نکات کاشت دندان

نکات مراقبت از ایمپلنت دندان

۷ نکته اساسی درباره کاشت دندان

نگران از دست دادن دندان‌های آسیب‌دیده خود نباشید.امروزه با پیشرفت علم در زمینه دندان پزشکی و اصلاح طرح لبخند راهکارهای مختلفی برای درمان این دندان‌ها اختراع شده است که یکی از این راهکارها ایمپلنت دندان است که امروزه توسط پزشکان توصیه می‌شود و بهترین درمان برای دندان‌های از دست رفته است.

دندان‌ها به طور کلی از دو قسمت ریشه و تاج که روی ریشه قرار می‌گیرد، تشکیل می‌شوند. ایمپلنت از جنس تیتانیوم که فلزی خنثی است و با بدن سازگاری دارد، ساخته می‌شود و به همین دلیل به عنوان غیرخودی توسط بدن شناسایی نمی‌شود.

نکات اساسی کاشت دندان

این فلز در ابتدا در پای افرادی که استخوان پای آن‌ها آسیب دیده بود، استفاده می‌شد و در سال ۱۹۵۲ نظریه کاربرد آن در استخوان فک توسط دانشمندی به نام اینگوار برنمارک ارائه شد و آن را ایمپلنت دندان نامید و نخستین ایمپلنت‌ها در سال ۱۹۶۵ ساخته شد.

محدودیت سنی ایمپلنت دندان

محدودیت سنی در این روش درمان وجود ندارد و هر فردی به سن رشد رسیده باشد و بتواند بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند، می‌تواند از این روش درمان برای درمان دندان‌های از دست رفته خود استفاده کند. برای مثال افرادی که در کودکی و پس از رویش دندان‌های دایمی یک یا چند دندان خود را بر اثر حادثه‌ای از دست داده‌اند پس از ۱۶ سالگی می‌توانند برای جایگزین دندان‌های مراجعه کنند و یا کسانی که با بالاتر رفتن سن دندان‌هایشان پوسیده شده و از دست رفته می‌توانند از ایمپلنت دندان برای جای‌گذاری دندان‌های از دست رفته خود استفاده کنند و یا هر فردی در هر سنی می‌تواند از این روش درمان استفاده کند.

پیشنهاد سیمادنت: برای اطلاع از هزینه ارتودنسی نیز می توانید به متخصص ارتودنسی سیمادنت مراجعه کنید.

محدودیت سنی کاشت دندان

نباید های استفاده از ایمپلنت دندان

اگر فردی به عفونت دندان یا فک مبتلا باشد نباید از ایمپلنت استفاده کند و در ابتدا قبل از کاشت ایمپلنت باید عفونت را برطرف کند و پس از درمان عفونت اقدام به کاشت ایمپلنت کند زیرا اگر دندان عفونت داشته باشد و اقدام به کاشت ایمپلنت شود علاوه بر این که مشکل حل نمی‌شود، مشکلات و دردسرهای جدیدی ممکن است به وجود آید و اگر با وجود عفونت ایمپلنت جای‌گذاری شود ایمپلنت پس زده می‌شود و تمام زحمت‌ها و هزینه‌ها هدر خواهد رفت.

مراقبت از ایمپلنت دندان

برای مراقبت از ایمپلنت دندان باید مانند دندان‌های طبیعی از آن‌ها مراقبت شود و بهتر است برای نگهداری ایمپلنت به بهترین نحو روزی سه بار مسواک و روزی یک بار نخ دندان زده شود و همچنین استفاده از دهانشویه توسط متخصص ایمپلنت توصیه می‌شود و همچنین استفاده از آب نمک نیز روش خوبی برای نظافت دندان‌ها است. باید توجه کنید که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود که ایجاد عفونت موضعی یکی از این مشکلات احتمالی است.بنابراین بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید.

نکات مراقبت از ایمپلنت دندان

۱-عدم آسیب ایمپلنت به استخوان فک

ایمپلنت به دلیل اینکه از جنس تیتانیوم است در بدن کاملا خنثی عمل می‌کند و برای بدن هیچ‌گونه واکنش مضری ایجاد نمی‌کند و تمایل دارد با تغییراتی که در سطح آن ایجاد شده، جذب استخوان فک شود.ایمپلنت‌ها از ادامه تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می‌کند و در استخوان هیچ واکنشی ایجاد نمی‌کند مگر در شرایط بسیار نادر.

۲-ایمپلنت موجب درد و ناراحتی نمی‌شود

جراحی ایمپلنت در محیط استریل انجام می‌شود و نسبت به دیگر جراحی‌های دهان و دندان کاملا بدون درد و ناراحتی است و اگر دستورات پزشک رعایت شود این جراحتی به راحتی انجام می‌شود.

۳-جراحی ایمپلنت را می‌توان همزمان با کشیدن دندان انجام داد

معمولا دندان‌هایی که نمی‌توان نگهداری کرد، کشیده می‌شوند و ۲ تا ۳ ماه پس از آن استخوان سازی در قسمت بدون دندان انجام می‌شود اما در برخی شرایط ممکن است دندان پزشک تشخیص دهد ریشه دندان دچار عفونت فعال نیست و می‌توان همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت انجام شود. در این روش بی‌حسی و جراحی در یک مرحله انجام می‌شود و زمان درمان طولانی نمی‌شود.

۴-ممکن است قرار دادن دندان روی ایمپلنت کمی زمان ببرد

پس از اینکه ایمپلنت در دهان قرار داده شد برای اینکه استخوان اطراف ایمپلنت کاملا شکل بگیرد ۲ تا ۴ ماه یا حتی در برخی مواقع ۶ ماه زمان می‌برد. اما با توجه به شرایط ممکن است در برخی مواقع که استخوان فک مناسب باشد روکش موقت یا دائم همزمان با ایمپلنت دندان قرار داده شود.

۵-نیاز به جراحی سینوس فک برای برخی از بیماران

۶-جراحی ایمپلنت برای برخی افراد نباید انجام شود

جراحی ایمپلنت در اغلب افراد انجام می شود و محدودیت ندارد مگر در مواقع بسیار کم مثل بیمارانی که دیابت کنترل نشده دارند و بیمارانی که تحت رادیوتراپی هستند و بیمارانی که مدت طولانی تحت درمان بیس فسفونات بوده اند. تجویز ایمپلنت برای این افراد به تشخیص پزشک بستگی دارد.

۷-شایعات اشتباه درباره ایمپلنت

در رابطه با جراحی ایمپلنت شایعات زیادی از مردم شنیده می‌شود، مانند: بعد از جراحی ایمپلنت سرتان را نباید خم کنید، بعد از جراحی ایمپلنت نباید سرما بخورید، قرار دادن ایمپلنت در دهان باعث ایجاد عفونت می‌شود و بسیاری از شایعات دیگر. که باید گفت این باورهای غلط هیچ گونه توجیه علمی ندارد و تنها شایعاتی بیش نیست.بهتر است قبل از جراحی ایمپلنت با دندان پزشک خود مشورت کنید و سوالات خود را بپرسید تا شک و تردیدها از بین برود.

نکات مهم کاشت دندان

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت درمان ایمپلنت دندان را چندین فاکتور تعیین می‌کند:

• قیمت فیکسچر ایمپلنت مصرفی
  • قیمت هیلینگ و ایمپرشن کوپینگ
  • نوع اباتمنت مصرفی که مستقیم یا زاویه دار باشند یا اساسا با cadcam و با طراحی کامپیوتری خاص هر فرد ساخته شود
  • نوع پروتز و روکشی که روی ایمپلنت قرار داده می‌شود فلز دار باشد یا از جنس زیرکونیا و یا اینکه با اسکن سه بعدی ۳shape وبا cadcam ساخته شود.
  • دستمزد متخصص ایمپلنت بسته به مهارت و سابقه کار
  • تجهیزات کلینیک و استریلیزاسیون و مواد مصرفی
  • از جمله سوالاتی که اغلب افراد درباره ایمپلنت دندان می‌پرسند قیمت ایمپلنت دندان است و باید گفت هزینه ایمپلنت با توجه به اینکه شرایط بیماران متفاوت است در افراد و دندان‌های مختلف قیمت ایمپلنت نیز متفاوت است. اما علاوه بر شرایط بیماران فاکتورهای دیگری نیز بر قیمت ایمپلنت موثر است مثل برند ایمپلنت و ایمپلنت‌هایی که کیفیت پایین‌تر دارند مثل ایمپلنت‌های چینی و پاکستانی ارزان‌تر از برندهای دیگر است
رای شما ثبت شد