بررسی علائم و علل پوسیدگی دندان شیری در کودکان

پوسیدگی-دندان-شیری
۰
(۰)

یکی از بیماری های عفونی بسیار شایع در کودکان، پوسیدگی دندان شیری است. به دلیل شایع بودن این موضوع، لازم دانستیم در مورد علائم و نشانه های پوسیدگی دندان کودکان، علل به وجود آمدن آن و نحوه جلوگیری و درمان آن اطلاعات کاملی را ارائه دهیم.

رویش دندان های شیری و تعداد آنها

کودکان ۲ تا ۳ ساله، تعداد ۲۰ دندان شیری، ۱۰ دندان در فک بالا و ۱۰ دندان در فک پایین را دارند. این دندان ها از حدود ۶، ۷ ماهگی شروع به رشد میکنند و تا ۳ سالگی کودک کامل می شود. دندان های شیری موقت هستند و بعد از ۵ یا ۶ سالگی کودکی این دندان ها شروع به افتادن میکنند و جا برای رشد دندان های بالغ باز میکنند. با اینکه این دندان ها موقت هستند، اما باید در تمیز نگه داشتن آنها و حفظ سلامت دهان و دندان کوشید. چرا که پوسیدگی دندان شیری در دوران کودکی می تواند روی دندان های بالغ افراد در بزرگسالی تاثیر منفی بگذارند.

یکی از وظایف دندان های شیری کودکان این است که از فضای دندان دائمی کودک که در پشت دندان های شیری قرار دارند، محافظت نمایند. اگر از دندان های شیری به خوبی محافظت نشود، موجب از دست دادن زودهنگام آنها خواهد شد؛ در نتیجه قرارگیری دندان های اصلی را دچار اختلال خواهد کرد.

پوسیدگی دندانهای شیری

علائم پوسیدگی دندان شیری چیست؟

شما به عنوان والد کودک می بایست، نسبت به دندان های شیری کودک خود حساس باشید و با دیدن این علائم به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا پروسه درمان دندان شیری پوسیده را هر چه سریعتر آغاز نمایید.

مقاله پیشنهادی: بهداشت دندان کودک

تغییر رنگ دندان ها

یکی از نشانه های پوسیدگی دندان شیری، تغییر رنگ دندان ها می باشد. البته هر تغییر رنگی را نباید پوسیدگی دندان دانست. دندان های کودک می تواند بر اثر مصرف داروهای مکمل مانند مولتی ویتامین و آهن موجب تغییر رنگ دندان های کودک شود، که با مرور زمان کمرنگ تر خواهد شد. اما برای تشخیص اینکه آیا این تغییر رنگ نشانه پوسیدگی دندان شیری کودک است یا خیر، بهتر است توسط دندانپزشک کودک معاینه شود.

از عوامل دیگر پوسیدگی دندان شیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گریه کردن در زمان جویدن غذا و امتناع از غذا خوردن
  • وجود تورم در گونه های کودک
  • بوی بد دهان که ناشی عفونت های دندانی است
  • متوم شدن لثه ها

علل به وجود آمدن پوسیدگی دندان شیری

  1. باقی ماندن مواد غذایی، یا مایعاتی غیر از آب در دهان کودک: باقی ماندن شکر و قندهای طبیعی در دهان و بین دندان ها موجب می شود که این مواد به اسید تبدیل شوند و به مرور موجب پوسیدگی دندان شیری کودکان خواهد شد.
  2. مینای ضعیف دندان یکی از علل پوسیدگی دندان شیری است.
  3. کودکانی که بین خواب از نوشیدنی های شیرین و شیر خشک استفاده میکنند به دلیل باقی ماندن شیرینی آن در دهان کودک موجب ایجاد پوسیدگی دندان شیری می شود.

پوسیدگی دندان شیری

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری

مهم ترین اقدام برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری این است که هنگام خواب کودک، از نوشیدنی های حاوی مواد شیرین و قند استفاده نکنید. ای نوشیدنی ها هر چند با آب رقیق شده باشند، باز هم موجب پوسیدگی دندان شیری کودک خواهند شد.

زمانی که دندان های شیری کودک شروع به درآمدن کرده باشد، می بایست کودک را از شیر شب بگیرید. مصرف شیشه شیر بین خواب علاوه بر اینکه موجب پوسیدگی دندان شیری می شود خطراتی مانند عفونت گوش را نیز در پی خواهد داشت.

قبل از رویش دندان های شیری، بعد از مصرف شیر و قطره های مکمل آهن، سعی کنید با یک پارچه تمیز و نرم، به آهستگی روی لثه های کودک بکشید. بعد از رویش دندان های شیری، این کار را با خمیر دندان و مسواک مخصوص کودک به آرامی انجام دهید. پس از کامل شدن دندان های شیری، برای تمیز کردن دندان های کودک علاوه بر مسواک زدن، از نخ دندان هم استفاده کنید. البته این کار را به ارامی انجام دهید تا موجب رنجش کودک نشود.

مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین، شکلات، آبنبات، بیسکویت و هر ماده غذایی که حاوی قند است را محدود کنید. این مواد می تواند به سلامت دندان و دهان کودک آسیب جدی وارد کند.

دندان های کودک هر ۶ ماه باید توسط متخصص و دندانپزشک اطفال معاینه و چکاپ شود. در این معاینات دوره ای در صورت به وجود آمدن پوسیدگی، به موقع متوجه پوسیدگی خواهید شد و درمان آن را زودتر شروع خواهید کرد.

انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال در تهران

اگر به دنبال مکانی هستید که علاوه بر درمان صحیح دندان های کودک خود، اولین خاطره های او از دندانپزشکی به خوبی ثبت شود می توانید به سیمادنت کلینیک مراجعه نمایید. این مجموعه با فراهم کردن قابلیت رزرو نوبت به صورت آنلاین، شرایط راحت و فوق العاده ای را برای شما عزیزان فراهم کرده است. برای تعیین وقت آنلاین، جهت معاینه یا درمان دندان های شیری کودک خود با سیمادنت کلینیک در تماس باشید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره آنلاین