علائم عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش های جدیدی است که دندان‌پزشکان و متخصص ایمپلنت برای اینکه جای دندان های افتاده شما را جبران کنند، از این روش استفاده می‌کنند.
از اتفاق هایی که ممکن است بعد از کاشت ایمپلنت دندان، با آن مواجه شوید، عفونت است. وقتی با عفونت ایمپلنت دندان رو به رو می‌شوید، بهتر است با پزشکتان، مشورت کنید. اینکه از دیگران و از جاهای نامعتبر بپرسید بیشتر به خودتان ضرر زدید. در ادامه این مقاله با علائم عفونت ایمپلنت دندان و راه های پیشگیری و درمان آن آشنا خواهید شد.

همچنین بخوانید: آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟

علائم عفونت ایمپلنت دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

باکتری‌ها، می‌توانند برای لثه خطرناک باشند. دلیل این است که به استخوان فک آسیب وارد می‌کنند. این موضوع دندان پزشک های زیادی را نگران کرده است. این عفونت، ناشی از کاشت ایمپلنت دندان است که رقابتی را بین سلول های اصلی بدن با پاتوژن های عفونت‌زا راه می‌اندازد. همین امر باعث می شود تا باکتری ها، عفونت را به وجود ‌آورند.
هنگامی که باکتری‌ها حمله می‌کنند، دهان و لثه با واکنش التهابی برمی‌خورد. اگر بهداشت دهانی به خصوص بعد از جراحی رعایت نکنید، دچار عفونت ایمپلنت دندان می‌شوید. با مسواک زدن و نخ دندان می‌توانید تا حد زیادی، این مشکلات را کمتر کنید.

همچنین بخوانید: طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

نشانه های عفونت ایمپلنت دندان

اگر دچار تورم شدید، تب مداوم و خونریزی ۲۴ ساعته داشته باشید یعنی که دچار عفونت شده اید. در این مواقع باید با دندان‌پزشکتان تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید. هرچه زودتر جلو عفونت خود را بگیرید نتایج بهتری هم می‌گیرید.

عوارض عدم درمان عفونت

بسیاری از افراد خطرناک بودن عفونت را جدی نمی‌گیرند. عارضه های بدی که عفونت به همراه خود دارد را باید جدی بگیرید. حتماً زمانی که دچار درد و عفونت شدید، سریعاً برای درمان آن اقدام کنید در غیر این صورت، مجبورید درد زیادی را تحمل‌کنید.
یکی از خطرناک بودن عفونت ایمپلنت دندان آنجایی است که باکتری های زیادی استخوان فک شما را خراب می‌کنند و مجبور می‌شوید تا قسمتی از فک که دچار عفونت شده‌اند را بردارید. همچنین بخشی از ریشه های دندان فک بالا به سینوس ها ارتباط دارد و باکتری ها توانایی رسیدن به بافت های نرم سینوس ها را دارند در نتیجه عفونت سینوس‌ها را به وجود می‌آورند.
از دیگر خطر های درمان نکردن عفونت ایمپلنت، از دست دادن دندان های دیگرتان است. اما اگر به موقع به درمان بیماری تان برسید، دچار این اتفاقات ناگوار نمی‌شوید.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

آیا عفونت ایمپلنت دندان را می‌توان درمان کرد؟

با همه مشکلاتی که عفونت ایمپلنت می‌تواند به وجود بیاورد، اما درمان آن کاملاً امکان پذیر است. دندان پزشک شما، می‌تواند با لیزر کردن جلوی روند عفونت را بگیرد. حتی اگر عفونت به جایی برسد که عفونت به فک شما نفوذ کرده باشد و مجبور باشید پیوند استخوان فک انجام دهید، این کار شدنی است. حتماً وقتی عفونت مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید تا بهترین راه درمان را برای شما تجویز کند.

آنتی‌بیوتیک؛ دشمن عفونت دندان

نقش آنتی‌بیوتیک، از بین بردن باکتری ها است. معمولاً پزشکان برای عفونت های دهانی، آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کنند. اما هنوز پزشکان با هم اتفاق نظر ندارند.
از آنتی‌بیوتیک ها می‌توان برای پیشگیری و درمان عفونت ایمپلنت دندان استفاده نمود و سلامت ایمپلنت شما را به مدت طولانی حفظ کند. نکته بسیار مهمی که اکثر مردم آن را اشتباه می‌کنند این است که آنتی بیوتیک فقط توانایی از بین بردن باکتری دارد. پس در از بین بردن ویروس ها و قارچ ها ناتوان است.

همچنین بخوانید: کاشت دندان بدون ایمپلنت

تشخیص زود هنگام عفونت ایمپلنت دندان

اکثر بیماری هایی که ممکن است بعد از ایمپلنت دندان با آن مواجه شوید، درمان پذیر است. ولی باید قبل از درمان شدن، پزشک متخصص بتواند به درستی بیماری را تشخیص دهد.

یکی از این بیماری ها، پری ایمپلنتایتیس است که بهبود و درمان شدن آن با مراقبت منظم و طولانی مدت امکان پذیر است. از دیگر بیماری هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، التهاب است. التهاب شامل درد و خون ریزی است. هرچه التهاب بیشتر پیش برود، به تدریج بافت کنار ایمپلنت تحلیل و شکسته می‌شود.

یکی از ابزار هایی که می‌توان با آن التهاب را تشخیص داد، رادیوگرافی است. توسط تصاویری که با رادیوگرافی انجام می‌شود، می‌توان سطح استخوان اطراف ایمپلنت را مشاهده کرد. به میزان التهابی که به وجود آمده است، درمان مورد نظر متخصص دندانپزشک شروع می‌شود.

همچنین بخوانید: مراحل ایمپلنت دندان

راه پیشگیری از عفونت؛ بهداشت دهان و دندان

اکثر افراد به دلیل رعایت نکردن بهداشت دچار عفونت ایمپلنت دندانی می‌شوند. اگر پزشک متخصص برای شما دارو هایی را تجویز کرده است باید آن‌ها سر زمان مشخص، مصرف کنید. سه بار مسواک زدن در روز، استفاده از خلال دندان و دهان‌شویه‌های مخصوص می‌تواند شما را از عفونت دهانی، حفظ نگه دارند.
هر جراحی که در دنیا صورت می‌گیرد، ممکن است بیمار بعد از آن دچار عفونت هایی شود که لازم است قبل از عمل شدن، پزشک به او این علائم را گوشزد کند. شما نیز با رعایت بهداشت، می‌توانید از به وجود آمدن عفونت ایمپلنت دندان جلوگیری کنید.

در صورت وجود هرگونه سوال، می توانید سوالات خود را در زمینه: ارتودنسی دندان، دندانپزشکی و امثال این ها، از قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا توسط متخصص ارتودنسی پاسخ داده شود. علاوه بر آن، سوالات مرتبط با ایمپلنت، اصلاح طرح لبخند، لمینت و غیره، توسط متخصصین مربوطه پاسخ داده می شوند. در غیر این صورت می توانید از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.