مراحل کامپوزیت دندان مزایا و معایب + هزینه کامپوزیت

کامپوریت دندان

آیا می دانید کامپوزیت دندان چیست و برای چه افرادی مناسب می‌باشد؟ افراد بسیاری به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که دندان‌های آن‌ها کج و بهم ریخته یا بر اثر تصادف شکسته شده است که متخصص دندانپزشک با استفاده از روش‌های مختلف اصلاح طرح لبخند از جمله کامپوزیت دندان، ایمپلنت و ارتودنسی اقدام به درمان و زیبا ساختن دندان بیمار می‌کند. یکی از بهترین راه‌های داشتن لبخندی زیبا کامپوزیت دندان است. در واقع با کامپوزیت می‌توان عیوب ظاهری دندان از جمله بدرنگی، فرم و شکل نامناسب دندان و فواصلی بین دندانی را به خوبی برطرف کرده و به دندان‌هایی مرتب، خوش رنگ و زیبا دست پیدا کرد. از آنجا که ونیر کامپوزیت به شدت مورد استقبال قرار گرفته است و افراد زیادی متقاضی آن هستند، بهتر است پیش از اقدام به آن، اطلاعات کاملی درباره ونیر کامپوزیت به دست آورد تا بتوان در نهایت بهترین انتخاب را انجام داد.

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از روش‌های زیبایی دندان استفاده از کامپوزیت برای دندان‌ها می‌باشد که به منظور اصلاح لبخند کاربرد دارد. در کامپوزیت از ماده‌ای به نام رزین استفاده می‌کنند که برای پر کردن دندان نیز استفاده می‌شود؛ به دلیل خمیری بودن مواد رزین آن را روی دندان قرار داده و فرم می‌دهند و با استفاده از نور آبی آن را در جای خود سفت می‌کنند.برای داشتن یک کامپوزیت زیبا برای اصلاح لبخند خود استفاده از دندانپزشک ماهر برای انجام دادن یک کار ظریف حرف اول را می‌زند.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

  • برخی از روش‌های ترمیم دندان، نیاز به مراحل زمان‌بری و قالب‌گیری دارند، اما در صورت استفاده از کامپوزیت دندانی، این فرآیند اجباری نیست. جالب است بدانید که برای جایگذاری مواد کامپوزیت روی دندان، حدود پنج ساعت زمان در نظر گرفته می‌شود. این مزیت باعث می‌شود که این روش ترمیم دندان در یک جلسه انجام شود.
  • در مقابل، روش لمینت دندان به مدت حدود دو هفته تا یک ماه زمان می‌برد. این فرآیند با شروع از معاینه اولیه توسط پزشک آغاز می‌شود و پس از تایید فرم نهایی و برنامه‌ریزی مناسب، مراحل قالب‌گیری آغاز می‌شود. در مراحل لمینت دندان، تراشیدن حدود نیم میلیمتر از مینای دندان صورت می‌گیرد تا مواد لمینت به‌خوبی جا بیفتد. این روش، با ارائه زیبایی به دندان‌ها، امکان ترمیم و جابه‌جایی مواد را فراهم نمی‌کند. به همین دلیل، در صورت لب‌پریدگی یا شکستگی دندان، باید دندان را برداشته و جایگزین کرد. از سوی دیگر، کامپوزیت دندانی این امکان را فراهم می‌کند که در صورت نیاز، مواد ترمیمی را به راحتی جابه‌جا کرد.
  • مهم‌ترین تفاوت میان کامپوزیت دندان و لمینت در نحوه نصب و ساخت آن‌ها قرار دارد.

کامپوزیت دندان، کامپوزیت ونیر یا فیسینگ کامپوزیت؟

بسیار شنیده می‌شود که برخی از افراد تصور می‌کنند که اصطلاحاتی مانند ونیر کامپوزیت، فیسینگ کامپوزیت و یا کامپوزیت دندان متفاوت هستند؛ این درحالی است که در واقع تمامی این اصطلاحات به یک اقدام دندانپزشکی یعنی همان کامپوزیت دندان اشاره دارند.

فیسینگ کامپوزیت: فیسینگ در علم دندانپزشکی به قرار دادن لایه‌ای نازک بر روی سطح خارجی دندان گفته می‌شود. با چسباندن این لایه بر روی دندان، عیوب ظاهری آن برطرف شده و علاوه بر آن، استحکام دندان نیز افزایش یافته و از دندان در برابر ضربه و آسیب محافظت می‌کند. اگر این لایه از جنس مواد کامپوزیتی باشد، به آن فیسینگ کامپوزیت اطلاق می‌شود.

کامپوزیت ونیر: ونیر نیز به معنای یک پوسته نازک و همرنگ دندان است که برای زیباتر کردن دندان بر روی آن چسبانده می‌شود. حال این ونیرها می‌توانند از جنس مواد مختلف باشند؛ در صورتی که از جنس کامپوزیت باشند، به آن‌ها ونیر کامپوزیت گفته می‌شود. در واقع هر دو روش کامپوزیت و لمینت دندان نوعی ونیر هستند.

قبل و بعد کامپوزیت ونیر
عکس کامپوزیت دندان قبل و بعد

مزایای کامپوزیت دندان

زمانی که صحبت از مزایای کامپوزیت دندان می‌شود در واقع منظور مزیت و برتری این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی و زیبایی دندانپزشکی است. با این وجود مهمترین مزیت کامپوزیت دندان، زیباتر کردن دندان‌ها و افزایش اعتماد به نفس است. همچنین سایر مزایایی که می‌توان برای فیسینگ کامپوزیت برشمرد عبارتند از:

  • برطرف کردن چندین مشکل ظاهری دندان تنها در یک جلسه
  • هزینه مناسب‌تر نسبت به سایر روش‌های اصلاح طرح لبخند
  • انتخاب رنگ مناسب دندان و همرنگ بودن مواد کامپوزیت با دندان‌های طبیعی
  • افزایش استحکام و محافظت بیشتر از دندان‌ها
  • ماندگاری چندین ساله با توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان
  • فرآیند درمان بدون درد و ناراحتی

عوارض کامپوزیت دندان

از کامپوزیت دندان برای ترمیم و بهبود عملکرد دندان استفاده می شود ولی مانند هر روش دیگر این مورد نیز داری عوارض است که در ادامه آن را بیان می کنیم.

  • تغییر رنگ: تغییر رنگ کامپوزیت از جمله عوارض مهم درمان کامپوزیت دندان است که برای بسیاری از افراد قابل توجه است. این تغییر رنگ ممکن است ناشی از مصرف مواد مانند قهوه، چای یا نوشابه باشد و همچنین به دلیل بهداشت نامناسب دهان یا سیگار کشیدن رخ می‌دهد.
  • حساسیت دندان: یکی از شایع‌ترین عوارض کامپوزیت دندان، حساسیت دندان است. حساسیت این نوع درمان زمانی رخ می‌دهد که عصب دندان در حین اجرای کامپوزیت، در معرض دید قرار می‌گیرد. این حالت معمولاً با تغییر دمای محیط، به ویژه تماس با مواد سرد یا گرم، منجر به ناراحتی یا درد در دندان می‌شود.
  • ساییدگی دندان: پر کردن دندان با کامپوزیت، به خصوص اگر بیمار دچار دندان‌قروچه شود یا مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی داشته باشد، ممکن است به مرور زمان از بین برود. با پیشرفت فرسودگی پرکننده، احتمال افت کارایی آن و نیاز به تعویض افزایش می‌یابد.
کاربردهای کامپوزیت دندان
کاربردهای کامپوزیت دندان

کاربرد کامپوزیت دندان

از آنجا که کامپوزیت یک ماده همر نگ دندان است، می‌توان از آن هم برای زیبایی سطح بیرونی دندان و هم برای ترمیم داخل دندان استفاده کرد. به عبارت  کاربردهای کامپوزیت را می‌توان در دو حوزه زیبایی دندان و ترمیم دندان خلاصه کرد. در این محتوا به صورت اختصاصی به کاربردهای زیبایی کامپوزیت دندان اشاره می‌شود. به طور کلی می‌توان کاربردهای فیسینگ کامپوزیت (کامپوزیت برای زیبایی دندان) را در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. از بین بردن فاصله بیش از اندازه بین دندان‌ها
  2. اصلاح فرم و شکل دندان (کجی، کوتاهی و بدشکلی‌های دیگر دندان)
  3. بهبود رنگ دندان
  4. اطلاح شکستگی و ترک‌های دندانی

بعد از معاینه دندان‌ها و ارزیابی مشکلات و عیوب ظاهری دندان‌ها توسط دکتر کامپوزیت دندان، در صورتی که بتوان این مشکلات را با ونیر کامپوزیت برطرف کرد، اقدامات لازم برای فرد انجام می‌شود.

چه کسانی نمی‌توانند کامپوزیت دندان کنند؟

قبلتر گفته شد که کامپوزیت دندان برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات ظاهری دندانی از جمله بد رنگی، لب پر شدن، شکستگی و بدفرم بودن دندان مناسب است؛ با این وجود برای تمامی افرادی که با این مشکلات مواجه هستند نمی‌توان کامپوزیت دندان انجام داد. در واقع برای بعضی از افراد محدودیت‌هایی وجود دارد که مانع از انجام کامپوزیت ونیر برای آن‌ها می‌شود؛ این موارد عبارتند از:

  • افرادی که به بیماری‌های لثه از جمله عفونت لثه مبتلا هستند و لثه‌هایی قرمز و متورم دارند. ابتدا باید مشکلات لثه برای این افراد به طور کامل برطرف شود و سپس در صورت تشخیص متخصص کامپوزیت دندان، اقدام به فیسینگ کامپوزیت کرد.
  • افرادی که ناهنجاری‌های دهانی فکی دارند. در بیشتر موارد کامپوزیت ونیر برای این افراد به علت مشکلات ساختاری و اسکلتی فکی، چندان موثر نخواهد بود و مشکلات فکی همچنان در ظاهر دندان‌های آن‌ها نمود خواهد داشت.
  • افرادی که عادت دندان قروچه دارند. این افراد به طور مستمر دچار ساییدگی و لب پریدگی دندان‌ها خواهند شد.
  • افرادی که بهم ریختگی شدید دندانی دارند. این افراد برای درمان این نامرتبی شدید دندانی حتماً باید درمان‌ ارتودنسی را انجام دهند؛ زیرا کامپوزیت دندان به صورت محدود و جزئی می‌تواند نامرتبی دندانی را برطرف کند ولی درمان اصولی این مشکل حتماً ارتودنسی دندان است. برای این منظور حتماً باید با متخصص ارتودنسی مشورت کرد.

ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان یکی از مهمترین سوالات و دغدغه‌های مراجعه کنندگان است. کامپوزیت ونیر روشی است که ماندگاری و طول عمر تقریبا طولانی و چندین ساله است. در واقع طول عمر مفید ونیر کامپوزیت را معمولاً بین ۵ تا ۸ سال عنوان می‌کنند؛ البته این به آن معنا نیست که بعد از این مدت کامپوزیت دندان از بین می‌رود. بلکه در واقع طول عمری که برای یک درمان کامپوزیت موفق و اصولی عنوان می‌شود این میزان است. بیشتر شدن ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مطرح شده است:

  • کیفیت و جنس کامپوزیت
  • تخصص و مهارت متخصص کامپوزیت دندان
  • مراقبت‌های بعد از فیسینگ کامپوزیت
قبل و بعد کامپوزیت دندان
قبل و بعد کامپوزیت دندان

مراحل کامپوزیت دندان

برای انجام کامپوزیت دندان لازم است مراحل این کار به طور دقیق اجرا شود تا در نهایت نتیجه مورد انتظار را شاهد بود. در ابتدا لازم است که پیش از کامپوزیت ونیر دندان، سلامت دندان و لثه به طور تخصصی معاینه شود؛ در صورت وجود پوسیدگی، عفونت و التهاب لثه و به طور کلی هر مشکلی از نظر سلامتی دندان وجود داشته باشد، لازم است در ابتدا درمان شود.

اولین مرحله برای کامپوزیت دندان، تمیز کردن سطح دندان است که باید برای از بین بردن جرم و هرگونه آلودگی از روی دندان، این مرحله با دقت انجام می‌شود.

بعد از تمیز کردن دندان‌ها، باید سطح دندان‌هایی که قرار است کامپوزیت ونیر بر روی آن‌ها انجام شود، اچینگ یا متخلخل (ناصاف) شود. در واقع این کار برای این انجام می‌شود که مواد کامپوزیت بهتر به سطح دندان باند یا چسبانده شود. برای این منظور از اسید فسفریک به مدت ۱۵ ثانیه بر روی سطح دندان استفاده می‌شود.

مراحل ونیر کامپوزیت دندان
مراحل ونیر کامپوزیت دندان

پیش از اینکه کامپوزیت بر روی سطح دندان قرار داده شود، لازم است رنگ مناسب آن براساس رنگ دندان فرد و به تشخیص دکتر کامپوزیت دندان انجام شود. دقت و فراهم کردن شرایط و نور محیطی مناسب برای انتخاب رنگ صحیح در نتیجه و کیفیت نهایی کار بسیار موثر خواهد بود. سیمادنت کلینیک این شرایط ویژه را برای انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر فراهم می‌کند.

بعد از انتخاب رنگ کامپوزیت، مواد چسبی مخصوص بر روی دندان قرار داده شده و کامپوزیت به صورت لایه به لایه بر روی دندان اعمال شده و با استفاده از نور آبی باندینگ اولیه با سطح دندان مورد نظر ایجاد شده و در نهایت فرم داده و لبه‌های آن تنظیم می‌شود.

اهمیت انتخاب بهترین دکتر کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر یک اقدام در جهت بهبود اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود. در صورتی که دندانپزشک از مهارت کافی برخوردار نباشد، ممکن است دندان‌ها آنطور که باید زیبا نشوند و نتیجه معکوس داشته باشد.

همچنین یک متخصص کامپوزیت دندان حرفه‌ای در انتخاب رنگ کامپوزیت نیز بسیار دقت می‌کند. توجه داشته باشید از آنجاکه کامپوزیت دندان به صورت مستقیم و بدون نیاز به لابراتوار توسط دندانپزشک اجرا می‌شود، یکسان کردن رنگ کامپوزیت‌ها بسیار دشوار خواهد بود. به همین خاطر در صورتی که به یک دندانپزشک غیرحرفه‌ای مراجعه شود ممکن است رنگ کامپوزیت‌ها متفاوت دربیاید.

از همین روی، کلینیک سیمادنت خود را موظف به ارائه بهترین خدمات و همکاری با بهترین متخصصین کامپوزیت دندان می‌داند. در نتیجه علاوه بر تبحر دکتر، شرایط نور محیطی را نیز به شکلی تعبیه می‌کند که تا حد امکان انتخاب رنگ کامپوزیت بدون خطای چشم انجام شود. علاوه بر این، کلینیک سیمادنت خود را موظف می‌داند که در صورت یکسان نبودن رنگ کامپوزیت‌ها حتی تا چندین مرحله نیز تغییر رنگ را انجام دهد تا در نهایت نتیجه مورد انتظار حاصل شود.

فیلم و عکس کامپوزیت دندان در کلینیک سیمادنت

مراقبت‌های پس از کامپوزیت

یکی از عوامل مهم در کامپوزیت مراقبت‌های بعد از آن می‌باشد که نیاز به توجه دارد که این مراقبت‌ها عبارتند از:

  1. در زمان استفاده از غذاهای سرد و گرم ایجاد حساسیت جای نگرانی ندارد و به مرور بهبود می یابد.
  2. تا چند ساعت پس از کامپوزیت از غذاهای سفت پرهیز کنید.
  3. بهداشت دندان‌ها را فراموش نکنید.
  4. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.
  5. استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند قهوه تا چند ساعت قبل از کامپوزیت منع مصرف دارد زیرا باعث رنگی شدن کامپوزیت خواهد شد.
  6. از مصرف دخانیات در طولانی مدت خودداری کنید زیرا موجب از بین رفتن کامپوزیت خواهد شد.
  7. دندان های کامپوزیتی خود را با استفاده از یک مسواک بسیار نرم تمیز کرده و برای پاکسازی بسیار تمیز نیز می توانید از نخ دندان هم استفاده لازم را داشته باشید.

قیمت کامپوزیت دندان ۱۴۰۲ چقدر است؟

دندانپزشکی امروزه از کامپوزیت‌های دندانی برای جبران نقص‌های دندانی استفاده می‌کند. این کامپوزیت‌ها توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند و هر یک از این برندها ویژگی‌ها و کاربردهای گوناگونی دارند. هر برند دندانپزشکی، کیفیت و قیمت مخصوص به خود را دارد تا برخی از برندها به دلیل تحقیقات و نوآوری‌های بیشتر، قدرت چسبندگی بیشتر در دسترس دارند. انتخاب کامپوزیت مناسب بستگی به نیازهای بیمار و نظر دندانپزشک دارد. به طور کلی، کامپوزیت‌های دندانی امروزه به دلیل توانایی‌های چندگانه‌ای که دارند، به عنوان یک راهکار کامل برای جبران نقص‌های دندانی شناخته می‌شوند و این تنوع در برندها امکان انتخاب بهترین گزینه برای هر حالت را فراهم می‌کند. در ادامه لیست قیمت کامپوزیت دندان در سال ۱۴۰۲ را برای شما بیان می کنیم.

نوع درمانجراح تخصصیجراح عمومی
ترمیم کامپوزیت کلاس پنج یا یک سطحی۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ترمیم کامپوزیت دو سطحی کلاس سه۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ترمیم کامپوزیت سه سطحی یا کلاس چهار۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ترمیم بیلداپ با کامپوزیت نوری دندان دائمی۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال۲۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال
فیسینگ کامپوزیت هر دندان۴۰,۰۰۰,۰۰۰ – ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال

سوالات متداول درباره فیسینگ کامپوزیت

معایب کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر مزایای زیادی دارد و در کنار آن ممکن است از برخی ویژگی‌های آن در مقایسه با سایر روش‌های اصلاح طرح لبخند به عنوان معایب کامپوزیت نیز نام ببرند. از جمله این موارد می‌توان به شفافیت کمتر و رنگ پذیری بیشتر کامپوزیت اشاره کرد. این موارد در لمینت دندان وجود ندارد.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

در طی فرآیند کامپوزیت دندان که بیمار دردی احساس نخواهد کرد؛ برخی از افراد نگران این هستند که بعد از کامپوزیت دچار دندان درد می‌شوند یا خیر؟ در صورتی که دندانپزشک شما در کامپوزیت دندان تبحر و تخصص کافی داشته ، پروسه درمان را به درستی اجرا می‌کند و از این بابت جای نگرانی نخواهد بود؛ ولی اگر دندانپزشک به درستی کامپوزیت را اجرا نکرده باشد، به خوبی به دندان فرم نداده باشد، دندان کامپوزیت شده پوسیده باشد و فرد مراقبت‌های کامپوزیت دندان را به درستی اجرا نکند، ممکن است بعد از کامپوزیت دندان دچار دندان درد شود.

مشاوره حضوری برای کامپوزیت دندان در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و برای انجام کامپوزیت دندان قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران،شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد،ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه ۳، واحد ۱۱

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری برای کامپوزیت دندان در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، کلینیک سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام کامپوزیت دندان به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان
رای شما ثبت شد
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره آنلاین