دندان شیری آسیاب (درمان پوسیدگی دندان شیری آسیاب)

درمان عفونت دندان

به طور کلی رویش دندان های شیری از حدود ۶ ماهگی شروع می شود و تا پایان ۳ سالگی ادامه دارد. این دندان ها از حدود ۶ سالگی شروع به افتادن میکند و جا را برای رویش دندان های دائمی باز میکند. به دندان های شیری دندان های موقتی هم گفته میشود. متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل موقتی بودن دندان های شیری، بهداشت و سلامت دهان و دندان کودک را جدی نمیگیرند و این باعث بروز مشکلات جدی دندان در بزرگسالی فرد خواهد شد. 

دندان شیری آسیاب تقریبا آخرین دندان شیری است که بین ۱۳ ماهگی تا ۳۳ ماهگی رشد میکند.  و جزء آخرین دندانهای شیری است که می افتد و جای خود را به دندان های آسیاب اصلی میدهد. 

این دندان ها مدت زمان بیشتری همراه کودک می ماند. در نتیجه احتمال پوسیدگی این دندان ها نسبت به دیگر دندانها بیشتر خواهد بود. دندان شیری آسیاب معمولا تا سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی همراه کودک خواهد بود.

از طرف دیگر، تغییر رنگ دندان که یکی از علائم پوسیدگی دندان شیری می باشد، در دندان های جلویی و نیش واضح تر است و والدین زودتر به مشکلات دندانی کودک پی می برند. اما تشخیص پوسیدگی دندان شیری آسیاب کمی سخت تر است و نیاز به دقت بیشتری دارد. به همین دلیل نیاز است که دندان های کودک شما به صورت دوره ای و منظم توسط دندانپزشک اطفال بررسی و معاینه شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری آسیاب

دندان های آسیاب شیری، نقش جویدن و خرد کردن غذا را برعهده دارد و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان موجب می شود پوسیدگی دندان در دندان های آسیاب شیری بیشتر رخ دهد. چرا که احتمال باقی ماندن مواد غذایی بین این دندان ها نسبتا زیاد است. باقی ماندن مواد غذایی موجب اسیدی شدن و به مرور زمان پوسیدگی دندان خواهد شد.

مصرف مواد قندی و شیرین، موجب پوسیدگی دندان های کودک می شود. یکی از راهکارهای مهم که می تواند در بهداشت دهان و سلامت دندان کودک موثر باشد، کاهش مصرف مواد قندی و شیرین است. 

استفاده از خمیر دندان مخصوص و مسواک مخصوص کودک موجب کاهش خطر پوسیدگی دندان شیری می شود. اما برای افزایش سلامت دندان شیری آسیاب، در کنار استفاده روزانه ۲ بار مسواک در روز، والدین می بایست از نخ دندان برای از بین بردن مواد غذایی مانده در بین دندان های آسیاب استفاده کنند.

درمان پوسیدگی دندان شیری آسیاب

عصب کشی و درمان پوسیدگی دندان آسیاب شیری

تمام دندان های شیری دارای ریشه و عصب هستند، دندان شیری آسیاب دارای ریشه بلند و محکم تری نسبت به دیگر دندان ها است و در صورت بروز پوسیدگی، نیازمند درمان عصب خواهد بود. مراحل درمان دندان های آسیاب به این صورت است که ابتدا باید میزان پوسیدگی مشخص شود. به دلیل روند آهسته پیشرفت پوسیدگی دندان، کودک می تواند هیچ علامتی نداشته باشد. این کار تنها با رادیوگرافی دندان و تشخیص دندانپزشک کودک امکان پذیر است.

اگر پوسیدگی دندان های آسیاب شیری در حد مینای دندان یا عاج باشد، درمان و ترمیم دندان بنا به صلاحدید دندانپزشک اطفال می تواند مواد همرنگ با دندان باشد و یا از آمالگام (مواد نقره ای رنگ) استفاده شود. در صورتی که پوسیدگی پیشرفت کرده باشد، دندانپزشک از روکش های مخصوص کودکان از جنس استیل ضدزنگ استفاده میکند. در هر صورت، در انتخاب نوع مواد و روش ترمیم نمی توان سلیقه ای رفتار کرد و دندانپزشک متناسب با شرایط دندان کودک بهترین روش را انتخاب خواهد کرد.

انتخاب بهترین متخصص دندانپزشک کودکان در تهران 

به دلیل اهمیت زیاد سلامت دندان های شیری به خصوص دندان های آسیاب، و سخت بودن تشخیص وجود پوسیدگی در این دندان ها، بهتر است برای معاینات دوره ای دندان کودک خود از یک دندانپزشک متخصص کودکان بهره بگیرید. سیمادنت کلینیک، با دارا بودن متخصصین و دندانپزشکان باتجربه و ماهر و با فراهم آوردن امکان رزرو نوبت و تعیین وقت آنلاین، می تواند تجربه خوبی از دندانپزشکی را برای شما و کودکتان ایجاد نماید.

رای شما ثبت شد
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره آنلاین