آبسه دندان

هر آنچه که باید درباره آبسه دندان بدانید

چرک لثه و دندان یا همان آبسه دندان، یکی از معضلاتی است که به دلایل مختلف ممکن است به وجود آید. در واقع زمانی که عصب دندان از بین می رود، آبسه در داخل دندان یا لثه به وجود می آید. آبسه در همه سنین ممکن است به وجود آید و با علائم بسیاری همراه است.

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان معمولا به دلیل پوسیدگی دندان، ترک دندانی و یا بیماری پریودنتالی ممکن است به وجود آید. آبسه می تواند در داخل خود دندان و یا به صورت جمع شدن عفونت درون لثه نمایان می شود. این بیماری به باکتری اجازه نفوذ به درون قسمت پالپ دندان را می دهد و سبب از بین رفتن پالپ یا همان اعصاب، بافت همبندی و عروق خونی می شود. در این حالت چرک در قسمت نوک ریشه دندان و در قسمت استخوان فک جمع شده و یک پاکت حاوی چرک به آبسه را تشکیل می دهد. اگر آبسه در دندان درمان نشود می تواند باعث ایجاد عفونت در دندان ها، استخوان فک و بافت های اطراف آن می شود. آبسه معمولا بسیار دردناک است و پس از تشخیص، باید سریعا درمان شود.

dental abscess

انواع آبسه های دندانی

آبسه در دندان دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

آبسه در لثه: این نوع آبسه بیشتر در کودکان و نوجوانان و در قسمت بافت تشکیل می شود. این نوع آبسه هیچ تاثیری بر روی دندان و یا بافت های بین دندانی ندارد.

پریودنتال: این نوع آبسه نیز در قسمت بافت استخوانی نگهدارنده دندان ها شروع می شود و در همان قسمت وجود دارد. در واقع پرودنتال، عفونت لثه می باشد و به علت جرم و باکتری های موجود در پلاک دندان به وجود می آید. در این حالت لثه ملتهب شده و بافت اطراف دندان نیز از قسمت پایه آن جدا می شود. گاهی حتی برخی از درمان های دندانپزشکی نیز می تواند باعث آبسه پریودنتال شود.

پری آپریکال: این نوع آبسه از قسمت پالپ که بافت نرم استخوان دندان است، شروع می شود. این نوع آبسه معمولا به دلیل پوسیدگی دندان و ایجاد سوراخ در دندان به وجود می آید. در این حالت باکتری های موجود از قسمت سوراخ وارد دندان شده و آبسه پری آپریکال به وجود می آید. در حالتی که این نوع آبسه پیشرفت کند، می تواند به قسمت آلوئول دندان نیز نفوذ پیدا کند.

انواع آبسه های دندانی

علائم آبسه در دندان

آبسه، علائم بسیاری دارد که عبارتند از:

احساس درد یکی از مهمترین علائم ایجاد آبسه است که توسط بیمار کاملا احساس می شود. این درد ممکن است به صورت ضربانی شروع شده و کم کم گسترش پیدا کند و شدیدتر شود. گاهی این درد آنقدر گسترده می شود که درد تا استخوان فک، گوش و گردن نیز کشیده شده و بیمار بی تاب می شود.

• قرمز شدن و ورم در قسمت لثه
  • گاهی مزه ای شور و ناخوشایند در دهان احساس می شود.
  • ورم در قسمت فک و صورت
  • ورم در داخل دهان که ممکن است از آن چرک یا خون خارج شود.
  • هنگام لمس شدن دندان، بیمار احساس درد داشته باشد.
  • باز و بسته شدن دهان بسیار ناراحت کننده و دشوار است.
  • بی خوابی
  • مشکل در جویدن و بلع غذا
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی های گرم و سرد

یکی از بارزترین نشانه های آن، برآمدگی در قسمت مورد نظر است که اگر آن را فشار دهید، چرک از آن خارج می شود. اگر آبسه علائمی نداشته باشد، با عکسبرداری می توان آن را تشخیص داد.

علائم آبسه در دندان

روش های درمان آبسه در دندان

اولین راه درمان این مشکل این است که دندانپزشک در قسمت ایجاد آبسه برشی ایجاد می کند و با خالی کردن چرک آن، محل را با سرم فیزیولوژی شست و شو می دهد.
اگر آبسه به دیگر قسمت ها همون فک نفوذ پیدا کرده باشد، باید از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت استفاده شود.
اگر برای دندانی که دچار آبسه شده است، راه درمانی وجود نداشته باشد، باید کشیده شود.
عصب کشی یکی از بهترین راه حل ها برای درمان است که با اینکار، دندانپزشک سوراخی در دندان ایجاد کرده و بافت عفونی را خاری می کند. سپس دندان را پر می کند و برای ایجاد استحکام هر چه بیشتر دندان، روی دندان را با تاج می پوشاند.
اگر آبسه حالت خیلی خطرناکی داشته باشد، باید با جراحی آبسه تخلیه شود.

روش های درمان آبسه در دندان

روش های پیشگیری از آبسه

برای پیشگیری از آبسه ، باید دندان ها به طور کامل تمیز شده و حداقل دو بار در روز، دندان ها مسواک زده شود.
برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، حتما پس از خوردن وعده غذایی و هر خوراکی دیگر، حتما نخ دندان بکشید.
حتما هر سه الی چهار ماه یکبار، مسواک خود را عوض کنید زیرا پرزهای مسواک به مرور زمان خراب می شود.
سعی کنید خوردن شیرینی و تنقلات را کمتر کنید تا دندان های شما دچار مشکل نشوند.
حتما از دهانشویه ها و مواد ضدعفونی دهان که حاوی فلوراید هستند برای شست و شوی دهان و دندان خود استفاده کنید.

روش های پیشگیری از آبسه دندان

عوارض:

آبسه به خودی خود خیلی خطرناک نیست، اما اگر درمان نشود و به حال خود رها شود، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود. عوارض جانبی آن عبارتند از:

• در صورتی که این عارضه درمان نشود، می تواند باعث ایجاد کیست دندانی در زیر ریشه دندان شود.
  • در حالت حاد، آبسه می تواند سبب لق شدن دندان و از دست رفتن آن و همچنین آسیب زدن به استخوان دندان شود.
  • باکتری های موجود در آبسه می توانند وارد خون شده و همین مسئله سبب عفونت در استخوان و مغز استخوان شود.
  • اگر باکتری های موجود در آبسه گسترش پیدا کنند، می توانند باعث ایجاد یک لخته خونی در کاورنوس سینوس می شود. کاورنوس، نوعی رگ در قسمت راست مغز انسان است.
  • در صورت پخش شدن باکتری های موجود در آبسه در کف دهان، فرد به بیماری عفونی آنژین لودویگ مبتلا می شود.
  • در صورتی که باکتری ها به استخوان پشت گونه نفوذ پیدا کنند، در این حالت بیمار به سینوزیت ماکزیلاری مبتلا می شود. این بیماری ممکنه است باعث تب و حساسیت گونه ها شود.
what is dental abscess

علل ایجاد آبسه

این عارضه می تواند به دلایل بسیاری ایجاد شود. معمولا آبسه به علت پخش باکتری هایی که در پلاک دندان دارند، به وجود می آید. در این حالت، این باکتری ها به باعث ایجاد عفونت می شوند. سپس میکروب های موجود در پلاک های دندان، باعث ایجاد التهاب در لثه می شوند و لثه از دندان فاصله می گیرد. در این حالت، در فضای ایجاد شده بین لثه و دندان، آبسه ایجاد می شود . معمولا جرم هایی که در این فاصله وجود دارند، با شستن روتین دندان ها از بین نمی روند و حتما باید جرم گیری کرد تا این باکتری ها از بین بروند.

ارسال پرسش دندانپزشکی

5+4=