت کلینیک گفت:

      با سلام
      در اسرع وقت به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه فرمایید.
      با تشکر
      مرکز تخصصی دندانپزشکی سیمادنت
      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : ۰۹۳۷۱۳۵۷۳۷۳

  2. S گفت:

    سلام من ۱۸سالمه و پنج ماه هسته که ارتودنسی انجام دادم و مشکل من عقب بودن فک پایین هست و شدید نیست . دکتری که رفتم از کش ارتودنسی استفاده نکردن و فقط فک بالای روی یکی از دندون ها یک چیزی مثل توپ کوچک پلاستیکی هست و گفتن که جزوه روند درمانه ؟
    اگه به دکتر بگم که از کش استفاده کنه ممکن هست مشکل فکم بر طرف بشه و نیازی به جراحی نداشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره آنلاین