آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟
۰
(۰)

سرطان زایی ایمپلنت یکی از سوالات رایج و دغدغه های بزرگ در جمعیت متقاضیان ایمپلنت دندان و کاشت دندانی است. با اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان کارسینومای دهان، پس از انجام ایمپلنت دندان در جمعیت بیماران و مشاهده و گزارش نشده است، اما همچنان دغدغه ابتلا به این عارضه پس از درمان ایمپلنت در جمعیت متقاضیان مشاهده شده و یکی از دلایل امتناع از جایگزین کردن دندان های از دست رفته به شمار می آید.

مطلب پیشنهادی: بهترین متخصص ایمپلنت

ایمپلنت و یا کاشت های دندانی چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های دائمی و موثر به منظور جایگزین کردن دندان های از دست رفته، اصلاح طرح لبخند، پیشگیری از تحلیل رفتگی لثه و استخوان های فک، کمک به بهبود مشکلات گوارشی و تلفظی ناشی از خالی بودن دندان های پیشین و ممانعت از برهم خوردن نظم و تعادل دندان های مجاور است. ایمپلنت دندان یکی از خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی بوده در بیشتر موارد نتایج رضایت بخشی به دنبال خواهد داشت.

همچنین بخوانید: علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

بحث سرطان زایی ایمپلنت چیست؟

متاسفانه یکی از باورهای ناصحیح و رایج در جمعیت متقاضیان و افراد کاندید ایمپلنت و کاشت دندان، بحث سرطانزایی ایمپلنت و افزایش ریسک ابتلا به کارسینومای دهان پس از اقدام به این درمان است. پیش از پاسخگویی قطعی به سوال و دغدغه همیشگی متقاضیان در خصوص سرطان زایی ایمپلنت و کاشت های دندانی، بهتر است بدانیم کارسینوما و یا سرطان دهان چیست.

کارسینومای دهان چیست؟

کارسینوما نوعی از تومورزایی در سلول های سطحی و لایه میانی اندام های مختلف از جمله بافت دهان و لثه است. بیش از ۹۵ درصد از موارد ابتلا به این عارضه، به دلیل مصرف مکرر و کنترل نشده دخانیات و مشروبات الکلی ایجاد شده و ۵ درصد از موارد ابتلا به دلایل ژنتیکی، عفونت ها و مشکلات مزمن دهان و دندان، سبک ناصحیح زندگی و مصرف برخی از داروهای شیمیایی ایجاد خواهند شد. یکی از دلایل نگرانی و دغدغه متقاضیان ایمپلنت و کاشانه های دندانی از سرطان زایی ایمپلنت دندان، آسیب وارد شده به سلول های سطحی و میانی بافت لثه و دهان است.

تفاوت کارسینوما و التهاب لثه پس از ایمپلنت دندان

متاسفانه یکی از تشخیص های ناصحیح و نگران کننده پس از انجام ایمپلنت های دندانی، تشخیص نادرست کارسینومای دهان با التهاب بافت اطراف لثه در ناحیه جراحی شده است. تشخیص صحیح این عارضه اهمیت بسیار زیادی داشته و از ایجاد دغدغه های دائمی و امتناع ورزیدن از درمان به موقع کاشت های دندانی پیشگیری خواهد نمود.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟
آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

احتمال سرطان زایی ایمپلنت چقدر است؟

در چند سال اخیر با توجه به افزایش دغدغه ها و نگرانی های موجود در خصوص سرطانزایی اینپلنت، تحقیقات و مطالعات آزمایشگاهی و دانشگاهی بسیار زیادی در این زمینه انجام شده و عدم ابتلا به کارسینومای دهان را اثبات نموده است. نتایج حاصل از این تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان دهانی پس از انجام ایمپلنت و کاشت دندان کمتر از ۰.۰۰۰۱۷ محاسبه شده و ابتلا به مشکلات و بیماری های زمینه ای، عفونت های پنهان دهانی و ریسک تحلیل رفتگی لثه را از مهم‌ترین و پارامترها و فاکتورهای موثر در ابتلا به کارسینوما های دهانی پس از ایمپلنت اعلام نموده اند.

سرطان و عوارض جانبی ایمپلنت

با استناد به مدارک علمی و نتایج حاصل از تحقیقات گسترده در این زمینه به جرأت می توان گفت، سرطان زا بودن ایمپلنت و کاشت های دندانی، کاملاً اشتباه بوده و در موارد بسیار نادری اتفاق خواهد افتاد. به شکل کلی آسیب دیدگی اعصاب دندان و استخوان فک، تحلیل خفیف تا شدید بافت‌های دهان، جدا شدن لثه، راحت، خونریزی و خون مردگی شدید و خفیف، تورم لثه و عفونت های دهان و دندان از مهمترین عوارض جانبی ایجاد شده پس از ایمپلنت‌های دندانی بوده و در مواردی همچون ابتلا به مشکلات زمینه‌ای از جمله دیابت کنترل نشده، مشکلات انعقادی خون، درمان با برخی از داروها و عفونت های نهفته دهان ایجاد خواهد شد.

شما می توانید در صورتیکه هرگونه پرسش و نگرانی در خصوص ناهنجاری های دهانی و دندانی خود دارید و یا برای کسب اطلاعات در خصوص انواع روش های درمانی اعم از ارتودنسی دندان و ایمپلنت، سوالات خود را از طریق صفحه پرسش و پاسخ ثبت نمایید تا در سریعترین زمان ممکن به پرسش شما پاسخ داده شود.

همچنین بخوانید: آیا ایمپلنت دائمی است یا خیر؟

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین