آیا دندان ایمپلنت شده عفونت می کند؟

آیا دندان ایمپلنت عفونت میکند؟

امروزه داشتن دندان های سالم و زیبا دغدغه ی بسیاری از مردم است، از این رو استفاده از روش های جدید دندان پزشکی هم چون ایمپلنت و ارتودنسی دندان ها بسیار رایج می باشد، اما ایجاد عفونت دندان ایمپلنت یکی از دغدغه ها و نگرانی های افراد می باشد؛ در این مطلب به علائم عفونت ایمپلنت دندان، عوارض و روند درمان عفونت دندان ایمپلنت می پردازیم.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی مورد استفاده قرار می گیرد، جنس آنها از تیتانیوم خالص است که باعث می شود با بدن انسان سازگاری داشته باشد، در واقع در این روش یک میله ی باریک درون استخوان فک شما قرار می گیرد؛ یکی از مواردی که در خصوص این نوع جراحی ها بسیار اهمیت دارد رعایت بهداشت دهانی و پیشگیری از ایجاد عفونت می باشد.

ایمپلنت دندان

علائم و نشانه های عفونت دندان ایمپلنت

از مهم ترین علائم عفونت ایمپلنت دندان می توان به تب و خونریزی مداوم، تورم زیاد اشاره کرد، این علائم و نشانه ها پس از جراحی به شما نشان می دهد که احتمالا دچار این نوع عفونت دهانی شده اید و باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید، نکته ی مهم در این خصوص این است که مراجعه ی به موقع به مطب دندان پزشک و مطلع کردن او می تواند به روند درمان این عفونت بسیار کمک کند و مانع ایجاد عوارض جدی آن می باشد.

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ایمپلنت دندان

زمانی از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ایمپلنت استفاده می کنند که دلیل عفونت ویروس باشد، آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای ویروسی تاثیری ندارد، هنگامی که شما به متخصص ایمپلنت مراجعه می کنید با تشخیص متخصص متوجه باکتریایی بودن یا ویروسی بودن عفونت خواهید شد.

چگونه می توان از ایجاد عفونت ایمپلنت جلوگیری کرد؟

پس از این عمل جراحی، هم چون همه ی عمل های جراحی دیگری که انجام می شود، احتمال ایجاد عفونت در بدن شخص زیاد است؛ از این رو پزشک متخصص راهکارهایی جهت پیشگیری از ایجاد عفونت در بدن به فرد ارائه می دهد و در صورتی که شخص به طور مرتب و با دقت به توصیه های پزشک متخصص خود عمل کند احتمال ایجاد همچین عفونت هایی در بدن او کاهش پیدا می کند، قدم اول برای پیشگیری از ایجاد عفونت دندان ایمپلنت رعایت بهداشت می باشد.

رعایت بهداشت دهانی با انجام دادن کارهایی همچون استفاده از خلال دندان، دهانشویه های مخصوص و سه نوبت مسواک زدن در طول شبانه روز امکان پذیر است، به علاوه اگر پس از انجام این نوع عمل جراحی دندان پزشک شما استفاده از آنتی بیوتیک هایی را جهت پیشگیری از ایجاد عفونت دندان ایمپلنت برای شما تجویز کرد، لازم است که به مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها اهمیت دهید تا احتمال ایجاد این نوع عفونت در شما کاهش یابد.

آیا دندان ایمپلنت عفونت میکند؟

عوارض عفونت ایمپلنت چیست؟

اگر دچار عفونت شدید در ایمپلنت دندان خود هستید، بایستی سریعا به دندان پزشک خود مراجعه کنید، بسیاری از افراد این مسئله را به تعویق می اندازند و درد شدیدی را تحمل می کنند، این عفونت علاوه بر درد بسیار ممکن است عوارض جدی برای سلامت دندان های شما ایجاد کند از این رو نسبت به مراجعه ی به موقع به دندانپزشک توجه داشته باشید، یکی از عوارض خطرناک عفونت دندان ایمپلنت نفوذ باکتری ها به استخوان فک می باشد.

این باکتری ها سبب آسیب های جدی به استخوان فک شما می شوند و ممکن است این آسیب ها به حدی جدی باشند که به عمل پیوند استخوان فک نیاز شود، علاوه بر این دندان های فک بالا از طریق ریشه ی خود به سینوس ها مرتبط می شوند و در صورتی که باکتری ها به سینوس ها برسند می تواند عفونت سینوس را در شخص ایجاد کند، یکی دیگر از خطرات دیگر این عفونت آسیب به دیگر دندان ها می باشد.
استفاده از آنتی بیوتیک ها جهت درمان عفونت دندان ایمپلنت

به طور معمول، دندانپزشک جهت پیشگیری و درمان عفونت ایمپلنت برای شما آنتی بیوتیک هایی تجویز می کند که مصرف مرتب و به موقع آنها می تواند جهت از بین بردن این عفونت در دهان شما موثر واقع شود، اما نکته ی مهمی که در خصوص کاربرد آنتی بیوتیک ها در درمان این عفونت دهانی وجود دارد این است که آنتی بیوتیک ها داروهایی ضد باکتری هستند و نقش آنها تنها از بین بردن باکتری ها می باشد.

عفونت ایمپلنت چگونه درمان می شود؟

اگر جهت درمان عفونت به موقع به دندانپزشک خود مراجعه کرده باشید، با استفاده از آنتی بیوتیک ها به راحتی می توانید این عفونت دهانی را بهبود بخشید، اما اگر کمی دیرتر متوجه این عفونت در دندان های خود شده باشید باز هم جای نگرانی نیست و درمان این عفونت دهانی امکان پذیر می باشد، گاهی دندان پزشک برای درمان عفونت استفاده از لیزر را به شما پیشنهاد می دهد؛ به این صورت که با استفاده از لیزر درمانی می توان جلوی گسترش عفونت را گرفت.

آیا ایجاد عفونت بر روی طول عمر ایمپلنت تاثیر می گذارد؟

در پاسخ به این پرسش می توان گفت که طول عمر ایمپلنت دندان های شما به سه عامل وابسته است؛ اولین عامل مهارت جراح دندان می باشد، دومین عامل استحکام استخوان های فک شما است و سومین عامل شامل مراقبت های پس از ایمپلنت می باشد؛ از مهم ترین این مراقبت ها پیشگیری از ایجاد عفونت دندان ایمپلنت، فشار آوردن بر روی آنها و لق شدن آنها است.