اباتمنت ایمپلنت چیست؟

اباتمنت ایمپلنت چیست؟
۵
(۱)

اباتمنت ایمپلنت یکی از ۳ جزء اصلی ایمپلنت دندان است که از آن برای اتصال روکش دندان مصنوعی به فیکسچر یا پایه دندان ها استفاده می شود. این قطعه از می تواند از جنس زیرکونیا ، تیتانیوم ، طلا و … ساخته شود که این موارد از پرکاربردترین جنس مواد به کار رفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر به معرفی این قطعه از ایمپلنت بپردازیم. در ضمن در مقاله بهترین متخصص ایمپلنت به مشخصات و ویژگی های متخصص ایمپلنت خوب دندان میپردازیم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از قطعات ساخته شده از جنس تیتانیوم است که ساختار آن مانند یک پیچ بوده و از آن برای کاشت در فک استخوان استفاده می شود. این قطعه می تواند تحت عمل کاشت دندان ، در استخوان فک قرار گرفته و جایگزین دندان ها شود.

ایمپلنت امروزه جزو بهترین روش های جایگزینی دندان است که در سراسر جهان از آن استفاده می شود. در مورد موفقیت انجام این عمل باید گفت عملیات ایمپلنت دندان بر طبق گزارش ها ، با درصد موفقیت ۹۷ درصدی می تواند انجام گردد. البته روند درمان و انجام ایمپلنت دندان ها می تواند تا ۲ الی ۳ سال به طول بیانجامد که بسته به وضعیت استخوان فک بیمار و جوش خوردن ایمپلنت ها، این مدت زمان متفاوت است. با بیان این مقدمه ، می خواهیم به معرفی یکی از قسمت های این قطعه یعنی اباتمنت در ایمپلنت دندان ها بپردازیم.

آشنایی با اباتمنت ایمپلنت

به طور کلی ایمپلنت از سه قسمت تشکیل می شود که عبارتند از پایه ایمپلنت یا فیکسچر که در سوراخ ایجاد شده برای اتصال و جوش خوردن به استخوان فک استفاده می شود، تاج دندان که روکش یا دندان مصنوعی یا بریچ باشد و اباتمنت که میان این دو قطعه قرار دارد.

همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می کنید ، ایمپلنت دندان از چند قسمت تشکیل می شود. یکی از این اجزا مهم آن ، اباتمنت یا Abutment نام دارد که از این قطعه برای اتصال دو قسمت دیگر یعنی تاج و پایه ایمپلنت استفاده می شود. اباتمنت بعد از آنکه فیکسچر با بهبود بافت استخوانی در جای خود قرار گرفت، بر روی پایه ایمپلنت پیچ می شود و تاج دندان را نگه می دارد. این قطعه می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

هیلینگ اباتمنت چیست؟

این نوع اباتمنت در جراحی ایمپلنت تک مرحله ای یا پس از باز شدن لثه روی ایمپلنت و بسته شدن درب آن به جای پیچ استفاده می شود. سایز هیلینگ اباتمنت معمولا با کد رنگ مشخص شده و با برچسب های که روی آن قرار دارد مشخص می شود تا در هنگام انتخاب اشتباهی انتخاب نشود و از پیش آمدن مشکل جلوگیری کنند.

انواع اباتمنت ایمپلنت چیست؟

در مورد انواع اباتمنت ایمپلنت می توان گفت می تواند به ۲ نوع اباتمنت های سفارشی و اباتمنت های پیش ساخته شده که برای فردی که عملیات ایمپلنت را انجام می دهد ، تقسیم بندی شود. در نوع اباتمنت سفارشی ، یک اباتمنت خاص متناسب با بیماری در لابراتوار توسط دندانپزشک سفارش داده می شود و دندانپزشک آن را با قالب فیکسچر لول به کمک ایمپرشن کوپینگ می سازد.

در نوع دوم که به صورت پیش ساخته هستند ، این نوع اباتمنت ها را استوک نیز می گویند که نسبت به اباتمنت های سفارشی ارزان تر بوده و معمولا در مواردی که اصلاحات پروتزی با استفاده از ایمپلنت های عادی و استاندارد قابل انجام است ، از آن استفاده می شود. این نوع از اباتمنت ایمپلنت با قالب های فیکسچر لول ساخته شده و استفاده از آن با زمان کمتری قابل انجام خواهد بود.

جنس اباتمنت ایمپلنت

از نظر جنس مواد سازنده ، می توان این قطعات را به انواع زیر نیز دسته بندی نمود که عبارتند از:

۱- اباتمنت های تیتانیومی:

تیتانیوم یکی از پرکاربردترین جنس موادی است که با توجه به خواص و ویژگی های آلیاژ هایی که دارد ، می تواند زیست سازگاری بسیار خوبی داشته و به صورت گسترده در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- اباتمنت های زیرکونیومی:

نوعی از اباتمنت های جدید هستند که بیشتر برای زیباسازی و تکمیل فرآیند زیبایی استفاده می شوند. این نوع از اباتمنت ایمپلنت گزینه خوبی برای بازسازی زیرکونیومی یا سرامیکی هستند. همچنین از این نوع اباتمنت ها می توان برای جلوگیری از سایه افتادن در قسمت زیرین روکش ایمپلنت استفاده نمود.

از دیگر موادی که برای ساخت اباتمنت ایمپلنت استفاده می شود می توان به فولاد ضد زنگ ، آلیاژ های طلا و … نیز اشاره نمود.

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

روش های اتصال اباتمنت به دندان ها

برای اتصال اباتمنت به دندان می توان از روش های مختلفی استفاده نمود که عبارتند از:

در روش اول: می توان از چسب مخصوص دندان استفاده نمود که به اباتمنت چسبانده می شود. این نوع چسب ها می توانند مانند روکش به دندان ها متصل شوند و از نظر زیبایی کاربرد بیشتری دارند.

روش دوم: اتصال اباتمنت به دندان ها را می توان با استفاده از پیچ لگ دانست. در این روش با استفاده از پیچ ، با عبور آن از روکش ، اباتمنت به روکش متصل می گردد. با قرار گرفتن پیچ در جای خود ، سوراخ ایجاد شده با استفاده از رزین (یک ماده طبیعی یا شیمیایی که بسیار چسبناک است) پر می گردد.

روش سوم: برای اتصال دندان اباتمنت به دندان ها ، استفاده از ضمایم های خاصی است که بر روی ایمپلنت ها سوار شده و باعث سفت و محکم شدن دندان های مصنوعی می شوند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین