ارتودنسی درد دارد؟

ایا ارتودنسی درد دارد؟
۵
(۱)

آیا ارتودنسی درد دارد؟ این اولین سوالی است که با شروع روند درمان ارتودنسی دندان از پزشک خواهید پرسید. پاسخ صریح و روشن این سوال این است که بله، باید منتظر درد ارتودنسی روزهای ابتدایی باشید. از این روش به منظور رفع ناهنجاری‎ های فک و دندان استفاده خواهد شد. در طی روند درمان از ابزارهای مختلف پزشکی برای اصلاح دندان‎ها و قرار دادن آنها در محل اصلی خود استفاده می‎شود. برای این امر دندان‎ها باید جا به جا شوند، به همین دلیل نیز تحت فشار و قرار می‎گیرند. این امر سبب می ‏شود تا ارتودنسی درد داشته باشد. این درد در روزهای ابتدایی بیشتر حس می‎شود. همچنین ممکن است در خوردن و جویدن غذا مشکل داشته باشید.

همچنین بخوانید: طول درمان ارتودنسی

ارتودنسی درد دارد؟

جابه‎جایی‌ها به تدریج انجام خواهد شد، بنابراین دردی نیست که قابل تحمل نباشد. البته باید بدانید میزان دندان درد در همه افراد یکسان نخواهد بود. این امر در ارتباط مستقیم با شرایط بیمار و میزان ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها دارد. در هر صورت اگر می‎خواهید درمان ارتودنسی را آغاز کنید، باید کمی درد را تحمل نمایید. در انتهای درمان متوجه خواهید شد، که این درد ارزش تحمل کردن را داشته است.

درد ارتودنسی از چه زمانی شروع می شود؟

میزان درد بستگی به نوع ابزارهای کاربردی دارد. از رایج‎ترین این ابزارها می‎توان به سیم و براکت‌های دندان اشاره کرد. این سیم‎ها با اعمال فشار دندان‌ها را به جهت خاصی هدایت خواهند کرد، به همین دلیل باعث بروز درد می‎شوند. به طور معمول پس از نصب سیم و براکت، بیمار در ۳ تا ۴ روز درد محسوسی را تجربه خواهد کرد. زمانی که دندان در مسیر هدایت شده قرار می‎گیرد، از شدت درد نیز کاسته خواهد شد.
گاهی اوقات متخصص ارتودنسی، از ابزاری به نام لیگاچور استفاده خواهد کرد. منظور از لیگاچور، همان حلقه ‎های کشی است که در اطراف نگین‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرند. این ابزار به سیم ارتودنسی کمک می‎کند تا دندان سریعتر در مسیر اصلاحی قرار گیرد. از لیگاچورها به صورت تکی و زنجیره‎ای استفاده خواهد شد. این ابزار پزشکی درد را کاهش نخواهد داد، اما تاثیر مثبتی در روند درمان دارد. همچنین آنها باعث می‎شوند تا در نهایت ارتودنسی با نتیجه بسیار بهتری به پایان برسد.

درد ارتودنسی از کی شروع میشه؟

 

غذاهای مناسب برای کاهش درد ارتودنسی

بیشترین میزان درد ارتودنسی در روزهای اول تعویض سیم بوجود خواهد آمد. به همین دلیل به افراد توصیه می‎شود تا از خوردن میوه، غذاهای سفت و چسبناک خودداری نمایند. در این زمان دندان و لثه‎ها از بالاترین میزان حساسیت برخوردار هستند. مصرف غذاهای سفت علاوه بر تشدید درد، زمینه را برای آسیب رساندن به سیم و براکت‎ها فراهم خواهد کرد. به طور کلی پس از تعویض سیم، یک بازه ۲ تا ۶ روزه لازم است تا دندان‎ها با کشش و فشار ایجاد شده، سازگاری پیدا کنند. پس از آن فرد با حساسیت بسیار کمتری مواجه خواهد شد.
توصیه می‎شود در روزهای ابتدایی ارتودنسی، از نوشیدنی‎های خنک استفاده شود. سرما باعث کاهش جریان خون شده و حساسیت لثه و دندان را کاهش خواهد داد.

آیا مسواک زدن درد ارتودنسی را کاهش خواهد داد؟

 

 

درد ارتودنسی با مسواک زدن کاهش نمی‎یابد. اما رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان و التهاب لثه‎ها به طور موثری جلوگیری خواهد کرد. به دلیل وجود سیم، حلقه‎ و براکت‎ها، تکه‎های مواد غذایی در لابه‎لای آن به دام خواهند افتاد. چنانچه بهداشت دهان به درستی رعایت نشود، باعث ایجاد پوسیدگی و درد خواهد شد. بنابراین توصیه به مسواک زدن تنها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و عوارض پس از آن است.

 

ارتودنسی چقدر درد دارد؟

آیا برای کاهش درد ارتودنسی می توان از دارو استفاده کرد؟

در مرحله اول سعی کنید، برای تسکین درد ارتودنسی از داروهای مسکن استفاده نکنید. از شدت دردها پس از گذشت چند روز کاسته خواهد شد. چنانچه تحمل آن برای شما امکان‎پذیر نیست می‎توانید با مشورت پزشک از داروهای مسکن نیز استفاده نمایید. برای کاهش این درد می‎توانید کمی نمک به آب ولرم اضافه کرده و آن را در دهان بچرخانید. همچنین استفاده از برخی از دهانشویه‎ها نیز به تسکین درد کمک خواهد کرد. گاهی اوقات از سوی پزشک، مواد مومی شکلی در اختیار افراد قرار داده می‎شود. این موم‎ها در نقاط دردناک دندان مورد استفاده قرار می‎گیرد و باعث کاهش درد خواهند شد.

همچنین بخوانید: ارتودنسی ارزان

کاهش درد ارتودنسی

کدامیک از ابزارهای ارتودنسی باعث ایجاد درد خواهند شد؟

ابزارهای ارتودنسی همگی برای ایجاد فشار و کشش طراحی شده‎اند. برخی از آنها مانند جداکننده‎ها باعث ایجاد فاصله در بین دندان‎ها خواهند شد. این جدا کننده‎ها به شکل دایره‎های الاستیکی کوچکی طراحی می‎شوند که بین دو دندان قرار می‎گیرند تا فضای مناسبی برای ادامه درمان در اختیار پزشک قرار دهند. وجود آنها نیز باعث ایجاد درد و آزردگی در فرد خواهد شد. از دیگر ابزار ارتودنسی می‎توان به کش ارتودنسی اشاره کرد. این کش در جهات مختلف بر روی براکت‎ها نصب می‎شوند. هدف آنها قرار دادن دندان در مسیر اصلی خود است. در این حالت نیز با ایجاد فشار سعی در جابه‎جایی دندان خواهد شد. این امر نیز منجر به درد ارتودنسی می‎شود.

در صورتی که به دهان و دندان خود اهمیت می دهید، در این مسیر سیمادنت کلینیک یاری بخش شما خواهد بود و در صورت مایل به درمان ارتودنسی، ایمپلنت و حتی اصلاح طرح لبخند هستید می توانید با پزشک متخصص از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و یا پرسش خود را از قسمت پرسش و پاسخ ارسال نمایید تا در کوتاهترین زمان به شما توسط پزشک پاسخ داده شود.

به افراد توصیه می‎شود تا از خوردن میوه، غذاهای سفت و چسبناک خودداری نمایند. در این زمان دندان و لثه‎ ها از بالاترین میزان حساسیت برخوردار هستند. مصرف غذاهای سفت علاوه بر تشدید درد، زمینه را برای آسیب رساندن به سیم و براکت‎ها فراهم خواهد کرد.
البته باید بدانید میزان دندان درد در همه افراد یکسان نخواهد بود. این امر در ارتباط مستقیم با شرایط بیمار و میزان ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها دارد. در هر صورت اگر می‎خواهید درمان ارتودنسی را آغاز کنید، باید کمی درد را تحمل نمایید.
چنانچه تحمل آن برای شما امکان‎پذیر نیست می‎توانید با مشورت پزشک از داروهای مسکن نیز استفاده نمایید. برای کاهش این درد می‎توانید کمی نمک به آب ولرم اضافه کرده و آن را در دهان بچرخانید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین