تعداد دندان های شیری

تعداد دندانهای شیری
۰
(۰)

آیا می‌دانستید نوزاد شما از زمانی که در رحم مادر است، دندان‌های شیری خود را دارد؟ تعداد این دندان‌های شیری چقدر است و محل جای گیری آنها در فک‌های نوزاد چگونه است؟ در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم و علاوه بر آن در مورد اهمیت دندان‌های شیری، علائم و نشانه‌های دندان درآوردن در نوزاد و چگونگی مراقبت از دندان‌های شیری بحث خواهیم کرد.

تعداد دندان‌های شیری و جای گیری آنها

یک مجموعه کامل از دندان‌های شیری ۲۰ دندان است که ۱۰ عدد در فک بالا و ۱۰ دندان در فک پایین می‌باشد. همه نوزادان این دندان‌های شیری را دارند زیرا در کودکی، دهان نوزاد به اندازه کافی برای مجموعه کامل دندان‌های بزرگسال بزرگ نیست، اما آنها برای جویدن به دندان نیاز دارند.

دندان‌های شیری قبل و بعد از تولد

رشد دندان‌های شیری نوزاد از زمانی که در رحم مادر است، شروع می‌شود و در حدود ۵ هفته حاملگی، اولین جوانه‌های دندان‌های شیری در فک نوزاد شکل می‌گیرد. این دندان‌ها پس از تولد، در بیشتر موارد تا سن ۶ تا ۱۲ ماهگی رشدی ندارند. اما دیدن یک کودک ۳ ماهه با یک دندان یا یک کودک ۱ ساله با تنها یک دندان بی سابقه نیست. همه دندان‌های شیری کودک باید بین ۲-۳ سالگی شکل بگیرند. این دندان‌های شیری را دندان‌های اولیه نیز می‌نامند، زیرا موقتی هستند و در طول دوران کودکی می‌افتند. وقتی نوزاد به ۵ یا ۶ سالگی می‌رسد، این دندان‌ها شروع به افتادن کرده و راه را برای دندان‌های بالغ باز می‌کنند به طوری که معمولا در سن ۲۱ سالگی، همه ۳۲ دندان دائمی رویش کرده‌اند.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
بهترین متخصص ارتودنسی در تهران
اهمیت دندان‌های شیری

اهمیت دندان‌های شیری

دندان‌ها برای سلامت کلی ما حیاتی هستند. با وجود اینکه دندان‌های شیری موقتی هستند، اما برای حفظ سلامت دهان و دندان، تمیز نگه داشتن آنها ضروری است و پوسیدگی دندان در دوران کودکی می‌تواند بر روی دندان‌های فرد در بزرگسالی تأثیر منفی بگذارد. این دندان‌ها ممکن است در نگاه اول ضعیف بنظر برسند ولی نقش بسزایی در جویدن، صحبت کردن و لبخند زدن کودک شما دارند.

علائم و نشانه‌های رویش دندان نوزادان

نوزادانی که در حال رویش دندان هستند بیشتر از حد معمول آب دهان خود را بیرون می‌آورند. در برخی موارد، آبریزش مداوم حتی ممکن است باعث بثورات خفیف در گونه‌ها یا چانه شود. این چیزی نیست که بیش از حد نگران آن باشید؛ فقط یک پارچه در دسترس داشته باشید تا بتوانید صورت نوزاد خود را پاک کنید. ممکن است متوجه شوید که کودک شما برای ماساژ لثه‌های دردناک شروع به گاز گرفتن و جویدن هر چیزی می‌کند.
لثه‌ها ممکن است قرمز و متورم شده و هنگام لمس حساس باشند. در این حال به جای استفاده از مسکن‌های موضعی که می‌توان لثه‌های نوزاد را در عرض چند دقیقه با آن شستشو داد، لثه‌ها را به آرامی ماساژ داده و یا یک اسباب بازی مخصوص برای لثه، در اختیار نوزاد خود قرار دهید. معمولاً هنگام رویش دندان‌ا، نوزادان تب پایینی دارند. اگر تب کودک شما بیش از حد معمول است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های رویش دندان نوزادان

مراقبت از دندان‌های شیری

شروع رژیم بهداشت دهان و دندان در سنین پایین، از سلامت دندان‌های دائمی در حال رشد محافظت کرده و عادات لازم را برای یک عمر سلامت دهان و دندان القا می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن لثه‌های کودک، رژیم مراقبت از دندان‌های شیری را قبل از رویش واقعی دندان‌ها شروع کنید.
پس از رویش اولین دندان، باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را شروع کنید. از آنجا که مهارت‌های دستی آنها محدود است، اکثر کودکان تا حدود هشت سالگی در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به کمک نیاز دارند. در سن سه سالگی، باید خمیردندان شیرخوار را به خمیردندان مخصوص کودکان که حاوی فلوراید یا زایلیتول است تبدیل کنید تا به محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی کمک کند. البته، معاینات و تمیز کردن منظم دندانپزشکی بخش مهمی از مراقبت از دندان‌های شیری است.
دندانپزشکان نه تنها می‌توانند حفره‌ها و بیماری‌های لثه را در مراحل اولیه تشخیص دهند، بلکه می توانند مسائلی را که ممکن است بر رشد دندان‌های دائمی تأثیر بگذارد، شناسایی کنند.

دندان‌های شیری و تضمین سلامت بدن

دندان‌های شیری نقش اساسی در سلامت بدن نوزاد شما دارند. حتی اگر کودک شما فقط برای مدت کوتاهی دندان‌های اولیه خود را داشته باشد، باز هم به مراقبت احتیاج دارد. مراقبت صحیح از دندان‌های شیری این اطمینان را برایتان حاصل می‌کند که کودک شما دارای دندان‌های سالم برای رشد، گفتار و تغذیه مناسب می‌باشد. در این مقاله به بررسی تعداد دندان‌های شیری، اهمیت دندان‌های شیری، علائم دندان درآوردن در نوزادان و چگونگی مراقبت از دندان‌های شیری پرداختیم.

تعداد دندانهای شیری

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید. ما در وب سایت خود شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی هرچه تمام به صورت کاملا آنلاین اقدام به رزرو نوبت کنید. استفاده از خدمات آنلاین سایت مجموعه ما می تواند تجربه ای فوق العاده برای شما باشد. علاوه بر این امکان استفاده از خدمات ارتودنسی دندان و ایمپلنت دندان نیز در مجموعه ما برای شما وجود دارد.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین