برای عفونت دندان چی خوبه؟ (درمان درد دندان عفونتی)

چی برای عفونت لثه خوبه

اگر می خواهید در مورد راه های درمان عفونت دندان و تاثیر آن بر ارتودنسی دندان و یا ایمپلنت دندان مطلع شوید و بدانید برای عفونت دندان چی خوبه، این متن را دنبال کنید. نام دیگر عفونت دندان و لثه، آبسه می باشد. عفونت دندانی به صورت تورمی که پر از مایعات چرکی است خودش را نشان می دهد و در ریشه دندان یا سطح لثه دیده می شود. این مشکل در دهان و دندان می‌تواند به علت پوسیدگی دندان باشد.

این عفونت های دندانی بسیار دردناک هستند و افرادی که دچار این مشکل شده اند، احساس مریضی و درد شدید در دهان و دندان خود دارند. اگر عفونت درمان نشوند، این مشکل حادتر شده و حتی ممکن است، استخوان‌های اطراف آن ناحیه را نیز تخریب کند. با ما همراه باشید تا در مورد درمان درد دندان عفونتی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عفونت دندان چیست؟

زمانی که فرد متوجه پوسیدگی دندان می‌شود، اما به آن رسیدگی نمی‌شود، تبدیل به عفونت می‌شود. متاسفانه عفونت در یک جا نمی‌ماند و به قسمت‌های دیگر بدن سرایت می‌کند. این همان دلیلی است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به عفونت دندانی رسیدگی کرد و برای درمان آن اقدام کرد. فراموش نکنید عفونت با آبسه دندان و عفونت لثه بروز می‌کند.

قصد داریم در این قسمت با علائم عفونت دندان و نشانه‌های آن آشنا شویم تا بعد از شناخت آن بتوانیم به راحتی برای درمان آن اقدام کنیم:

• وجود عفونت در دهان و حس خیسی غیرطبیعی
  • درد در اطراف گوش
  • تورم فک
  • سرگیجه و سردرد
  • حس مزه تلخی در دهان
  • تغییر رنگ لثه‌ها

اگر عفونت عمقی باشد باید به دکتر دندان پزشک و یا متخصص ارتودنسی مراجعه کرد. اما در مراحل ابتدایی از راهکار های خانگی برای درمان آن می توان کمک گرفت که در ادامه مقاله درباره روش‌های آن خواهیم گفت.

عفونت دندان

معرفی بهترین چرک خشک کن دندان

قبل از مطالعه هر گونه مطلب مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها، باید به یک نکته حائز اهمیت توجه کنید. مصرف هر نوع آنتی‌بیوتیک بدون تجویز مستقیم پزشک، به دلیل پیچیدگی‌های مرتبط با نحوه عملکرد و عوارض جانبی آنها، کاملاً ممنوع و خطرناک است. هرگونه استفاده از این داروها باید تحت نظر و تجویز پزشک باشد و قبل از شروع هر درمان درد دندان عفونتی، بهتر است با یک حرفه‌ای در زمینه سلامت مشورت کنید. در ادامه بهترین چرک خشک کن دندان را به شما معرفی می کنیم.

آموکسی‌کلاو

آموکسی‌کلاو به عنوان یکی از بهترین چرک خشک کن دندان در درمان درد دندان عفونتی دندان شناخته می‌شود. دندانپزشکان به طور رایج آموکسی‌کلاو را برای درمان عفونت‌های دندانی تجویز می‌کنند. کپسول آموکسی‌سیلین به عنوان یک گزینه کارآمد در درمان عفونت‌های دندانی شناخته شده است. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از این دارو باید با حد اعتدال و تحت نظر پزشک صورت گیرد. تجویز و مصرف کپسول آموکسی‌سیلین باید به‌صورت دقیق و با رعایت دستورات پزشک انجام شود.

پنی سیلین

از جمله چرک خشک کن های دیگر که در درمان عفونت‌های دندان مؤثر هستند، می‌توان به پنی‌سیلین اشاره کرد. این دارو به دو شکل قرص و تزریقی در دسترس است. پزشکان عموماً پنی‌سیلین را برای درمان عفونت گوش، عفونت لثه و عفونت دندان  تجویز می‌کنند. قبل از شروع مصرف پنی‌سیلین یا هر داروی دیگر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

کلیندامایسین

در مواقعی که عفونت به حدی شدید باشد که با دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان نباشد، پزشک ممکن است به تجویز کلیندامایسین اقدام کند. این دارو علاوه بر قرص، به صورت کپسول و آمپول نیز در دسترس قرار دارد. کلیندامایسین یک گزینه درمانی قدرتمند است که برخی موارد عفونت‌های مقاوم به دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌تواند درمان نماید. این دارو به عنوان یک گزینه دوم یا آخرین مورد تجویز می‌شود، زیرا به دلیل موارد محدودی که ممکن است باعث شوند، استفاده از آن باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

آموکسی سیلین

آموکسی‌سیلین یکی از آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف و معمولاً توسط پزشکان تجویز می‌شود. این دارو برای درمان عفونت‌های مختلفی از جمله عفونت گوش، عفونت مجاری ادراری، عفونت دندان و عفونت لثه مصرف می شود. با این حال، همواره باید به عوارض ممکن این دارو توجه داشت. برخی از عوارض ممکن آن شامل اسهال، تهوع و کم‌خونی است. اگر به پنی‌سیلین حساسیت دارید، بهتر است از آموکسی‌سیلین استفاده نکنید. همچنین، قبل از شروع هر نوع درمان، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کرده و نکات مرتبط با سلامتی خود را با ایشان به اشتراک بگذارید.

انواع عفونت دندان

عفونت با توجه به نحوه ایجاد آن و تاثیرات آن در دندان‌ها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که در این‌جا مهم‌ترین آن را بررسی می‌کنیم:

• عفونت دندان بعد از کشیدن

بعد از این‌که دندانپزشکی یکی از دندان‌ها را می‌کشد، طبیعی است که حفره‌ای به جای دندان کشیده شده ایجاد می‌شود. در بعضی مواقع عفونتی در اثر دندان کشیده شده، ایجاد می‌شود که می‌تواند درد زیادی داشته باشد و معمولا لثه ملتهب می‌شود.

• عفونت دندان ایمپلنت

عفونت دندان ایمپلنت شده می‌تواند عوارضی مثل خونریزی لثه، حساسیت و التهال لثه را ایجاد کند. اگر به این عفونت رسیدگی نشود، امکان خراب شدن دندان‌های هم‌جوار دندان ایمپلنت شده وجود دارد.

• عفونت استخوان دندان

این نوع عفونت از طریق گردش خون به استخوان دندان می‌رسد و در نواحی اطراف دندان انتشار می‌یابد. معمولا دلیل ایجاد این نوع عفونت عدم رسیدگی و درمان آبسه دندان است.

انواع عفونت در دندان

بهترین روش های درمان درد دندان عفونتی

عفونت دندان با تحمل کردن، درمان نمی‌شود. عفونت نیاز به درمان دارد. این درمان به دو روش قابل انجام است:

دارو درمان

معمولا برای درمان اولیه باید به مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت بپردازید. تاکید می‌کنیم از تجویز خودسرانه بپرهیزید و حتما برای درمان آن به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک با توجه به نوع عفونت شما برای شما نوعی از قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت تجویز می‌کند و پس از درمان عفونت برای درمان دندان آسیب دیده به شما نوبت می‌دهد.

درمان خانگی عفونت دندان

در بیشتر مواقع اگر دندان درد کم باشد و در اوایل عفونت باشد، می‌توانید با درمان‌های خانگی آن را درمان کنید و از انتشار عفونت و بیشتر شدن آن جلوگیری کنید. در این قسمت به معرفی موثرترین درمان‌های خانگی می‌پردازیم.

درمان خانگی عفونت دندان

۱. آبکشی با آب نمک

یکی از آسان ترین و ارزان ترین روش ها برای تسکین موقت درد عفونت دندان آبکشی با آب نمک است. علاوه بر این، از آب نمک می توان برای بهبود زخم ها و سلامت لثه ها نیز استفاده کرد. در این روش ابتدا مقداری نمک را در مقداری آب گرم حل می کنیم. سپس دهان را به مدت دو دقیقه با آب نمک غرغره می کنیم. سپس آن را بیرون میریزیم. بهتر است این کار را سه بار در طول روز تکرار کنیم.

۲. جوش شیرین

یک روش دیگر برای درمان عفونت، استفاده از جوش شیرین است. این روش هم مانند آب نمک مقرون به صرفه می باشد. علاوه بر این جوش شیرین برای از بین بردن پلاک دندانی نیز مفید است و خاصیت ضد باکتریایی دارد. در این روش مقداری جوش‌شیرین را با آب و یک مشت نمک مخلوط می کنیم. مخلوط بدست آمده را به مدت ۵ دقیقه در دهان غرغره می کنیم و سپس آن را بیرون میریزیم. بهتر است این روش دوبار در روز تکرار شود تا عفونت دندان بهبود یابد.

۳. کمپرس سرد

روش آسان و سریع دیگر استفاده از کمپرس سرد است که به کاهش درد و ورم ناشی از عفونت کمک می کند. در این روش کافی است یخ را در حوله ای خشک قرار دهید و آن را در مقابل پوست و در جایی که به محل مورد نظر نزدیک است، نگه دارید. مدت زمان نگهداری کمپرس بر روی پوست حدود ۱۵ دقیقه می باشد که این عمل را می توانید چند بار در روز در فواصل زمانی مختلف تکرار کنید.

درمان عفونت در دندان

۴. چای شنبلیله

یکی دیگر از روش های درمان درد دندان عفونتی، استفاده از چای شنبلیله است. ممکن است این روش مانند روش های قبلی آسان و در دسترس نباشد؛ اما نتیجه خوبی خواهد داشت. شنبلیله خاصیت ضدباکتریایی دارد و جزو بهترین دهانشویه ها است که برای بهبود زخم‌ها و کاهش التهاب در طب سنتی بسیار پر کاربرد می باشد. برای استفاده از این روش چای شنبلیله را با گرم کردن لیوان آب و در ادامه اضافه کردن شنبلیله به آن درست می کنیم. پس از آماده شدن چای، فرصت می دهیم تا از دما بیوفتد و خنک شود. حال به کمک پنبه مقداری از چای را برداشته و بر روی محل مورد نظر می مالیم. بهتر است این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

۵. سیر

یک روش درمانی برای عفونت دندان می باشد که از زمان های قدیم کاربرد داشته است. این داروی کهن و قدیمی قاتل باکتری ها است. برای درمان عفونت به کمک سیر، از یک حبه سیر، خمیر درست کرده و خمیر را به قسمت مورد نظر می مالیم تا آلودگی و عفونت آن برطرف شود. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا عفونت به صورت کامل برطرف شود.

چگونه عفونت دندان را خارج کنیم؟

پیش از اقدام برای خارج کردن عفونت دندان، می بایست به دفعات زیاد با محلول آب نمک دهان  خود را شستشو دهید. دندانپزشک با دقت به بررسی محل عفونت می پردازد و در صورت نیاز  برای تشخیص دقیق عفونت از آن عکس می‌گیرد.

اگر با یک آبسه ساده روبرو هستید، دندانپزشک می‌تواند برای شما یک کانال ریشه انجام دهد تا عفونت را از بین ببرد. در مواردی که آبسه حاصل از عفونت دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک ممکن است اقدام به ایجاد یک برش کوچک در لثه نماید تا به صورت مستقیم به ناحیه ای که عفونت پیدا کرده، دسترسی پیدا کند. سپس با استفاده از محلول نمک (آب نمک)، محل را دقیقاً شستشو داده و چرک‌ها و عوامل آلودگی خارج شوند.

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است یک زهکش لاستیکی کوچک درون لثه قرار دهد تا در حالی که تورم کاهش می‌یابد، ناحیه آبسه باز شده و عفونت‌ها به طور کامل تخلیه شوند.

درمان ریشه یک روش کارآمد است که در آن، عفونت از داخل کانال ریشه دندان تخلیه و پس از آن، کانال ریشه با مواد مخصوصی پر می‌شود تا ورود باکتری‌ها و عفونت به دندان را جلوگیری کند. این اقدام نه تنها عفونت فعلی را کنترل می‌کند بلکه از بازگشت عفونت نیز جلوگیری می‌کند.

در مواردی که عفونت مزمن باعث از دست رفتن کامل ریشه دندان می‌شود، ترمیم و نگه‌داشتن دندان برای پزشک تبدیل به یک عمل غیر ممکن می‌گردد. در این حالت، دندانپزشک به منظور حفظ سلامت دهان و جلوگیری از گسترش عفونت، به کشیدن می‌پردازد.

جمع بندی و سوالات متداول

عفونت یک مشکل در ناحیه دهان و دندان است. در این عارضه قسمتی از لثه و دهان دچار تورم شده که دردناک می باشد. در موارد ابتدایی با مطالعه مقاله آبسه یا عفونت دندان و درمان آن اطلاعات اولیه را کسب کرده و برای درمان عفونت می توان از روش های سنتی و آسان در منزل استفاده کرد؛ اما برای موارد حاد حتما باید به دندانپزشک مراجعه شود. توصیه می شود پیش از پیشرفت عفونت و شرایط به سایر بخش های دهانی از روش های خانگی برای درمان عفونت استفاده کنید.

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید، پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه تعرفه دندانپزشکی و هزینه ارتودنسی مراجعه نمایید.

ما در وب سایت خود شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی هرچه تمام به صورت کاملا آنلاین اقدام به رزرو نوبت کنید. استفاده از خدمات آنلاین سیمادنت کلینیک می تواند تجربه ای فوق العاده برای شما باشد. علاوه بر این امکان استفاده از متخصص ایمپلنت و ارتودنسی دندان نیز در مجموعه ما برای شما وجود دارد.

عفونت دندان با چی خوب میشه؟

درمان عفونت در دهان می‌تواند با کمپرس آب سرد، استفاده از سیر، شنبلیله و غیره بهبود پیدا کند؛ اما به هر حال مراجعه به دندانپزشک در اولویت است.

عفونت دندان باعث چه میشود؟

عفونت دندان یکی از مسائلی است که باید جدی گرفته شود و به وقت درمان شود. عدم درمان سریع آن می‌توان مسائلی چون سختی تنفس، مشکل در بلع، تب، خرابی بقیه دندان‌ها و غیره را ایجاد کند.

عفونت دندان با چی خوب میشه؟