فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فیکسچر ایمپلنت
۰
(۰)

ایمپلنت دندان، قابل‌ اطمینان‌ ترین راه‌ حل برای جایگزینی دندان و حاصل آخرین تحقیقات و تکنولوژی‌ های روز دنیا می باشد. قرار دادن ایمپلنت دندان در فک، درمانی نه چندان سخت است که عارضه‌ ای درپی، ندارد.
ایمپلنت دندان، نقش دندان‌ های اصلی را تا پایان عمر برای بیمار ایفا می‌ کند که از بین روش‌ های مختلف جایگزینی ریشه‌ دندان، ایمپلنت دندان، جایگزینی کامل محسوب می‌ شود. حال فیکسچر ایمپلنت، نقش بسیار مهمی در ایمپلنت دندان دارد.

فیکسچر ایمپلنت، در فرآیند ایمپلنت و کاشت دندان مورد استفاده قرار می‌ گیرد که در استخوان فک، به عنوان ریشه‌ دندان از آن استفاده می‌ شود و جای ریشه‌ دندان افتاده‌ را می‌گیرد و به خوبی از دندان جایگزین شما پشتیبانی می‌ کند. در ادامه این مقاله از سیمادنت کلینیک قصد داریم به بررسی نحوه کاشت فیکسچر ایمپلنت و هرآنچه که نیاز است بدانید، بپردازیم.

ایمپلنت و یا کاشت دندان چیست؟

ارتودنسی دندان ، ایمپلنت و یا کاشت های دندانی یکی از اقدامات بسیار و مهم، پرطرفدار، قطعی و دائمی از زیر شاخه اقدامات زیبایی و درمانی در خدمات دندانپزشکی است. این اقدام به منظور جایگزین کردن دندان های از دست رفته به دلایل مختلف، مورد استفاده قرار گرفته مانع از برهم خوردن توازن جاگیری در ساختار فک و دندان های باقیمانده خواهد شد. ایمپلنت دندان معمولاً به دو شکل تک مرحله ای و دو مرحله ای توسط متخصص ایمپلنت انجام شده و بسته به تعداد دندان های بیمار، احتیاج به تعداد جلسات درمانی متفاوت خواهد داشت.

تجهیزات اصلی ایمپلنت دندان

به شکل کلی تجهیزات مورد استفاده به منظور انجام ایمپلنت و کاشت های دندانی، در سه بخش اصلی با عناوین اباتمنت، پروتز و فیکسچر ایمپلنت توسط لابراتوارهای دندانسازی در سراسر جهان طراحی و در اختیار متخصصین ایمپلنت اولوژیست قرار خواهد گرفت.

انتخاب فیکسچر ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر ایمپلنت یا همان پایه‌ ایمپلنت، قسمتی از ایمپلنت می‌ باشد که درون استخوان فک، قرار داده می‌ شود و از مهم ترین بخش‌ ها و اجزای ایمپلنت دندان است. این قطعه، به صورت پیچ است و تنها بخشی از ایمپلنت دندانی است که در ظاهر، دیده نمی شود. در واقع، فیکسچر ایمپلنت همان پیچ تیتانیومی است که در استخوان فک، قرار می‌ گیرد تا در نهایت از تاج دندان حمایت کند.

در نظر داشته باشید؛ به دلیل آن که تنها بخشی از ایمپلنت دندان که کاملا در درون استخوان مدفون می‌ شود، فیکسچر ایمپلنت است؛ به آن یک واحد ایمپلنت هم می‌ گویند. به طور خلاصه، فیکسچر ایمپلنت، همان اولین قطعه ای است که در طی جراحی، وارد استخوان فک می‌ شود و عملا مهم‌ ترین بخش ایمپلنت می‌ باشد.

فیکسچر ایمپلنت، جنس‌ های متعددی دارد اما معمولا آن ها را از جنس تیتانیوم می‌ سازند. تیتانیوم فلز شناخته شده‌ ای است که هم بسیار محکم است و هم توسط بدن انسان به خوبی پذیرفته می‌ شود و به راحتی می‌ تواند به استخوان فک جوش بخورد. به همین خاطر، معمولا فیکسچر ایمپلنت، از فلز تیتانیوم ساخته می‌ شود.
البته سازگاری و تطابق زیستی بسیار بالای این آلیاژ با بدن انسان نیز بسیار حائز اهمیت است.

مطلب پیشنهادی: متخصص ایمپلنت

نحوه کاشت و استفاده از فیکسچر

جراح دندانپزشک، بعد از اطمینان از حصول بی حسی موضعی در اثر تزریق داروی بی حسی، ابتدا اقدام به دریل کردن استخوان و ایجاد یک سوراخ کوچک در فک بیمار می‌ کند و فیکسچر متناسب با فک بیمار از نظر اندازه، طول و ضخامت را در حفره‌ ایجاد شده قرار می‌ دهد.
بعد از اینکه جراح، یک سوراخ کوچک را درون استخوان فک شما ایجاد کرد، فیکسچر که یک پیچ کوچک و محکم است را درون استخوان قرار می‌ دهد.

فیکسچر ایمپلنت، در نقش ریشه یا پایه‌ ایمپلنت شما عمل می‌ کند و در واقع، همان کاری را انجام می‌ دهد که ریشه‌ دندان‌ های واقعی شما انجام می‌ دهند؛ با این تفاوت که این ریشه، زنده نیست. 
پس از قرار دادن فیکسچر ایمپلنت در داخل استخوان فک، شما باید منتظر باشید تا استخوان فک، طی فرآیندی، پایه‌ ایمپلنت را به خودش جوش بزند. فرایندی که طی آن، فیکسچر توسط بافت استخوانی فک احاطه می‌شود که جوش خوردن ایمپلنت به استخوان گفته می‌شود.

جنس فیکسچر ایمپلنت

جنس فیکسچر ایمپلنت چیست؟

معمولاً به شکل کلی و در بیشتر موارد فیکسچرهای ایمپلنت از فلز تیتانیوم ساخته خواهند شد. آلیاژ تیتانیوم یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه های مورد استفاده به منظور ساخت تجهیزات دندانی از جمله بریج، اوردنچر و فیکسچرهای ایمپلنت است. یکی از مهمترین دلایل استفاده از آلیاژ تیتانیوم در ساخت فیکسچر ایمپلنت، سازگاری بسیار زیاد این آلیاژ انسان به دلیل برخورداری از ویژگی هایی مانند نارسایی، مقاومت بالا در برابر خوردگی و مطابقت با ph بدن است.

مطلب پیشنهادی:  انواع ارتودنسی و مراقبت های قبل و بعد از آن

مراقبت های بعد از فیکسچر

برای در امان ماندن از عفونت و مشکلاتی که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌ تواند برای نه تنها فیکسچر ایمپلنت، بلکه برای کل ایمپلنت شما به همراه داشته باشد، رعایت نکات زیر را حتما به خاطر داشته باشید:

  1. مصرف آنتی بیوتیک

پس از کار گذاشتن فیکسچر ایمپلنت و بخیه زدن لثه، احتمال عفونت وجود دارد؛ برای جلوگیری از این مشکل باید به طور مرتب آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف نمائید.

  1. مسواک زدن بخیه‌ ها

مسواک زدن دندان‌ ها و اطراف بخیه‌ ها بایستی به صورت ملایم و آرام صورت گیرد و غرغره‌ آب نمک و دهان‌ شویه، ۲۴ ساعت پس از جراحی توصیه می‌ شود.

  1. اجتناب از فعالیت‌ های سنگین

در صورت انجام کار سنگین و وارد آمدن فشار زیاد؛ احتمال درد شدید، باز شدن بخیه‌ ها و خونریزی وجود دارد. لذا استراحت کافی و دوری از انجام کار سنگین، می‌ تواند مانع از بروز این مشکلات شود.

هزینه فیکسچر ایمپلنت

انتخاب فیکسچر مناسب ایمپلنت

یک اصل اساسی در انتخاب فیکسچر مناسب، این است که جراح باید در ابتدا بتواند پروتز نهایی را که قرار است روی آن، فیکسچر کار گذاشته شود را به خوبی تجسم کند و در واقع، از همان ابتدا باید پروتز نهایی طراحی گردد و مشخص گردد که این پروتز، چه تعداد از دندان‌ های از دست رفته را جایگزین می‌ کند.

پس از آن، باید میزان تراکم استخوان در محل‌ های احتمالی جای‌ گذاری ایمپلنت، مورد معاینه قرار گیرد و در آخرین مرحله، تعیین سایز ایمپلنت باید انجام گیرد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که تعیین دقیق نوع و اندازه‌ فیکسچر ایمپلنت، بیشترین تاثیر را روی موفقیت آمیز بودن جراحی ایمپلنت داشته است.
انتخاب فیکسچر ایمپلنت با اندازه‌ مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد و عدم انتخاب مناسب آن، می‌ تواند موفقیت درمان بیمار را تحت الشعاع خود قرار ‌دهد. درمورد سایز های مختلف فیکسچر ایمپلنت، باید این موضوع را در نظر بگیرید که فیکسچر ایمپلنت‌ ها، هم از نظر قطر و هم طول با هم متفاوتند.

در مورد قطر فیکسچر ایمپلنت‌ ها باید بگوییم که جراح با استفاده از عکس رادیولوژی و معاینه‌ دقیق بیمار، بهترین سایز را برای قطر فیکسچر ایمپلنت، انتخاب می‌ کند. نکته‌ مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در نواحی با تراکم کم استخوان، جراح می‌ تواند از فیکسچر هایی با طول بیشتر استفاده کند تا بتواند در تراکم کم استخوان، ثبات بیشتری داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: ایمپلنت کره ای یا سوئیسی؟

نحوه کاشت پایه ایمپلنت

هزینه فیکسچر ایمپلنت

به شکل کلی هزینه‌های مورد نیاز مربوط به خرید فیکسچرهای ایمپلنت، بسته به پارامترهای مختلف از جمله پوشش های مورد استفاده در سطح فیکسچر، جنس آلیاژ مورد استفاده در ساخت این قطعه، ابعاد و اندازه های این قطعه کاملاً متفاوت خواهد بود. امروزه بیشتر فیکسچرهای طراحی و تولید شده توسط شرکت های مختلف تجهیزات دندانپزشکی و دندانسازی، به شکل غلاف دار با ساختاری غیر مسطح بوده و توسط یک روکش غلاف دار به منظور افزایش و بهبود ارتباط فیکسچر با بافت استخوان فک و کاهش مدت زمان فرآیند جوش خوردن این قطعه به استخوان، پوشید خواهند شد.

کلام آخر

در پایان، توصیه می‌ شود که قبل از ایمپلنت دندان؛ برای انتخاب فیکسچر مناسب، حتما به یک دندانپزشک متخصص مجرب در زمینه‌ ایمپلنت مراجعه نمائید تا با بررسی دقیق شرایطی مثل ابعاد ریشه‌ دندان، ساختار فک، تراکم استخوانی وغیره بهترین نوع فیکسچر مناسب دندان‌ های شما را انتخاب کند.

 لذا توصیه‌ اکید می‌ شود که حتما به کلینیک‌ های معتبری که تمام پروتکل های درمانی را رعایت می‌ کنند و از آخرین متدها و تکنولوژی‌ های روز دنیا استفاده می‌ کنند، مراجعه فرمائید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین