درد ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نوعی کاشت دندان است که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و افتاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت دندان نوعی جراحی است که با فلز تیتانیوم در جای خالی دندان پایه و ریشه درست می‌کنند و به استخوان فک پیوند می‌زنند؛ بعد از آن دندان ساخته شده را روی آن سوار می‌کنند، در واقع ریشه مصنوعی درست می‌کنند تا بتوانند دندان مصنوعی را به طور ثابت روی لثه‌ها نگه دارند.

همچنین بخوانید: آیا همه دندان ها را می توان ایمپلنت کرد؟

درد ایمپلنت دندان

درواقع می توان بیان داشت که ایمپلنت مراحل زیادی دارد و زمان زیادی هم می‌خواهد تا اینکه کاشت دندان جواب بدهد و شما حس یک دندان طبیعی را داشته باشید و چون جزء عمل‌های جراحی زیبایی قرار می‌گیرد؛ درد و سختی و خودش را هم دارد.
اما ایمپلنت هم مثل تمام عمل‌های جراحی، از داروهای بی حسی موضعی و یا گاهی بیهوشی عمومی برای انجام عمل استفاده می‌کند تا بیمار درد را حس نکند و اذیت نشود.
تا به امروز نیز کسی از تجربه درد غیر قابل تحمل و خیلی وحشتناک جراحی ایمپلنت چیزی بیان نکرده است. به طور حتم در این جراحی درد وجود دارد ولی چیزی نیست که با داروهای بی حسی و تسکین دهنده‌های درد خوب و یا قابل تحمل نشود.
تجربه‌های زیادی هم نشان داده است که درد منشأ روانی و تلقینی دارد و کسانی که به خاطر زیبایی، عمل جراحی انجام می‌دهند؛ درد و ناراحتی کمتری را احساس می‌کنند. دلیل عمده آن هم این است که اشتیاق و ذوق زیادی برای دیدن نتیجه جراحی دارند و از این کار راضی هستند.

همچنین بخوانید: طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

تا چه مدت بعد از جراحی ایمپلنت، احساس درد وجود دارد؟

مثل هر جراحی دیگر لثه و دندان هم برای ترمیم زخم‌ها و خوب شدن و به حالت طبیعی برگشتن بافت لثه، نیاز به زمان دارد و باید دوران نقاهتی را طی کند.
در این دوران درد و ناراحتی تا حد متوسط آن، طبیعی است و باید انتظارش را داشته باشید. اما این درد به گونه‌ای نیست که قابل تحمل نباشد؛ ولی اگر به توصیه‌های دکتر عمل نکنید و مراقبت‌های لازم بعد از عمل جراحی را به درستی رعایت نکنید، مطمئناً درد و ناراحتی بیشتری را متحمل خواهید شد و شاید در مواردی حتی نتیجه مطلوب خود از جراحی ایمپلنت را نگیرید.
این را هم باید در نظر بگیرید که واکنش بدن هر فرد به داروهای بی حسی و یا بیهوشی و عمل جراحی و آستانه تحمل او در مقابل درد، با فرد دیگر متفاوت است؛ پس مسلماً میزان درد برای همه یکسان و یک جور نیست.

موارد پس از انجام ایمپلنت دندان

در کنار این‌ها شدت و وسعت و تعداد ایمپلنت‌ که در لثه کاشته شده است و همچنین کسی که جراحی کرده است؛ در میزان ناراحتی و دردی که در دوران نقاهت تحمل می‌کنید خیلی تأثیر دارد.
درد، سوزش، تورم و کبودی طبیعی و کم، در روزهای اول بعد از رفع بی حسی جراحی تا هفته اول، کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
اما اگر این نشانه‌ها در هفته دوم ادامه پیدا کرد، احتمال وجود عفونت هست؛ پس بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما را بررسی کند.
و اگر طی گذشت دو یا سه ماه بعد از جراحی باز هم احساس درد و ناراحتی داشتید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید تا دلیل آن بررسی و درمان شود.

همچنین بخوانید: علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

موارد تشدید یا تسکین درد ایمپلنت

• رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، مثل نخ دندان و مسواک، به صورت مرتب؛ باعث می‌شود که جرم و آلودگی به محل زخم نفوذ کند و منجر به عفونت بشود.
  • خوردن غذاهای داغ و سفت باعث می‌شود که به لثه‌های آسیب دیده فشار بیاید و مویرگ‌هایی که هنوز ترمیم نشده‌اند را دچار خون ریزی می‌کند و باعث تورم می‌شود. در این دوران خوردن غذاهای نرم و سرد توصیه می‌شود.
درد ایمپلنت دندان
  • در دوران بعد از جراحی آب و نمک برای ضد عفونی کردن محل جراحی و از بین بردن باکتری‌ها بسیار مؤثر است؛ از آن غافل نشوید.
  • استفاده از کمپرس آب سرد در روزهای اول بعد از کاشت ایمپلنت، به کاهش تورم و درد کمک می‌کند و از کبودی گونه و فک هم جلوگیری می‌کند.
  • استراحت، دوری از فعالیت شدید و سنگین بدنی و کم حرف زدن باعث می‌شود که بدن انرژی خودش را صرف ترمیم بافت‌های آسیب دیده‌ی لثه و دندان بکند و درد کاهش پیدا کند.
  • ممکن است که بستگی به جایی که ایمپلنت را انجام داده‌اید، در قسمت‌های سر، فک، گونه، یا گوش درد احساس کنید. در کنار تمام این نکات در مواردی که تحمل درد برایتان سخت است و کلافه شده‌اید، می‌توانید از مسکن‌های ضد التهابی استفاده کنید.
  • توجه کنید که کشیدن سیگار و قلیان، مشروبات الکلی، استرس، دندان قروچه، بیماری‌های خود ایمنی، تداخلات دارویی، داشتن آلرژی و در کل ضعیف بودن بدن می‌تواند باعث عفونت و احساس درد بیشتر شود.
  • پس تا جای ممکن از این موارد دوری کنید تا دوران نقاهت سریع تر، راحت تر و بدون درد بگذرد.

همچنین بخوانید: آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟

شما می توانید برای دریافت مشاوره و یا گرفتن نوبت جهت درمان ارتودنسی دندان و ایمپلنت با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید. درصورتیکه پرسشی در خصوص ناهنجاری ها و مشکلات دهانی و دندانی برای شما وجود دارد می توانید از طریق قسمت پرسش و پاسخ، سوالات خود را ثبت نمایید تا توسط متخصص به آنها پاسخ داده شود.

به این مقاله امتیاز دهید