شکستگی دندان و روش های ترمیم آن | هزینه ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان شکسته

یکی از علل‌ نازیبا شدن چهره و لبخند افراد شکستگی دندان است مخصوصا اگر شکستگی دندان در قسمت جلویی دهان باشد تاثیر بسیاری در چهره و اعتماد به نفس افراد خواهد گذاشت.

راهکارهای مختلفی برای ترمیم شکستگی دندان وجود دارد که هر کدام مزیت‌ها و معایب خود را دارند. معمولا نوع شکستگی دندان، موقعیت شکستگی و.. دندانپزشک را قادر می‌سازد که مناسب‌ترین روش را برای ترمیم دندان در نظر بگیرد. شکستگی باعث بروز مشکلاتی در اعمال روزانه مانند بلع و مخصوصا تکلم می‌شود پس در صورت بروز هرگونه شکستگی باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه و درمان را شروع کرد.

قبل و بعد از ترمیم دندان شکسته در کلینیک سیمادنت

بعد از ترمیم شکستگی دندان
قبل از ترمیم شکستگی دندان

دریافت مستقیم نوبت برای ترمیم دندان شکسته از کلینیک سیمادنت

دریافت نوبت


 چه عواملی باعث شکسته شدن دندان ‌ها می ‌شوند؟

برخی از علل شایع شکسته شدن دندان‌ها، خوردن غذاهای سفت مانند آبنبات یا جویدن یخ یا برخورد با عوامل فیزیکی مثل تصادف، زمین خوردن و یا برخورد با جسم سخت است. از دیگر عواملی که می‌تواند سبب شکستن دندان‌ها شود وجود پوسیدگی‌های گسترده و متعدد در دندان است که بیمار برای درمان آن‌ها در زمان مناسب اقدام نکرده است. با این وجود، دندانپزشکی مدرن به دلیل فن‌آوری‌های پیشرفته، راه‌حل‌های متنوعی را برای ترمیم دندان شکسته به وجود آورده است تا فرم و شکل ظاهری دندان‌ را با توجه به شرایط بیمار و نوع شکستگی و موقعیت آن به حالت قبل از شکستگی برگرداند. از آنجایی که بهترین درمان پیشگیری است در ادامه به بررسی کاملتر شرایطی که می‌تواند سبب شکستن دندان شود می‌پردازیم.

هزینه ترمیم دندان شکسته جلو
  1. تصادف یا آسیب ورزشگاهی:
    گاهی اوقات به دلیل تصادف یا آسیب ورزشی، ضربه‌ محکمی به دندان وارد می‌شود و به آن آسیب می‌رساند که این حوادث، می‌توانند ساختار دندان را تضعیف و دندان را شکننده کنند. با توجه به میزان ضربه، مقدار آسیب به دندان و شکستگی آن، می‌تواند یک ترک سطحی تا یک شکستگی قابل توجه باشد.
  2. وجود حفره‌ خشک:
    گاهی شکستن دندان به دلیل ضعیف شدن ساختار دندان‌ها در نتیجه پوسیدگی و به دنبال آن ایجاد حفره یا سوراخ در دندان به وجود می‌آید.
  3. دندان قروچه:
    مینای دندان، گاهی اوقات می‌تواند به دلیل شدت بالای دندان قروچه غیر ارادی در شب، دچار شکستگی‌های ریز شود که در طولانی مدت باعث شکستگی کامل دندان می‌شود.
  4. مال اکلوژن:
    هر گونه تغییر در چینش طبعی و منظم دندان‌ها نوعی مال اکلوژن است، برای مثال بیرون زدن، جلوزدگی و یا عقب‌ماندگی دندان‌ها نیز نوعی ناهماهنگی دندانی است. مال اکلوژن نیز مانند دندان قروچه؛ در هنگام استرس و فشار اضافی، به خصوص موقع ذا خوردن به دلیل برخورد بیشتر دندان ها به یکدیگر باعث ساییدگی و فرسودگی مینای دندان و در نهایت، شکستگی آن می‌شود. البته در برخی مواقع، اگر سطح دندان به اندازه‌ی کافی ضعیف شده باشد، حتی جویدن غذای نرم نیز می‌تواند باعث شکستگی دندان شود.
عوامل متعدد شکستگی دندان

بررسی روش های ترمیم دندان شکسته

دندان شکسته بهتر است کشیده نشود، کشیدن دندان آخرین راهکار برای زمانی است که هیچ کدام از روش‌های درمانی کارساز نباشد. اگر ترک خوردگی یا شکستگی دندان سطحی باشد و مراقبت‌های لازم صورت نگیرد ممکن است ریشه‌ی دندان آسیب ببیند و زمانی که ریشه دندان آسیب ببیند مراحل درمان طولانی‌تر و هزینه‌های درمان بیشتر خواهد شد، به همین دلیل در صورت بروز هرگونه حادثه باید سریعا به دندانپزشک و کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد.

