مراقبت پس از جراحی ایمپلنت

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت

بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان نیاز به یکسری مراقبت های پس از ایمپلنت وجود دارد. برای بهبود و ترمیم دندان جراحی شده می بایستی مدتی وقت به آن اختصاص دهید.

یک استوانه فلزی که از جنس تیتانیوم است در داخل استخوان فک قرار میگیرد تا بتواند جایگزین ریشه از دست رفته باشد. در واقع ایمپلنت، همان استوانه فلزی است و هنگامی که بتواند در استخوان فک قرار گیرد و جوش بخورد و لایه پروتز مانندی روی دندان قرار بگیرد تا مدتی تقریبا بیست روز به عنوان دندان طبیعی در دهان نقش ایفا میکند. اما نکته بسیار مهم اینجاست که ایمپلنت ها نیز برای اینکه بتواند به خوبی جای خالی دندان طبیعی را پر کنند، نیاز به یکسری مراقبت های پس از ایمپلنت دارند.

مطلب پیشنهادی: بهترین متخصص ایمپلنت

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان عبارت اند از:

مراقبت های روزهای ابتدایی

در ساعت های اولیه پس از عمل جراحی، در سکوت کامل درازبکشید و استراحت کنید، توجه داشته باشید که سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.

برای جلوگیری از سرگیجه همیشه به آرامی از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت کنید، برای مثال اگر در حالت خوابیده هستید و می خواهید بلند شوید ابتدا به آرامی چند لحظه در جای خود بنشینید و سپس به آرامی بایستید.

بیمار باید بعد از عمل جراحی ایمپلنت استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را محدود کند، درست مانند هنگامیکه به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده است. از انجام تمرینات ورزشی شدید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندانی بپرهیزد.

برای بهبود سریع محل جراحی بهترین کار استراحت است.

همچنین بخوانید: ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

یخ:

در اسرع وقت، یک کیسه یخ (دور کیسه پارچه بپیچید) را بر روی صورت خود در محل عمل قرار دهید بطور متناوب ۱۰ دقیقه یخ را بر روی صورت خود نگهدارید و ۱۰ دقیقه آنرا بردارید.استفاده از بسته یخ برای ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از عمل جراحی به راحتی شما و به حداقل رساندن تورم کمک خواهد کرد. ۳ روز بعد از جراحی، گرمای مرطوب می تواند به کمتر شدن ناراحتی شما کمک کند.

مطلب پیشنهادی: هزینه ارتودنسی دندان

دارو:

پس از قرار دادن ایمپلنت، بیمار دچار احساس درد و ناراحتی خواهد شد. میزان درد معمولا خفیف است. در حالت ایده آل، داروهای ضد درد- مانند Tylenol, Nuprin, Advil یا داروهای ضد درد غیرآسپرینی- باید قبل از برطرف شدن بی حسی استفاده شوند.

اگر شخص دیگری قرار است شما را به خانه برگرداند، می توانید داروهای ضد درد خود را در مطب بلافاصله پس از جراحی مصرف کنید و پس از آن هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار مصرف دارو را تا هنگام خواب ادامه دهید. اگر داروی ضد درد قبل از زمانی که انتظار می رود، بی تاثیر شود، شما می توانید به جای آن، از ایبوپروفن هر دو ساعت یکبار استفاده کنید. برای افراد بالغ، مصرف ایبوپروفن نباید از ۸۰۰ میلی گرم سه بار در روز تجاوز کند.

داروهای مسکن به طور منظم به مدت ۲ روز باید مصرف شوند. شدت درد در مدت چند روز کاهش می یابد. چنانچه درد پس از چند روز بیشتر شود، بیمار باید با جراح خود تماس بگیرد.

اقدامات مهم بعد از جراحی ایمپلنت

۲۴ ساعت پس از ایمپلنت دندان

پس از ۲۴ ساعت از کاشت دندان، فرد بیمار کاملا باید به تغذیه خود توجه نمایید زیرا به دلیل حساس بودن عصب دندانها نوشیدن مایعات داغ نظیر چای مناسب نیست.

در این مدت از غذاهای نرم که ملزم به جویدن و وارد کردن فشار بر سطح دندان ها ندارند، استفاده نکنند.

برای خنک کردن محل جراحی ایمپلنت دندان، می توان از یخ استفاده نمود .

از سیگار و مشروبات الکی استفاده نکنید، زیرا حرارت ناشی از سیگار برای ناحیه ی ترمیم شده ضرر دارد.

از انجام فعالیت های سنگین مثل شنا پرهیز کنید و به صورت روزانه دهان باید با استفاده از دهان شویه شستشو بدهید تا بوی بد دهان از بین برود.

برای شستشوی دهان علاوه بر استفاده از دهانشویه می توان از یک لیوان آب ولرم و یک قاشق چایخوری نمک استفاده کرد.

مراقبت های پس از ایمپلنت

در حین مسواک زدن باید مواظب بخیه ها بود ، در برخی موارد پزشکان از بخیه های قابل جذب استفاده می کنند ولی اگر بخیه های استفاده شده در ایمپلنت دندان بیمار از نوع معمولی باشند، تقریبا یک هفته بعد باید برای خارج نمودن بخیه ها مراجعه کند .

پاکسازی پروتز موقت بعد از هر وعده غذایی لازم می باشد.

لازم است که بیمار در صورت مشاهده هر گونه تغییر در پروتز و شل شدن پیچ لثه سریعا به مطب دکتر خود مراجعه کند .

اولین هفته پس از ایمپلنت

اولین کار برای مراقبت های بعد ایمپلنت و ارتودنسی دندان ، استفاده و بهره گیری از روش هایی برای جلوگیری و کنترل عفونت و کم شدن درد ناشی از جراحی میباشد.

مراقبت های لازم در هفته اول پس از جراحی شامل مراقبت های معمولی زخم جراحی در دهان استفاده از دهان شویه مخصوص و دهان شویه ضد عفونی کننده (مانند دهان شویه کلرهگزیدین)، دوری از کار جویدن غذا با ایمپلنت و مصرف کردن مواد غذایی نرم ، استفاده از دارو های تسکین درد و آنتی بیوتیک ، خود داری از مصرف سیگار و دخانیات ، و مرتب مسواک زدن دیگر دندان ها غیر از محل ایمپلنت میشود.

عوارض خطرناک بعد از کاشت دندان

عوارض اولیه بعد از جراحی و متصل کردن ایمپلنت همانند دیگر جراحی ها است که شامل :درد زیاد ورم کردن محل جراحی و همچنین احساس سوزش در آن ناحیه میشود .اما در صورت نا دیده گرفتن چیدمان و ساختار فک و ناحیه قرارگیری سینوس‌ها‌ از دید دندانپزشک، ایمپلنت مرتبط ممکن است وارد محل سینوس شود که علاوه بر درد و ورم کردن باعث میشود فرد دچارسینوزیت حاد نیز ‌شود .

درد مرتبط بعد جراحی ایمپلنت

باید به این اهمیت داد که عمل درد بعد از جراحی در اشخاص مختلف بسته به آستانه تحمل هر فرد و تحریک ، متفاوت است. بنابر این نمی‌توان در مورد میزان درد بعد از هر جراحی مانند جراحی های کاشتن دندان یک دستور کلی در این باره صادر کرد.

عوامل جسمی و همچنین عوامل روانی در بروز شدت درد موجود بسیار موثر تلقی می‌شود و میزان نیازمند بودن به داروهای تسکین درد و در مواقعی آرامبخش را در اشخاص گوناگون ، متفاوت می‌سازد . شدت و میزان درد و تورم بعد از جراحی و عمل کاشت ایمپلنت به شرایط و عوامل مختلفی که شامل روش جراحی از سوی جراحان مرتبط ، دستکاری کردن نسوج سخت و نرم، شدت بریدن و میزان استهلاک دریل ها و ابزار های جراحی و…وابسته است.

درتعدادی از موارد نیز بیماری‌های مختلف سیستمیک و عادت های خاص بیمار، موجب ناموفق بودن عملیات کاشت ایمپلنت می شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

سوالات رایج در خصوص مراقبت های بعد از ایمپلنت

سوالات رایج مراقبت های بعد از ایمپلنت

شما می توانید پیش از برطرف شدن بی حسی، از داروهای ضد درد مانند Tylenol, Nuprin, Advil یا داروهای ضد درد غیرآسپرینی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در افراد بالغ، نباید حد مصرف داروی ایبوپروفن از ۸۰۰ میلی گرم یعنی سه بار در روز، بیشتر شود.
در روز ابتدایی درمان، در صورتیکه فرد همراه با خود دارید، در مطب اولین قرص خود را استفاده نمایید و سپس به صورت سه الی چهار ساعت بعد تا زمان خواب تکرار کنید. فرد بیمار می بایست تا دو روز، از مسکن های تجویز شده به طور مرتب استفاده نماید. در صورتی که شدت درد شما بیشتر شد با پزشک خود تماس بگیرید.
در روزهای ابتدایی درمان به خصوص در ۲۴ ساعت اول، توجه داشته باشید که از نوشیدنی های داغ استفاده نکنید، از غذاهای نرم استفاده نمایید تا فشاری به دندان ها وارد نشود. و همچنین از سیگار و مشروبات الکلی نیز استفاده نکنید.
استفاده از دهان شویه مخصوص و ضد عفونی کننده مانند دهان شویه کلرهگزیدین را فراموش نکنید. دهانشویه سبب می شود تا از زخم جراحی در دهان شما مراقبت شود و عفونتی رخ ندهد.
سیگار و مشروبات الکلی بعد از انجام ایمپلنت باعث ایجاد عفونت در زخم جراحی خواهد شد و روند درمان زخم را با مشکل رو به رو خواهد ساخت و ناحیه ترمیم شده را متورم خواهد کرد.