مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان [غذاهایی که نباید بخورید!]

از درمان‌های بسیار شایع حوزه دندان و امور مرتبط با دندانپزشکی، عصب کشی دندان است. این فرایند درمانی برای ناحیه بسیار حساسی بنام ریشه دندان انجام می‌شود. لذا در صورتی که مجبور به عصب کشی دندان خود شدید، باید با دقت مراقبت های بعد از عصب کشی دندان را انجام دهید تا نتیجه خوبی از درمان خود بگیرید. البته بدن پس از عصب کشی از نظر سلامت جسمی و عمومی مشکلی ندارد، اما از آنجایی که شما در حال گذراندن نوعی دوره نقاهت و بهبودی هستید باید از دندان درمان شده به خوبی مراقبت کنید و توصیه‌های دندانپزشک را در این رابطه جدی بگیرید. در ادامه به بررسی مراقبت های بعد از عصب کشی دندان خواهیم پرداخت تا در صورت نیاز اطلاعات شما در این زمینه کامل باشد.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان چیست؟

پس از انجام عصب کشی دندان باید مراقبت های بعد از عصب کشی دندان را به دقت انجام دهیم تا درمان خوبی را تجربه کنیم. ساعتی بعد از اتمام عصب کشی و با از بین رفتن بی‌حسی دندان و لثه، ممکن است درد خفیفی را در قسمت درمان شده احساس کنیم. این موضوع به علت انجام عصب کشی و باز بودن دهان برای مدتی طولانی است. دندانپزشک برای تسکین این درد، داروهایی تجویز می‌کند که با مصرف آن‌ها احساس درد بسیار کمتر خواهد شد.

• زبان نزدن به سطح دندان عصب کشی شده

علاوه بر احساس درد خفیف ممکن است اینطور احساس کنیم که چیزی در محل عصب کشی وجود دارد و ناخواسته به سطح آن زبان بزنیم. این مورد مربوط به مواد پانسمان یا پر کردن دندان است و بعد از مدتی این حس از بین خواهد رفت. اما چنانچه پس از گذشت چند روز همچنان احساس درد داشتیم، باید حتما با دندانپزشک در میان بگذاریم.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان چیست؟

• مصرف نکردن مواد غذایی جویدنی

یکی از مهمترین مراقبت های بعد از عصب کشی دندان، مصرف نکردن مواد غذایی جویدنی یا مواد آشامیدنی در زمان بی حسی است. زیرا در این زمان به علت سر بودن لب و دهان، ممکن است آن‌ها را گاز بگیریم پس بهتر است تا رفع اثر بی حسی صبر کنیم. مورد دیگر از مراقبت های بعد از عصب کشی دندان، استفاده از نخ دندان است که پزشک راجع به آن توصیه‌های لازم را می‌کند. احتمالا به علت وجود پانسمان روی دندان، پس از عصب کشی برای نخ کشیدن دندان، کمی با مشکل مواجه خواهید شد.

• مسواک زدن

از دیگر مراقبت های بعد از عصب کشی دندان می‌توان به استفاده از مسواک به صورت منظم پس از هر وعده غذایی اشاره کرد. چنانچه دندان شما دارای پانسمان است نگران از بین رفتن بخشی از آن نباشید اما در صورتی که پانسمان کاملا از محل خود خارج شد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

• مصرف نکردن مواد غذایی سفت

گزینه مهم دیگر در مراقبت های بعد از عصب کشی دندان این است که از خوراکی‌ها و مواد غذایی سفت تا قبل از ترمیم دندان، استفاده نکنیم. اغلب دندانپزشکان، بلافاصله بعد از عصب کشی، دندان را  ترمیم و پر نمی‌کنند. دلیل آن هم این است که بتوانند از درمان کامل ریشه مطمئن شوند و بررسی کنند عفونتی نیز وجود نداشته باشد. در این دوره بهتر است از مواد غذایی مناسب که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، استفاده شود.

مورد دیگر از مراقبت های بعد از عصب کشی دندان این است که باید در ساعات اولیه بعد از درمان، نیم‌خیز بخوابیم تا فشار خون در قسمت سر و گردن ما زیاد نشود.

بعد از عصب کشی دندان چه چیزهایی بخوریم؟

دندانپزشکان اغلب توصیه می‌کنند که روزهای اول بعد از عصب کشی دندان، مواد غذایی نرم را برای خوردن انتخاب کنیم تا نیاز کمتری به جویدن آن‌ها باشد. در ادامه برخی مواد غذایی که برای رعایت مراقبت های بعد از عصب کشی دندان مناسب هستند را فهرست کرده‌ایم تا در صورت نیاز بتوانید از این راهنما کمک بگیرید.

• سوپ پوره شده.
  • پاستا .
  • بلغور جو دوسر.
  • حریره جو.
  • فرنی و حلیم.

برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن در این مدت می‌توان غذاهای زیر را مصرف کرد:

• تخم مرغ.
  • مرغ یا تن ماهی.
  • حمص یا توفو.
  • کره بادام زمینی نخود.
  • پوره حبوبات .

لبنیاتی مانند ماست یا پنیر نرم نیز می‌توان استفاده کرد. مصرف میوه و سبزیجات نرمی از قبیل موز، انبه، گلابی رسیده، هلو، انواع آبمیوه و اسموتی و… مجاز هستند.

جمع بندی

مراقبت ‌های بعد از عصب کشی دندان، از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین موارد برای حفظ دندان‌ها هستند و منجر به حفاظت دندان‌ها و افزایش عمر آن‌ها خواهد شد. چنانچه، درمان دندانی که نیاز به درمان ریشه و عصب دارد به موقع انجام نشود و پس از درمان نیز مراقبت‌های لازم برای آن انجام نشود، ممکن است دندان مورد نظر را برای همیشه از دست بدهید. در این صورت اگر بخواهید جای خالی آن را پر کنید باید از پروتزهای مصنوعی متحرک یا ایمپلنت استفاده کنید که هزینه بیشتری از عصب کشی خواهد داشت. پس دقت کنید مراقبت های بعد از عصب کشی دندان را که دندانپزشک در سیمادنت کلینیک توصیه می‌کند به دقت انجام دهید تا دوره بهبودی خوبی را داشته باشید.

سوالات رایج مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

آیا بعد از عصب کشی دندان می‌توان سیگار کشید؟

در ساعات اولیه پس از عصب کشی دندان بهتر است از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

بعد از عصب کشی دندان تا چند روز درد دارد؟

گاهی بعد از عصب کشی دندان، سه تا پنج روز لثه ملتهب است و دندان تا حدی درد می‌کند.

برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی چی بخوریم؟

بهترین مسکن‌ها برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی ایبوپروفن (Ibuprofen) و ناپروکسن (Naproxen) می‌باشند.

چند روز بعد از عصب کشی میتوان دندان را پر کرد؟

بلافاصله پس از عصب کشی نیز می‌توان دندان را پر کرد اما بهترین حالت بین یک تا سه هفته است و پزشک می‌بایست از درمان کامل ریشه و نبود هر گونه عفونتی مطمئن شود.

آیا می توان بلافاصله بعد از عصب کشی دندان را پر کرد؟

این موضوع به نظر دندانپزشک متخصص درمان ریشه بستگی دارد البته منعی برای پر کردن دندان بلافاصله بعد از عصب کشی نیست اما در اغلب موارد متخصص پیشنهاد می‌کند برای اطمینان از انجام صحیح عصب کشی و رفع کامل عفونت احتمالی دندان بین یک هفته تا کمتر از یکماه صبر کنید و بعد اقدام به پر کردن دندان کنید.