هر آنچه که باید درباره ارتودنسی بدون جراحی فک بدانید؟!

ارتودنسی بدون جراحی فک (ارتودنسی کاموفلاژ )
۵
(۱)

ارتودنسی بهترین راه حل درمانی برای اصلاح نامرتبی دندانی است. با این وجود زمانی که علاوه بر نامرتبی دندانی، ناهنجاری‌های فکی نیز وجود داشته باشد، درمان‌های پیچیده‌تری از جمله جراحی فک نیز به میان می‌آید. در صورتی که مشکلات فکی از جمله عقب بودن فک پایین و جلو بودن فک پایین در حد خفیف بوده و به موقع برای درمان آن‌ها اقدام شود می‌توان با روش ارتودنسی بدون جراحی فک یا ارتودنسی کاموفلاژ آن را درمان نمود.

ترمیم دندان‌ها با ارتودنسی بدون نیاز به جراحی فک (کاموفلاژ)، تصمیمی است که برای انجام آن عوامل بسیاری دخالت دارند. اگر نیاز اولیه‌ متقاضی درمان ارتودنسی، ترمیم دندان باشد و جراحی فک، در اولویت بعدی او قرار داشته باشد، متخصص ارتودنسی با معاینه‌ دقیق دندان‌های او و با درنظر گرفتن معایب و محاسن آن، البته پس از مشورت با خود متقاضی اقدام به انجام ارتودنسی بدون جراحی فک می‌نماید. در ادامه مقاله از سیمادنت کلینیک همراه ما باشید تا جزئیات بیشتری درباره ارتودنسی بدون جراحی فک بخوانید.

بعد از ارتودنسی بدون جراحی فک توسط دکتر داودیان
بعد از ارتودنسی بدون جراحی فک
ارتودنسی بدون جراحی فک
ارتودنسی بدون جراحی فک
قبل از ارتودنسی بدون جراحی فک دکتر داودیان
قبل از ارتودنسی بدون جراحی فک

دکتر مسعود داودیان

متخصص ارتودنسی

هنر ارتودنسی کاموفلاژ در ایجاد نیمرخ مطلوب با وجود عدم جراحی فک و عدم تغییر در ساختار اسکلت فک است.

دکتر مسعود داودیان / متخصص ارتودنسی

دریافت مستقیم نوبت از کلینیک سیمادنت

دریافت نوبت

کاور دکتر داوودیان

ارتودنسی بدون جراحی فک چیست؟

یکی از چالش‌های بیماران در درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی، انجام جراحی فک است. در بسیاری از مواردی که بیمار با ناهنجاری‌های فکی روبرو باشد، لازم است علاوه بر ارتودنسی، جراحی فک نیز انجام شود. خبر خوب این است که در صورت خفیف بودن این ناهنجاری‌ها، می‌توان با ارتودنسی بدون جراحی فک به درمان این مشکلات اقدام نمود.

ارتودنسی بدون جراحی فک که به آن ارتودنسی جبرانی هم گفته می‌شود، بیشتر برای رفع ناهنجاری فک‌ها بخصوص فک پایین، کاربرد دارد. وجود ناهنجاری‌های اسکلتی در فک، علاوه بر زیبایی چهره در تکلم و نحوه غذا خوردن افراد، اثرات منفی و نامناسبی را به دنبال دارد. در این مواقع، ارتودنتیست‌های باتجربه، حتی بدون انجام عمل جراحی و تنها با درمان ارتودنسی و با عقب بردن و یا جلو بردن فک پایین، می‌توانند بسیاری از ناهنجاری‌های مربوط به فک را درمان کنند.

مطلب پیشنهادی: هزینه ارتودنسی

ارتودنسی کاموفلاژ در چه مواقعی انجام می ‌شود؟

مواردی که با ارتودنسی بدون جراحی فک اصلاح می‌شوند به شرح ذیل می‌باشند:

  1. عقب‌ بودن فک پایین (خفیف تا متوسط)
  2. جلو بودن فک پایین (خفیف)
  3. انحراف فک (خفیف)
  4. اپن بایت (خفیف تا متوسط)
اینفوگرافیک ناهنجاری‌های قابل درمان با ارتودنسی کاموفلاژ
اینفوگرافیک ناهنجاری‌های قابل درمان با ارتودنسی کاموفلاژ
کاور دکتر داوودیان

آیا با ارتودنسی کاموفلاژ می‌توان ساختار فک را اصلاح نمود؟!

از آنجا که در این روش درمانی، جراحی فک انجام نمی‌شود در نتیجه به صورت ساختاری نمی‌توان در فک تغییری ایجاد کرد. در ارتودنسی کاموفلاژ با جابه‌جایی دندان‌ها ظاهر لب‌ها به نحوی اصلاح می‌شود که علی‌رغم عدم تغییر در ساختار اسکلتی فک، ناهنجاری فکی کمتر به چشم می‌آید؛ به همین خاطر به این روش درمانی ارتودنسی جبرانی نیز گفته می‌شود.

درمان مشکلات افقی فک

معمولاً در صورت شدید بودن ناهنجاری‌های فکی که به فاصله افقی فک‌ها مربوط می‌شود، لازم است که بیمار تحت درمان ارتودنسی و جراحی فک قرار بگیرد. با این وجود در صورتی که ناهنجاری‌ فکی کلاس || یا عقب بودن فک پایین بیمار خفیف بوده و در سن مناسب برای درمان اقدام کند، می‌توان با ارتودنسی بدون جراحی فک به خوبی این عارضه را درمان نمود. در اکثر موارد ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی برای درمان ناهنجاری عقب بودن فک پایین به کار گرفته می‌شود با این وجود در موارد خفیف ناهنجاری کلاس ||| یا جلو بودن فک پایین نیز می‌توان از این روش درمانی بهره برد.

ارتودنسی جبرانی جلو بودن فک پایین

ارتودنسی کاموفلاژ جلو بودن فک پایین

درمان عقب بون فک پایین

در اکثر موارد ارتودنسی کاموفلاژ در درمان ناهنجاری عقب بودن فک پایین به کار گرفته می‌شود. عقب بودن فک پایین که به آن مال اکلوژن نوع دوم گفته می‌شود، نشان‌دهنده‌ وضعیتی است که در آن فک و دندان‌های ردیف بالا، نسبت به دندان‌ها و فک پایینی جلوتر هستند. کوچکی فک پایین یا شکل گیری فک بالا به صورت نامتوازن (جلو بودن فک بالا) از جمله نشانه‌هایی است که در مال اکلوژن نوع دو، باعث محدب جلوه دادن صورت بیمار می‌شود.
اگر این عقب‌افتادگی فک پایین خفیف یا متوسط باشد، می‌توان با روش درمانی ارتودنسی بدون جراحی فک، آن را برطرف نمود که هدف دندانپزشک و ارتودنتیست در هنگام به کارگیری روش درمانی انجام این ارتودنسی برای رفع عارضه‌ عقب ماندگی فک پایین، این‌گونه است که با استفاده از تکنیک عقب کشیدن قوس دندان‌های بالا و جلو کشیدن قوس دندان‌های پایین، فاصله‌ مشاهده شده بین فک بالا و پایین را از بین می‌برد.

درمان جلو بودن فک پایین

بهترین سن درمان ناهنجاری جلو بودن فک پایین، سن رشد (حدود ۸ تا ۱۰ سالگی) با اصلاح رشد فک با روش ارتودنسی ارتوپدی است. با این وجود حتی در صورت موفقیت درمان در این سنین، لازم است همچنان بیمار تا پایان سن ۱۸ سالگی (سن توقف رشد فک) تحت درمان‌های اصلاح رشد باشد و سپس بعد از تثبیت موقعیت فک اقدام به انجام ارتودنسی ثابت شود. در غیر اینصورت ممکن است علیرغم انجام درمان ارتوپدیک و ارتودنسی ثابت، اگر درمان قبل از ۱۸ سالگی خاتمه پیدا کند، فک دوباره رشد کرده و به شکل قبل برمی‌گردد. این ویدیو را با دقت مشاهده کنید تا با علل بازگشت ناهنجاری فکی به طور دقیق آشنا شوید.


درمان ناهنجاری‌های عمودی فک (درمان اپن بایت با ارتودنسی بدون جراحی فک)

اپن بایت یکی از انواع ناهنجاری‌های عمودی فکی و دندانی است که در آن هنگام قرار دادان دندان‌ها بر روی هم، دندان‌های جلویی فک بالا و پایین به درستی به هم نمی‌رسند. در صورتی که ناهنجاری اپن بایت از نوع خفیف تا متوسط باشد می‌توان با روش ارتودنسی بدون جراحی فک به خوبی آن را درمان نمود؛ در مواردی که اپن بایت چندان شدید نیست می‌توان با ارتودنسی و روش مینی اسکرو و اینتروژن دندان‌های خلفی بالا بدون مداخله جراحی فک این عارضه را درمان نمود. در صورت شدید بودن اپن بایت حتماً باید جراحی فک نیز همراه با ارتودنسی انجام شود.

ارتودنسی بدون جراحی فک اپن بایت
قبل و بعد ارتودنسی کاموفلاژ اپن بایت

درمان ناهنجاری‌های عرضی فک (انحراف فک با ارتودنسی بدون جراحی فک)

در صورتی که انحراف فک بیمار شدید باشد، نیاز به انجام جراحی فک و ارتودنسی (ارتوسرجری) وجود دارد؛ در صورت خفیف بودن انحراف فک می‌توان با اصلاح میدلاین دندان‌ها، انحراف فک را بهبود بخشید. در این صورت با از بین بردن انحراف فک به یک سمت، وضعیت قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین بر روی هم و همچنین موقعیت لب‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند.


بهترین سن ارتودنسی کامولاژ چه سنی است؟

بهترین زمان برای انجام ارتودنسی جبرانی یا کاموفلاژ برای درمان ناهنجاری عقب بودن فک پایین، اواخر دوران نوجوانی یعنی سنی بین ۱۵ تا ۱۸ است؛ این سن اواخر دوران رشد بوده و می‌توان بهترین نتیجه را از انجام ارتودنسی بدون جراحی فک گرفت. با این وجود در صورتی که شرایط محیا باشد و به تشخیص متخصص ارتودنسی در سنین بالاتر نیز می‌توان ارتودنسی کاموفلاژ را انجام داد.

در درمان سایر ناهنجاری‌ها همانند جلو بودن فک پایین، انحراف فک و اپن بایت برای انجام ارتودنسی کاموفلاژ لازم است حتماً سن ۱۸ سال به پایان رسیده باشد. بهترین سن برای درمان این ناهنجاری ۱۸ تا ۲۰ سال است. علت این است که لازم است رشد فک چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی به طور کامل به پایان رسیده باشد و سپس اقدام به درمان کرد در غیر اینصورت احتمال دارد مجدداً فک حرکت کرده و به شکل قبل خود باز گردد.

پاسخ دکتر داودیان متخصص ارتودنسی را درباره بهترین سن ارتودنسی بدون جراحی فک برای درمان انواع ناهنجاری‌های دندانی و فکی را به دقت گوش گنید.

کاور دکتر داوودیان

دریافت مستقیم نوبت از کلینیک سیمادنت

دریافت نوبت


کشیدن دندان در ارتودنسی کاموفلاژ

ارتودنسی بدون جراحی فک با کشیدن دندان‌

معمولاً در مواردی که با ناهنجاری عقب بودن فک پایین روبرو هستند و به تشخیص متخصص ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان وجود دارد، دو دندان در ردیف دندان‌های بالایی برای رفع جلوزدگی دندان‌های پیش، کشیده می‌شود. بطور کلی کشیدن دندان به دو دلیل انجام می‌شود: تأمین فضا برای ردیف کردن دندان‌های نامرتب و جبران ناهنجاری‌های فک. در واقع این روش درمانی، برای رفع فاصله‌ افقی بین دندان‌های فک بالا و پایین در نظر گرفته می‌شود و با به کارگیری این تکنیک، به مرور زمان جلوزدگی فک بالایی دیگر به چشم نمی‌آید.

شایع‌ترین روش درمان ارتودنسی کاموفلاژ در درمان ناهنجاری عقب بودن فک پایین، کشیدن دو دندان در فک بالا و هدایت دندان‌های بالا به سمت عقب است. به این ترتیب بدون نیاز به جراحی فک اقدام به اصلاح وضعیت فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر می‎‌شود.

از سویی دیگر کشیدن دندان در ارتودنسی کاموفلاژ برای رفع ناهنجاری جلو بودن فک پایین، نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تری دارد؛ در صورت کشیدن نابجای دندان در این نوع ناهنجاری، ممکن است مشکلات جدی و جبران ناپذیری برای بیمار بروز کند. در نتیجه حتماً لازم است برای درمان این ناهنجاری به متخصص ارتودنسی متبحر و با تجربه مراجعه کرد.

ارتودنسی بدون جراحی فک با کشیدن دندان
ارتودنسی بدون جراحی فک با کشیدن دندان

ارتودنسی کاموفلاژ بدون کشیدن دندان‌‌ها

در ارتودنسی بدون جراحی فک به تشخیص ارتودنتیست و در صورتی که بیمار تمایلی به کشیدن دندان نداشته باشد، می‌توان با کمک الاستیک‌های بین فکی، مینی اسکروها، هدگیر و روش‌های کمکی دیگر اقدام به جابجایی قوس‌های دندانی بدون کشیدن دندان نمود. به عنوان نمونه، در بیمارانی با ناهنجاری عقب بودن فک پایین با عقب بردن قوس دندانی بالا و در ناهنجاری جلو بودن فک پایین، با عقب بردن قوس دندانی پایین می‌توان این مشکلات را درمان نمود.


ارتودنسی با مینی اسکرو بدون جراحی فک

مینی اسکرو یک پیچ کوچکی است که از طریق لثه به داخل استخوان فک وارد می‌شود و از این طریق به جابجایی دندان‌ها در ارتودنسی کمک می‌کند. به کارگیری مینی اسکرو در ارتودنسی کاموفلاژ بسیار موثر است زیرا از این طریق می‌توان با میزان تهاجم کمتری اقدام به جابجایی دندان‌ها و اصلاح ظاهر فک‌ها نمود. یکی از کاربرهای مینی اسکرو در ارتودنسی بدون جراحی فک، درمان ناهنجاری خفیف جلو بودن فک پایین است. به این ترتیب می‌توان با قرار دادن مینی اسکرو در ناحیه خلفی و عقبی فک پایین بدون نیاز به جراحی فک و یا کشیدن دندان اقدام به عقب بردن فک پایین و اصلاح موقعیت فک نمود.

به کارگیری مینی اسکرو در ارتودنسی بدون جراحی فک به دلیل مزایای قابل توجهی که دارد همچنان در حال پیشرفت است. در درمان ناهنجاری عقب بودن فک پایین نیز با استفاده از مینی اسکروی گونه‌ای (zygomatic miniscrew) می‌توان بدون نیاز به جراحی فک اقدام به عقب بردن قوس بالا و اصلاح موقعیت فک بالا و پایین نسبت به هم می‌شود.

مینی اسکرو در ارتودنسی بدون جراحی فک
مینی اسکرو در ارتودنسی بدون جراحی فک

کاربرد مینی اسکرو و کشیدن دندان در ارتودنسی بدون جراحی فک را از زبان دکتر داودیان متخصص ارتودنسی گوش بدهید.


برگشت درمان ارتودنسی بدون جراحی فک

بهتر است این نکته را خوب به خاطر بسپارید که هر گونه درمان ارتودنسی حتی در موارد زیر:

  • با جراحی فک و بدون جراحی فک
  • با کشیدن دندان یا بدون کشیدن دندان
  • با یا بدون استفاده از مینی اسکرو

و به طور کلی همه درمان‌های ارتودنسی به دو دولیل ممکن است برگشت نتیجه داشته باشد:

  • در صورتی که طرح درمان درستی برای بیمار اجرا نشده باشد. (عدم مراجعه به متخصص ارتودنسی باتجربه)
  • در صورتی که ملزومات بعد از اتمام درمان ارتودنسی به درستی رعایت نشود؛ (عدم استفاده صحیح از نگهدارنده ارتودنسی)
نگهدارنده بعد از ارتودنسی بدون جراحی فک
استفاده از نگهدارنده بعد از ارتودنسی بدون جراحی فک

کلام آخر

همواره مهمترین هدف درمانگر علاوه بر مسائل درمان فیزیکی، تامین رضایت روانی بیمار است؛ از این رو در صورتی که بیمار تمایلی به کشیدن دندان و یا جراحی فک نداشته باشد، متخصص ارتودنسی می‌تواند با بکارگیری مهارت و تجربه خود در مواردی (نه همه موارد) اقدام به انتخاب روش درمانی مناسب (ارتودنسی دندان بدون جراحی فک) کند. به این ترتیب هم به لحاظ فیزیکی، به ساختار قبول قبولی در وضعیت قرارگیری قوس دندانی رسیده و هم از نظر روانی بیمار رضاییت و احساس خوشایند پیدا می‌کند.

ویدیوهای ارتودنسی بدون جراحی فک
ویدیوهای ارتودنسی بدون جراحی فک در سیمادنت

مشاوره حضوری ارتودنسی بدون جراحی فک در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران،شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد،ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه ۳، واحد ۱۱

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری ارتودنسی بدون جراحی فک در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، کلینیک سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام ارتودنسی بدون جراحی فک به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]

دیدگاه ها:

  1. سیمادنت کلینیک گفت:

    Keep this going please, great job!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره آنلاین