مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت

تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت
۰
(۰)

ارتودنسی و کامپوزیت، دو روش بسیار پرکاربرد برای زیبایی و درمان دندان است که روز به روز، گستره‌ وسیع‌تری را در میان مراجعه کنندگان زیبایی و درمان دندان، دربرمی‌گیرد. برای مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت، باید اذعان داشت که کاربرد ارتودنسی یا کامپوزیت به جهت درمان دندان کاملا متفاوت می‌باشد. با این وجود، نمی‌توان بین این دو روش درمانی و زیبایی، یکی را به دیگری ترجیح داد.
برای دانستن بهتر این مسئله، ابتدا باید بدانیم که هرکدام از این روش‌ها برای چه افرادی مناسب می‌باشند. پس در ادامه این مقاله از سیمادنت کلینیک همراه ما باشید تا به مقایسه ارتودنسی و کامپوزیت بپردازیم.

 مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت دندان‌ ها

دانستن اینکه کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی، می‌تواند به شما در انتخاب روش مناسب برای افزایش زیبایی چهره و دندان‌هایتان کمک کند.
با هر دو روش شما می‌توانید از لبخندی زیبا و دندان‌هایی منظم و یکدست بهره‌مند شوید؛ اما ممکن است این آگاهی را نداشته باشید که ارتودنسی برایتان بهتر است یا کامپوزیت؟
شاید افراد زیادی که دارای فاصله بین دندان‌های خود هستند، بین انتخاب این دو روش دارای تردید هستند و مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت می‌تواند به آنان کمک کند که با وجود این که هر کدام از این روش‌ها دارای تفاوت‌هایی هستند، کدام روش را برگزینند.

شما باید بدانید که ارتودنسی و کامپوزیت در ماهیت، کاملا متفاوت هستند. ارتودنسی به عبارتی، روشی برای منظم و مرتب کردن دندان‌ها است که در این روش می‌توان دندان‌های نامتوازن را بهبود بخشید، اما کامپوزیت روشی برای فرم‌دهی و مرتب‌سازی اندازه و شکل دندان‌ها می‌باشد.

در بسیاری از موارد، دندان‌ها باید توسط دندانپزشک بررسی گردد تا تعیین شود که چه درمانی برای دندان‌ها مناسب است. دندانپزشک، با معاینه‌ دقیق دندان‌ها و مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت، می‌تواند تشخیص دهد که ارتودنسی مناسب چنین فردی است، یا با کامپوزیت قابلیت اصلاح دارد. به هرحال، مهم‌ترین نکته در همه‌ این موارد این است که فرد با مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت، با مشورت جراح متخصص می‌تواند خواسته‌های خود را دقیقا مشخص کند تا بهترین درمان برای او انجام شود.

ارتودنسی یا کامپوزیت

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

مسئله‌ای که برای خیلی از افراد مطرح می‌شود آن است که ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟
در پاسخ به این سؤال می‌توان سه عامل مهم و تعیین‌کننده را مطرح کرد:

  • اولین مسئله، موقعیت دندان است.

برای مثال اگر تنها مسئله و مشکلی که دندان‌هایتان دارد؛ موقعیت آن‌هاست و شکل آن‌ها ایرادی ندارد، بهتر است که ارتودنسی را به عنوان راه درمانی انتخاب کنید.

  • مسئله دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، شکل دندان است.

اگر دندان شما بسیار بلند، بسیار کوتاه، شکسته شده و یا ساییده شده باشد؛ بهتراست که به سراغ کامپوزیت بروید. چراکه این روش می‌تواند بدون تراش دادن دندان‌هایتان تنها لایه‌ای بر روی آن‌ها اضافه کند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که در برخی از شرایط، دندان‌ها به شدت آسیب دیده‌اند و یا حتی فواصل بسیاری در میانشان وجود دارد که در این حالت نیز بهترین راه، استفاده از کامپوزیت دندان است که با توجه به تشخیص پزشک به انجام خواهد رسید.

  • مسئله سومی که می‌تواند در انتخاب ارتودنسی و کامپوزیت مؤثر باشد، رنگ دندان است.

اگر شکل و موقعیت دندان شما هیچ مشکلی ندارد و صرفا می‌خواهید که دندانی سفیدتر داشته باشید؛ می‌توانید به جای استفاده از کامپوزیت، به دنبال روش‌های دیگری مانند بلیچینگ دندان باشید. اما اگر شرایط دندان شما وخیم‌تر است و دندان‌ها شکل پوسیده‌ای به خود گرفته‌اند، می‌توانید در نهایت پس از بهبود آن‌ها از روش کامپوزیت نیز استفاده نمایید.

چه زمانی ارتودنسی، انتخاب بهتری برای اصلاح زیبایی دندان‌ ها است؟

معمولا زمانی درمان ارتودنسی برای رفع مشکلات دندان‌ها و اصلاح زیبایی انجام می‌شود که:

  1. فک بالا و یا پایین شما جلوتر و یا عقب‌تر از حد معمول قرار گرفته است.
  2. دچار هرگونه ناهنجاری دندان و فک می‌باشید.
  3. دندان‌های نامرتب و بهم ریخته‌ای دارید.
  4. دارای فاصله بین دندان‌های خود هستید.
  5. دارای ازدیاد دندانی می‌باشید.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

 در چه شرایطی کامپوزیت، انتخاب مناسبی برای اصلاح زیبایی دندان‌ ها است؟

در اکثر موارد کامپوزیت دندان‌ها به دلایل زیر انجام می‌شود:

  1. زمانی که دندان‌ها و فک شما در موقعیت صحیحی قرار دارند اما زیبایی ممکن را ندارند.
  2. وقتی که دارای دندان‌های شکسته هستید.
  3. هنگامی که دارای دندان‌های بدرنگ هستید.
  4. وفتی که دندان‌های ترک خورده دارید.
  5. زمانی که دندان‌هایتان بد فرم بوده و به صورت یک دست، بر روی لثه قرار ندارند.

مهم‌ ترین تفاوت‌ های کاربردی ارتودنسی و کامپوزیت کدام‌ اند؟

اگر بخواهیم مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت را به وضوح توضیح دهیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوع کاربرد
    همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، ارتودنسی یک روش درمانی است که به اصلاح موقعیت فکی و دندانی می‌پردازد؛ اما کامپوزیت برای ترمیم و اصلاح نواقص ظاهری دندان‌ها مانند بدرنگی، ترک‌خوردگی و یا شکستگی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • طول درمان
    ارتودنسی بطور کلی یک درمان بلند مدت می‌باشد و طول درمان آن حدود ۶ ماه الی ۳ سال است که این مدت زمان، تحت تأثیر موارد بسیار متعددی از جمله سن، نوع و میزان ناهنجاری، روش درمان ارتودنسی و… قرار دارد. اما از طرفی دیگر، برای کامپوزیت تنها یک جلسه‌ درمانی مورد نیاز می‌باشد.
  • هزینه‌ درمان
    با وجود اینکه این دو روش از نظر هزینه‌ درمان، تفاوت‌های قابل توجهی با هم دارند اما نمی‌توان به طور دقیق و قطعی، قیمت یکی از آن‌ها را بالاتر از دیگری درنظر گرفت. معمولا هزینه‌ کامپوزیت در همان یک جلسه‌ای که درمان انجام می‌شود، به صورت نقدی دریافت شده؛ اما هزینه ارتودنسی ، می‌تواند با یک پیش پرداخت و به صورت اقساطی دریافت شود.
  • ماندگاری
    درصورتیکه درمان ارتودنسی خود را نزد یک متخصص ارتودنسی ماهر انجام دهید و توصیه‌های ایشان را به خوبی رعایت نمایید، می‌توان گفت که این درمان بازگشت نداشته و به طور دائم، لبخندی زیبا را برایتان به همراه خواهد داشت. این در حالی است که کامپوزیت، عمر دائمی نداشته و بعد از مدت مشخصی نیاز به پولیش و ترمیم خواهد داشت.
  • سن مراجعه کننده
    درمان ارتودنسی را در هر سنی می‌توان انجام داد اما در رابطه با کامپوزیت باید گفت که دندانپزشک، آن را برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌کند زیرا در این سنین، رشد استخوان فک به پایان نرسیده و اگر کامپوزیت روی دندان‌ها قرار بگیرد، ممکن است که استخوان‌های فک با تغییراتی که در این مدت پیدا می‌کنند، زیبایی به دست آمده را تحت تاثیر قرار داده و آن را از بین ببرند.

خرید کامپوزیت ارتودنسی

 کلام پایانی

بطور کلی، مقایسه‌ ارتودنسی و کامپوزیت برای رسیدن به یک راه درمانی مناسب برای درمان دندان‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سؤال‌هایی می‌باشد که امروزه بسیاری از افراد به دنبال پاسخ مناسبی برای آن هستند.
شما نیز می‌توانید برای رسیدن به یک نتیجه‌ ایده آل، درخصوص هر یک از این روش‌های زیبایی و درمانی، اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید که آشنایی با مزیت‌ها و معایب هر یک از این روش‌ها؛ اعم از ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت و یا حتی ایمپلنت می‌تواند شما را در انتخاب یکی از بهترین آن‌ها یاری کند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره آنلاین