برای ترمیم شکستگی دندان روش‌های مختلفی وجود دارد که معمولا دندانپزشک می‌تواند بهترین راهکار را با توجه به نوع شکستگی و میزان آسیب به کار گیرد. اگر اقدامات لازم برای ترمیم در اسرع وقت انجام شود درمان هم با درد کمتر و هم با هزینه‌های کمتری همراه خواهد بود.

دندان شکسته

همچنین بخوانید : اینله و انله دندان

بررسی انواع شکستگی دندان

از مهم‌ترین انواع شکستگی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی کاسپ دندان:
    اگر سطح جونده‌ی دندان بشکند این نوع شکستگی را شکستگی کاسپ دندان می‌گویند معمولا ترمیم شکستگی دندان در این حالت هزینه‌های بیشتری نسبت به موارد دیگر می طلبد. این نوع شکستگی درد شدیدی را در لثه ایجاد نمی‌کند.
  • دندان ترک خورده:
    زمانی که ترک و خراش موجود بر سطح دندان به ریشه راه یابد به آن ترک دندان می‌گویند. اگر ترک دندان در اسرع وقت درمان شود می‌توان دندان را نجات داد در غیر این صورت راه‌حلی جز کشیدن دندان و جایگزین کردن آن وجود ندارد.
  • دندان نصف شده:
    اگر دندان ترک خورده درمان نشود و همچنان تحت فشار قرار گیرد فشار مداوم و کار کشیدن از آن باعث نصف شدن دندان می‌شود. در بیشتر مواقع نمی‌توان دندان نصف شده را نجات داد.
  • شکستگی عمودی ریشه:
    شکستگی عمودی ریشه معمولا علائم خاصی ندارد و در این نوع از آسیب، شکستگی از ریشه به سمت سطح دندان امتداد می‌یابد. می‌توان از ملتهب شدن لثه و استخوان به وجود اینگونه شکستگی پی برد.
  • خطوط شکستگی های مینایی:
    خطوط شکستگی های مینایی از جمله خفیف‌ترین نوع شکستگی است که در آن فقط مینای دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد این نوع شکستگی معمولا هیچ گونه دردی ندارد ولی زیبایی دندان را از بین می‌برد و اگر اقدامات لازم انجام نشود ممکن است در سال‌های بعد باعث شکستگی کامل دندان شود.

موارد یاد شده مهم‌ترین انواع شکستگی هستند که معمولا برای درمان همه‌ی آنها روش‌های مختلف درمانی در کلینیک تخصصصی سیمادنت در دست است.


باندینگ (کامپوزیت) و روکش برای ترمیم شکستگی دندان

باندینگ یکی از روش‌های مناسب برای ترمیم شکستگی دندان است. زمانی می‌توان از این روش استفاده کرد که شکستگی در دندان‌های جلویی دهان رخ دهد. مواد به کار رفته برای ترمیم دندان شکسته جلویی می‌تواند مختلف باشد. دندانپزشکان ترجیح می‌دهند بیشتر از انواع کامپوزیت‌ها استفاده کنند. استفاده از این روش علاوه بر زیبایی دندان مقاومت لازم را برای جویدن نیز برای دندان به وجود می‌آورد.

روکش از دیگر روش‌های به کار رفته برای درمان دندان‌های شکسته است. زمانی که دندان دچار پوسیدگی می‌شود یا بنا به هر دلیل شکسته می‌شود می‌توان با استفاده از روکش اقدامات ترمیم آن را انجام داد.

درمان شکستگی دندان سیمادنت
درمان شکستگی دندان سیمادنت

پولیش مینای دندان و ونیر برای ترمیم شکستگی دندان

پولیش مینای دندان از دیگر روش‌های به کار رفته برای ترمیم شکستگی دندان است. این روش زمانی کارایی دارد که شکستگی سطحی است و ریشه‌ی دندان تحت تاثیر قرار نگرفته است. به سادگی با استفاده از پولیش مینای دندان می‌توان ترک به وجود آمده را از بین برد و سطح دندان را صاف کرد، معمولا در این روش از کامپوزیت نیز استفاده می‌کنند. در روش پولیش مینای دندان، ماده‌ای از جنس سرامیک و یا کامپوزیت بر روی دندان قرار می‌گیرد که هم رنگ آن و یا سفید (بسته به انتخاب بیمار) می‌باشد و نواقص دندان را پوشش می‌دهد این روش معمولا برای ترمیم دندان‌های جلویی کاربرد دارد اما می‌توان برای دندان‌های پشتی نیز هم از آن استفاده کرد.

روش ونیر علاوه بر زیبایی دندان بعد از ترمیم، دوام بسیار بالایی نیز دارد. اگر بهداشت و مراقبت لازم بعد از ونیر(لمینت) به طور منظم صورت گیرد، دندان برای مدت طولانی نیاز به ترمیم مجدد نخواهد داشت .


ایمپلنت دندان

ایمپلنت برای ترمیم دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان راهکاری برای نجات دندان آسیب دیده نیست. این روش درمانی زمانی به کار می رود که راه‌حل‌های ذکر شده در قسمت بالا کارایی نداشته باشد، اگر پوسیدگی دندان به گونه‌ای باشد که به ریشه راه یابد و تحت هیچ شرایطی امکان ترمیم شکستگی دندان و ریشه دندان وجود نداشته باشد می توان از ایمپلنت استفاده کرد. در این روش که همراه با جراحی صورت می‌گیرد، پین‌هایی از جنس تیتانیوم جای ریشه دندان شکسته را می‌گیرد و روی آن تاج دندان قرار می‌گیرد.

هزینه‌های درخواستی برای ایمپلنت نیز معمولا نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است. دندانپزشک متخصص ایمپلنت با انجام ارزیابی‌های لازم در صورت نیاز مشخص می‌کند که آیا نیاز به ایمپلنت است یا خیر.

عصب کشی و تاج برای ترمیم دندان

اگر پوسیدگی و التهاب به وجود آمده در ریشه دندان حاد باشد معمولا این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه‌ی دندان در عصب‌کشی ترمیم می‌شود و تاجی بر روی دندان قرار داده می‌شود که بتواند فشارهای بلع و تکلم را تحمل کند. استفاده از تاج به ویژه بر روی دندان‌های جویدنی بسیار معمول است. با به کار بردن تاج می‌توان از دندان برای مدت طولانی مراقبت کرد و همچنین ظاهری زیبا به آن بخشید. روش‌های مطرح شده برای ترمیم شکستگی دندان هر کدام دارای مزیت‌ها و هزینه‌های مختلفی است و در بیشتر اوقات نوع شکستگی مشخص می‌کند که کدام روش می‌تواند تاثیر گذاری بهتری داشته باشد. اگر زمانی که دندان بنا به هر دلیلی دچار شکستگی می‌شود، مورد درمان قرار نگیرد هزینه‌ی درمان آن با گذر زمان تشدید یافته و به مراتب بیشتر خواهد بود.

استخراج عصب تاج ترمیم دندان

مقاله بررسی مضرات خالی بودن دندان از دست رفته را نیز مطالعه کنید.


 رعایت چه نکاتی موجب پیشگیری از انجام ترمیم دندان شکسته می‌ شود؟

برای پیشگیری از شکستگی دندان، باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. اجسام سخت مثل یخ، شیرینی سفت، استخوان یا… را نجوید.
  2. دندان قروچه نکنید و دندان‌های خود را به هم نسایید.
  3. اگر شما عادت به دندان قروچه در زمان خواب دارید، از یک نگهدارنده یا محافظ دهان (نایت گارد) در زمان خواب استفاده کنید.
  4. از ورزش‌های رزمی و شرکت در دعوا دوری کنید.
  5. هنگام رانندگی، همیشه کمربند ایمنی خود را ببندید و از کمربند ایمنی مناسب برای ایمنی فرزند خود در زمان رانندگی استفاده کنید.
  6. منزل خود را در برابر خطرات احتمالی ناشی از برخورد با اجسام تیز یا لیز خوردن و افتادن که ممکن است باعث شکستکی دندان و ترک خوردگی دندان شود، ایمن نمائید. علاوه بر این، لازم است مراقب کودکان خود بوده و از محافظ در راه‌ پله‌ها، همچنین لبه‌های میز برای پیشگیری از ایجاد آسیب احتمالی استفاده کنید.
  7. اگر شما یا فرزندتان فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، از محافظ دهان و دندان در زمان انجام این فعالیت‌ها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: ارتودنسی

روشک دندان شکسته

 کلام آخر

هرچند پیشگیری از آسیب، ترک خوردن دندان و شکستگی دندان به‌طور کامل امکان پذیر نیست، اما با انجام فعالیت‌های خاص و رعایت ایمنی بدن، می‌توانید احتمال ایجاد آسیب به دندان را کاهش دهید. حتی در صورت هر گونه آسیب و شکستگی دندان، با فن‌آوری‌های پزشکی و مدرن امروز، می‌توانید با روش‌های مختلف دندان شکسته شده را ترمیم و دوباره شاهد لبخندی زیبا بر صورت خود باشید.

مشاوره حضوری برای ترمیم دندان شکسته
در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه ۳، واحد ۱۱

دریافت نوبت

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری برای ترمیم دندان شکسته
در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری با دندانپزشک متخصص به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

دریافت نوبت

کلینیک سیمادنت ستارخان
به این مقاله امتیاز دهید
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین