علت و راه‌های رفع و درمان بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان

متاسفانه بسیاری از افراد دچار بوی بد دهان می‌شوند، بر طبق یک آمار در حدود ۵۰ درصد از افراد بزرگسال در طول عمر خود دچار بوی بد دهان می‌شوند. این عارضه بسیار آزاردهنده و شایع است. تصور کنید با فردی صحبت می‌کنید که از دهانش بوی بدی می‌آید، چه حسی پیدا می‌کنید؟ احتمالا شما نیز به دنبال راهی برای هر چه سریع‌تر تمام کردن مکالمه خود با فرد مورد نظر خواهید بود تا از این بوی آزاردهنده خلاص شوید. داشتن بوی بد دهان علاوه بر آزار دادن دیگران برای خود فرد نیز بسیار آزاردهنده است، و فرد اعتماد بنفس خود را برای صحبت کردن با دیگران از دست می‌دهد.
در این مقاله قصد داریم تا ابتدا دلایلی را که ممکن است منجر به بوی بد دهان شوند، بشناسیم و سپس به ذکر چند روش برای درمان و از بین بردن این بوی آزاردهنده بپردازیم.

دلایل ایجاد بوی بد دهان

بر خلاف تصور عموم مردم بوی بد دهان همیشه ناشی از کارکرد نادرست معده نیست، البته ممکن است که در برخی موارد علت بوی بد دهان از عملکرد ناصحیح معده باشد اما دلایل دیگری هم برای ایجاد این بوی ناخوشایند وجود دارد که در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:
بهداشت دهانی ضعیف و نامناسب: عدم رعایت بهداشت دندان‌ها یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد بوی بد دهان است.

مسواک زدن نامناسب: مسواک زدن نامناسب باعث می‌شود تا مواد غذیی باقی مانده در لای دندان‌ها به خوبی تمیز نشوند و در نتیجه ایجاد بوی بد کنند.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
آفت دهان و زبان | علت | علائم و درمان

رفع بوی دهانخشکی دهان: بزاق یکی از عوامل طبیعی پاک کننده دهان است، اگر دهان شما خشک شود سلول‌های مرده در دهان تجمع پیدا می‌کنند و باعث ایجاد بوی نامناسب می‌شوند. مصرف سیگار و یا مصرف برخی داروها نیز ممکن است باعث خشکی دهان شود.

بیماری لثه و پوسیدگی‌های دندانی: وجود دندان‌های پوسیده در داخل دهان و یا بیماری لثه می‌تواند یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان باشد. وجود بیماری لثه توسط دندانپزشک قابل تشخیص است.

باقی ماندن بقایای مواد غذیی بر روی زبان و یا لای دندان‌ها: بقایای مواد غذایی بر روی دندان‌ها باعث پوسیدگی‌های دندانی و پوسیدگی دندان می‌شود.

آبسه دندان: آبسه و نیز وجود عفونت در دندان باعث ایجاد بوی نامناسب می‌شود.

مناسب نبودن روکش‌ها و یا اتصالات نادرست: استفاده از مواد نامناسب برای روکش‌های دندانی، یا اتصال نادرست روکش‌ها، باعث تجمع مواد غذایی در بین آن‌ها و ایجاد بوی بد می‌شود.

استعمال دخانیات: همان طور که گفته شد استعمال دخانیات باعث خشک شدن دهان و در نتیجه ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

خالی بودن معده: ممکن است بوی بد دهان بر اثر یک دلیل ساده مانند خالی بودن معده باشد، خالی بودن معده همراه با افزایش ترشح اسید معده مشکل را دو چندان خواهد کرد.

بیماری‌های مزمن: برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند عفونت‌های ریوی، نارسایی کبد یا کلیه، دیابت و رفلاکس معده نیز ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

استفاده بیش از حد، از دهان‌شویه‌ها: درست است که استفاده از دهان‌شویه‌ها برای رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه می‌شود اما استفاده بیش از حد نیز ممکن است باعث تحریک بافت‌های دهانی و ایجاد بوی بد شود.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
عفونت یا آبسه دندان چیست + درمان آن

دهان خوشبو

راهکارهای رفع بوی بد دهان

برای از بین بردن بوی بد دهان می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اقدامات دندانپزشکی: مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص علت و رفع بوی بد دهان می‌تواند بسیار موثر باشد. دندانپزشک می‌تواند بعد از معاینه دندان‌های شما و تشخیص علت بوی بد دهان اقدام به رفع این بو کند. از جمله اقداماتی که ممکن است توسط دندانپزشک انجام شود می‌توان به: جرم گیری و رفع پلاک‌های دندانی، پر کردن دندان، رفع پوسیدگی دندان و یا در برخی موارد کشیدن دندان اشاره کرد.
  • مسواک زدن: مسواک زدن حداقل دو مرتبه در طول شبانه روز و در هر نوبت به مدت ۲ الی ۳ دقیقه می‌تواند باعث تمیز شدن دندان‌ها و از بین رفتن باقی‌مانده غذا از روی دندان‌ها شود و از بوی بد دهان جلوگیری کند.
  • استفاده از نخ دندان: استفاده مرتب از نخ دندان باعث می‌شود تا غذاهای باقی مانده لای دندان‌ها که مسواک قادر به تمیز کردنشان نیست، پاک شوند.
  • استفاده به اندازه از دهان‌شویه: استفاده از دهان‌شویه می‌تواند به طور موقت باعث رفع بوی بد دهان شود اما نمی‌تواند آن را به طور کامل از بین ببرد.
  • ترک سیگار: مصرف سیگار باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود و باعث می‌شود بوی بد دهان حتی پس ازمسواک زدن نیز رفع نشود.

برای پیدا کردن علت بوی بد دهان و درمان کامل آن به دندانپزشک مراجعه کنید. قبل از رفتن به دندانپزشک سعی نکنید تا بوی بد دهانتان را از بین ببرید چرا که همین بو می‌تواند در تشخیص بهتر به دندانپزشک کمک کند. بعد از تشخص علت بوی بد دهان، دندانپزشک اقدام به رفع بوی بد از طریق خدمات دندانپزشکی می‌کند و یا توصیه‌هایی برای رفع این بو به شما خواهد کرد.

رفع بوی بد دهان

ویزیت اولیه در سیمادنت کلینیک شامل یک ارزیابی کامل بالینی خواهد بود. بدین ترتیب که بیمار ابتدا در جریان تمامی مشکلات دهان و دندان خود از جمله پوسیدگی های احتمالی قرار می گیرد و اما انجام ایمپلنت دندان و ارتودنسی دندان نیز میتواند برای داشتن لبخندی زیبا به شما کمک کند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی برای زیبایی و سلامت دندان های خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین