ارتودنسی کامفولاژ
۳.۵

ارتودنسی دندان یکی از مهمترین خدمات درمانی و زیبایی دندان پزشکی به منظور حفظ سلامت دندان ها و پیشگیری از بروز مشکلات ثانویه در فضای دهان و دندان به شمار می‌آید. این نوع از خدمات دندانپزشکی دارای انواع متفاوتی بوده و بسته به وضعیت آناتومی که دندان و فک بیمار پس از معاینات اولیه توسط متخصص ارتودنسی، انتخاب و اجرا خواهد شد. میزان درد و چگونگی تحمل درد در طی فرایند این درمان یکی از سوالات رایج متقاضیان به منظور انجام انواع مختلف ارتودنسی دندان در بیماران است.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان و ایمپلنت دندان یکی از مهمترین شاخه های علم دندانپزشکی به منظور پیشگیری و مرتفع نمودن مشکلات و ناهنجاری های مربوط به ساختار استخوان فک و دندان در بیماران است. این روش درمانی و زیبایی به منظور کاهش فواصل بیش از حد بین دندانی، از بین بردن کجی و بی نظمی دندان ها، جلو زدگی بیش از حد فک بالا و یا پایین، بیرون زدگی دندان های قدامی فک بالا و بسیاری از ناهنجاری های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و بسته به وضعیت و شرایط بیمار از طول دوره درمان متفاوتی برخوردار خواهد بود.

ارتودنسی دندان علاوه بر اهداف زیبایی، از بروز عفونت های خفیف تا شدید دهان و دندان، آسیب دیدگی های بین دندانی و شکستگی های ریز و درشت دندان پیشگیری نموده و تاثیر بسیار زیادی در مرتفع نمودن مشکلات تلفظی و گوارشی به دنبال خواهد داشت.

همچنین بخوانید:ارتودنسی نیم فک چیست؟

آیا ارتودنسی نیاز به بیحسی دارد؟

انواع مختلف ارتودنسی چیست؟

امروزه مهمترین نوع ارتودنسی های دندانی به شرح زیر است:

• ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی فانکشنال
  • ارتودنسی نامرئی

درد ارتودنسی ناشی از چیست؟

درد ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد برای مثال میزان استرس و سن افراد نیز روی احساس درد تاثیر گذار است، حتی دندانپزشکی که مراجعه می کنید باید دارای تخصص و تجربه کافی در این زمینه باشد. هه افراد درد را حس می کنند این دردها طبیعی است و به دلیل جریان خون زمانی که دندان ها شروع به حرکت می کنند به وجود می آید. گزارش ها نشان داده است که درد بعد از ۴ ساعت خود را نشان می دهد ودر طول یک هفته کم کم از بین می رود.

آیا فرایند ارتودنسی دندان دردناک است؟

یکی از مهمترین و رایج ترین سوالات و دغدغه های موجود در خصوص اقدام به انواع مختلف روش های ارتودنسی دندان، دردناک بودن این فرایند و چگونگی تحمل درد در طول دوره درمان است. اساس اصلی درمان به وسیله ارتودنسی، اعمال نیروی خارجی و کشش متناسب با وضعیت دندان‌ ها بر سطح آنها به منظور تغییر وضعیت و جابجایی دندان در شرایط غیر طبیعی است. از این رو در پاسخ به سوالات رایج متقاضیان در خصوص دردناک بودن ارتودنسی می‌توان گفت، پاسخ ذهنی بیمار به محرک ها و فشار خارجی وارد شده در سطح دندان ها یکی از دلایل اصلی تجربه احساس درد و ناراحتی خفیف تا شدید در طول دوره درمان ارتودنسی دندان است.

پیش از هر چیزی باید توجه داشت که میزان درد ناشی از مراحل مختلف درمان ارتودنسی بستگی به عوامل مختلفی مانند آستانه تحمل درد افراد، جنسیت، سن بیمار، وضعیت روحی روانی بیمار، وضعیت آناتومیک استخوان فک و میزان ناهنجاری‌های دندانی داشته و در طیف متفاوتی ایجاد خواهد شد.

درد دندان در طی فرایند ارتودنسی

درد ناشی از فرآیند ارتودنسی دندان در طی دو مرحله، هنگام نصب دستگاه و تجهیزات ارتودنسی و چندین روز پس از پایان آخرین جلسه درمان آغاز و ادامه خواهد داشت. یکی از موثرترین توصیه های موجود در خصوص کاهش درد ناشی از فرآیند ارتودنسی، استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب متناسب با تجویز دکتر ارتودنسی، رعایت رژیم غذایی و پیشگیری از جویدن مواد غذایی محکم، رعایت بهداشت دهان و دندان و افزایش میزان خونرسانی بیشتر به ریشه های دندان است.

همچنی بخوانید: درد ایمپلنت دندان

استفاده از بی حسی در طول دوره درمان ارتودنسی

یکی دیگر از سوالات و دغدغه های رایج و پرتکرار در خصوص اقدام به روش های مختلف و ارتودنسی دندان، نیاز و یا عدم نیاز به استفاده از بی حسی های دندانی است. در پاسخ به این سوال می ‌توان گفت که فرآیند ارتودنسی دندان احتیاج به هیچ گونه بی حسی دندانی و یا تزریق ماده بی حس کننده نداشته و بدون نیاز به این مرحله انجام خواهد شد.

مراجعه منظم و به موقع جهت بررسی تغییر وضعیت دندان ها در طول دوره درمان، تاثیر بسیار زیادی در کنترل و کاهش درد بیمار داشته و یکی از مهمترین پارامترهای موثر در بهبود وضعیت بیمار خواهد بود. توصیه می شود با رعایت بهداشت دهان و دندان از بروز عفونت های قارچی، باکتریایی و ایجاد درد مضاعف در دندان ها پیشگیری موثر نمایید.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

رعایت مراقبت های اولیه و ثانویه

یکی از مهمترین و اصلی ‌ترین و پارامترهای موثر در افزایش میزان رضایتمندی متقاضیان و کسب نتایج مطلوب پس از پایان دوره درمان ارتودنسی به منظور برطرف نمودن ناهنجاری های فکی و دندانی، رعایت تمامی مراقبت ‌ها و اصول بهداشتی اولیه و ثانویه و مراجعه منظم به منظور چکاب بیمار توسط دندانپزشک است. توصیه می شود به منظور کاهش اثرات نامطلوب و عوارض احتمالی ناشی از درمان، موارد بهداشتی را رعایت نموده و از مسواک، خمیر دندان و دهانشویه های مناسب استفاده نمایید.

شما می توانید برای دریافت نوبت آنلاین از سیمادنت کلینیک به صفحه مربوطه مراجعه نمایید و یا در صورتی که پرسشی در خصوص ناهنجاری های فکی و دندانی خود و فرزندان دارید، با ما از طریق صفحه پرسش و پاسخ مطرح نمایید تا در سریعترین زمان ممکن توسط پزشک متخصص به پرسش شما پاسخ داده شود.

همچنین بخوانید: ارتودنسی در بارداری

میانگین رای ۳.۵ / ۵. تعداد رای: ۲