رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال دندان (عکس OPG)

معایب عکسبرداری OPG

عکس OPG، رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال دندان

آیا تا کنون از دندان‌هایتان عکس OPG تهیه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید OPG چیست و چه کاربردی دارد؟ تشخیص بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات فک و دندان از طریق مشاهده بصری سخت و یا حتی ناممکن است. از این رو متخصصان دندانپزشکی  برای تشخیص دقیق مشکلاتی از قبیل پوسیدگی‌های ریشه دندان، دندان عقل پنهان و یا تحلیل استخوان، از عکسبرداری رادیولوژی و رادیوگرافی استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با عکس OPG، رادیولوژی و رادیوگرافی آشنا کنیم و اطلاعاتی درباره مزایا و معایب این نوع عکس، هزینه و چگونگی عکس برداری آن را در اختیار شما قرار دهیم.

عکس OPG

امروزه کاربرد تصویر برداری دیجیتال در دندانپزشکی در حال گسترش است. همچنین یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌های تصویر برداری از دندان‌ها در دندانپزشکی استفاده از عکس OPG به شمار می‌رود. عکس OPG با نام ارتوپانتومو گرافی نیز شناخته می‌شود.
عکس‌های OPG با استفاده از اشعه ایکس گرفته شده و هیچگونه ضرری برای بیمار ندارند. دندانپزشک و یا متخصص با در اختیار داشتن این عکس دوبعدی میتواند شکل کلی دهان، موقعیت دندان‎ها، فک‌های بالا و پایین، ساختارهای اطراف و بافت‎ها را در اختیار داشته باشد. به طور کلی از این عکس جهت تشخیص دقیق مشکلات فک و دندان‌ها استفاده می‌شود.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
ایمپلنت سوئیسی چیست؟ معروف ترین برند های آن
 
عکس OPG

چه زمانی از دندان عکس OPG گرفته می‌شود؟

معمولا برای بررسی موارد زیر دندانپزشک درخواست عکس OPG می‌کند:

  • بررسی کلی دندان‌ها و موقعیت آن‌ها
  • بررسی پوسیدگی دندان‌ها
  • شکستگی‌های دندانی
  • بررسی سینوس‌ها
  • بررسی تومورها
  • در رفتگی فک
  • بررسی عفونت‌های دهان و دندان
  • نهفتگی‌های دندانی
  • بررسی وجود کیست‌های استخوان فک
  • درمان ارتودنسی
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • جراحی فک

مزایای تصویربرداری OPG

  • راحتی تشخیص ناهنجاری ها توسط دندانپزشک.
  • احتیاج به زمان کوتاه برای تصویر برداری.
  • تابش مقدار کم اشعه به بیمار.
  • قابل استفاده برای تمام افراد حتی کودکان خردسال.
  • پوشش گسترده برای تصویر برداری از دندان‌ها و استخوان‌های فک.
  • آسان بودن مراحل عکسبرداری.
  • باقی نماندن اشعه در بدن بیمار پس از انجام عکس ‌برداری.
  • روشی مناسب برای بیمارانی که در باز کردن دهان خود مشکل دارند.
 
مزایای تصویربرداری OPG

معایب عکسبرداری OPG

صحیح است که برای این نوع تصویربرداری باید تحت تشعشع اشعه ایکس قرار بگیرید، اما دوز این تشعشع بسیار ناچیز بوده و هیچ گونه ضرری متوجه شما نخواهد بود.

هزینه عکس opg

هزینه عکس ‌برداری opg کم می باشد و هزینه انچنانی ندارد نیاز به نگرانی نیست و با توجه به مرکز انتخابی شما برای عکس برداری متفاوت است و معمولا نرخ مشخصی دارد. برخی از مراکز دندانپزشکی نیز با مراکز بیمه قرارداد دارند که می‌توانید قبل از انجام عکس‌برداری این موضوع را از پرسنل مرکز پرس‌و‌جو کنید.

چگونگی انجام عکس ‌برداری OPG

در هنگام عکس‌ برداری با این روش از شما خواسته می‌شود تا در مقابل دستگاه اشعه ایکس ایستاده و یا روی صندلی بنشینید. چانه خود را بر روی یک دسته پلاستیکی قرار دهید و برای ثابت نگه داشتن سر در هنگام تصویر برداری یک دهن‌گیر را به آرامی در بین دندان‌هایتان نگه دارید. سپس بخشی از دستگاه در اطراف سر شما شروع به چرخش می‌کند و تصویر برداری انجام می‌شود. این نوع تصویر برداری بدون اذیت و سریع انجام شده و محدودیتی برای افراد ندارد. لازم به ذکر است بانوان باردار باید قبل از انجام تصویر برداری با دندانپزشک خود مشورت کنند.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
اورژانس ارتودنسی (شرایط حاد ارتودنسی)
انواع رادیولوژی داخل دهانی

انواع رادیولوژی داخل دهانی

عکس بایت وینگ

عکس بایت وینگ با دهان بسته و فشار دادن دندان‌ها بر روی فیلم انجام می‌شود. در این نوع عکس جزئیات دندان‌های بالا و پایین در یک ناحیه از دهان به خوبی قابل مشاهده است.

عکس پری اپیکال

عکس پری اپیکال برای ساختار ریشه و تشخیص ناهنجاری‌های ساختار استخوانی، بیماری‌های لثه و تعیین ضایعه‌های آبسه کاربرد دارد.

انواع رادیولوژی خارج دهانی

عکس پاناروما

همان عکس OPG است. در عکس پاناروما تمام دندان‌های بالا و پایین نشان داده شده و برای ایمپلنت، کاشت دندان، اختلال فک و تومورهای استخوانی استفاده می‌شود.

سیالوگرافی

سیالوگرافی

برای تصویر برداری سیالوگرافی ماده‌ای رنگی در غدد بزاقی تزریق می‌شود تا این غدد در فیلم رادیوگرافی دیده شود، این نوع عکس برای تشخیص مشکلات غدد بزاقی کاربرد دارد.

توموگرافی یا CBCT

این عکس تصویری سه بعدی است که برای تشخیص ناراحتی‌های استخوانی مانند شکستگی‌ها و یا تومورها استفاده می‌شود.

عکس سفالومتری

این عکس، تصویر کل سر را نشان داده و متخصص ارتودنسی برای بررسی نسبت و ارتباط بین دندان‌ها با نیم رخ و فک بیمار، از این عکس استفاده می‌کند.

همان طور که اشاره شد، روش عکس‌ برداری OPG فوری و کاملا بدون ضرر است. در این عکس تمام دندان‌های بالا و پایین شما در یک عکس دیده شده و اطلاعات بسیار خوبی در اختیار دندانپزشکان قرار می‌دهد. از آن جایی که در این تصویر تعداد، موقعیت و زاویه دندان‌ها به خوبی نشان داده می‌شود، در ارتودنسی دندان نیز به کار می‌رود تا دکتر ارتودنسی اطلاعات کاملی از موقعیت دندان‌های شما داشته باشد.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید. ما در وب سایت خود شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی هرچه تمام به صورت کاملا آنلاین اقدام به رزرو نوبت کنید. استفاده از خدمات آنلاین سایت مجموعه ما می تواند تجربه ای فوق العاده برای شما باشد. علاوه بر این امکان استفاده از خدمات ارتودنسی و ایمپلنت دندان نیز در مجموعه ما برای شما وجود دارد.

به این مقاله امتیاز دهید
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین