انواع دندان مصنوعی (پروتز دندان ثابت و متحرک)

انواع دندان مصنوعی
۰
(۰)

دندان‌ها اعضای مهمی در هر فرد هستند که تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و اعتماد به نفس دارند پس هر یک از ما باید توجه ویژه‌ای به دندان‌ها و سالم بودن آن‌ها داشته باشیم. گاها ممکن است، خواسته یا نا‎‌‌خواسته برای دندان‌ها مشکلی از قبیل شکستگی یا از دست دادن پیش آید ولی هیچ جای نگرانی نیست چون روش‌های متنوعی برای حل این مشکل وجود دارد. یکی از این روش‌های کاربردی استفاده از پروتز‌های دندانی و دندان مصنوعی ثابت است.

تعریف پروتز ثابت و متحرک

پروتز‌های متحرک: گونه‌ای از پروتزهای دندانی که امکان نصب و خارج کردن آن به دهان توسط خود بیمار هم وجود داشته و بیمار توانایی جا‌به‌جایی آن را دارد.

پروتز‌های ثابت: گونه‌ای از پروتزهای دندانی که به طور دائم به ایمپلنت دندان یا دندان با چسب‌های مخصوص یا پیچ متصل می‌شوند. تنها متخصص ایمپلنت است که می‌تواند این پروتز را نصب یا از دهان خارج کند و بیمار قادر به جا‌به‌جایی آن نیست.

انواع دندان مصنوعی

مواد به کار رفته در دندان مصنوعی ثابت

در  دندان مصنوعی ثابت، چارچوبی از فلزات مخصوص مثل تیتانیوم – پالادیوم یا طلا ساخته می‌شود که وظیفه آن‌ها ثابت کردن روکش است و سپس لایه‌ای از سرامیک دندانی برای بازسازی ظاهر و سطح جونده پروتز به این چارچوب متصل می‌شود. موادی که استفاده می‌شوند باید محکم و بادوام و همچنین رنگ و شفافیت ظاهری مشابهی با دندان‌های طبیعی داشته و با بدن سازگار باشند و حساسیتی ایجاد نکنند.

چه کسانی از دندان مصنوعی ثابت استفاده می‌کنند؟

بیمارانی که قسمتی از دندان آن‌ها شکسته است و در حد یک یا چند دندان نیاز به ترمیم دارند.
بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از به طور کلی از دست داده‌اند.
بیمارانی که نیاز به ترمیم‌های کامپوزیتی یا آمالگامی در سطح وسیعی دارند.

انواع دندان مصنوعی

انواع دندان مصنوعی

پروتز ثابت انواع مختلفی دارند که بر اساس مواد به کار رفته در آن‌ها و شرایط درمان مورد نیاز به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • روکش‌های دندانی
  • پل‌های دندانی
  • بریج مریلند
  • لمینیت‌های سرامیکی
  • پروتز‌های ثابت متکی بر ایمپلنت

 بررسی و مقایسه ویژگی‌های انواع پروتز‌های دندانی

دندان‌های مصنوعی تنها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته کاربرد ندارند بلکه بافت لثه و استخوان از دست رفته را نیز پوشش میدهند مثلا دندان مصنوعی کامل یک ست دندانی کامل از فک بالا یا پایین است که حتی مقداری از بافت لثه‌ها را نیز پوشش داده و ظاهری مناسب به فرد می‌دهند. این موضوع مخصوصا در افرادی که تحلیل و آسیب زیادی در لثه‌ها داشته‌اند، بسیار مهم است.
نگهداری و تمیز کردن پروتز‌های متحرک را‌حت‌تر است و امکان این را دارند که خارج از دهان به طور کامل تمیز شوند.
یک نکته مهم در مورد مراقبت از دندان‌های مصنوعی این است که، اگر دندان مصنوعی تمیز نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های مختلف مانند «برفک دهان» شود.
پروتز‌های دندانی نسبت به سایر روش‌ها سازگارترند و در صورت از دست دادن دندان‌های بیشتر می‌توان با تغییرات جزیی در طراحی آن‌ها دندان‌های جدید از دست رفته را نیز پوشش داد. این پروتز‌های دندانی به طور کلی هزینه کم‌تری دارند. عادت کردن به دندان‌های مصنوعی کمی زمان‎بر است ولی بعد از مدتی کاملا سازش برای بدن و فرد اتفاق می‌افتد.

انواع دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی تا چه زمانی ماندگاری دارند؟

طول عمر دندان‌های مصنوعی برای هر فرد کاملا نسبی است و به میزان کارکرد روزانه و نحوه مراقبت از آنها بستگی دارد. ولی به طور معمول دوام بالایی دارند و سالیان طولانی می‌توان از آنها استفاده کرد.
در طول این مدت باید زمانی که احساس وجود مشکلی در دندان یا لثه و استخوان‌ها کردیم مثلا زمانی که شکستگی در دندان به وجود آمد یا تغییر وضعیت ثابت یا دردی در لثه و استخوان‌های دهان احساس کردیم به دنداپزشک معالج مراجعه کرده تا از بروز بیماری‌های احتمالی در آینده پیشگیری کنیم.

پروتزهای دندانی ثابت یا متحرک؟

انتخاب روش درمانی به عوامل گوناگونی بستگی دارد از جمله:

  • نظر دندانپزشک معالج با توجه به وضعیت دندان و سایر عوامل
  • توجه به شرایط خود فرد که با کدام یک احساس راحتی بیشتری دارد
  • توجه به شرایط اولیه دندان و بررسی میزان و نحوه تخریب و ایراد به وجود آمده
  • توجه به شرایط نگه داری و مراقبت‌های بعد از به کار گذاشتن دندان‌های مصنوعی
  • توجه به مدت زمان ماندگاری و نیاز به ترمیم یا به کار گذاشتن مجدد داشتن
  • مقایسه هزینه‌های هر روش

انواع دندان مصنوعی

بهترین روش درمانی چیست؟

در این مقاله از سیمادنت، به بررسی و مقایسه انواع پروتز‌های دندانی پرداختیم و اینکه در شرایط بیماری هر شخص، کدام شیوه درمانی برای او کارساز و بهترین روش است و در سیمادنت کلینیک در ابتدا ویزیت کلی بالینی بیمار اتفاق می‌افتد و بیمار به طور کامل در جریان وضعیت خود قرار می‌گیرد و در نهایت با مشورت دندانپزشک معالج خود، روش درمانی مناسب انتخاب می‌شود.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد و اما انجام ایمپلنت و ارتودنسی دندان نیز میتواند برای داشتن لبخندی زیبا به شما کمک کند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک و متخصص اتودنسی برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین