دندان عقل نیمه نهفته چیست و چه عوارضی دارد؟

دندان عقل نیمه نهفته

دندان عقل در سنین نوجوانی (۱۷ تا ۲۵ سالگی) در انتهایی ترین قسمت فک بالا یا پایین شروع به رویش می‌کند. در بیشتر اوقات این دندان نمی تواند رویش کامل داشته باشد، از لثه بیرون بیاید و در داخل لثه گیر میکند. در این شرایط اگر تمام دندان داخل لثه گیر کند، می‌گوییم دندان عقل از نوع کاملا نهفته است و اگر نیمی از آن در داخل لثه گیر کند، اصطلاحا دندان عقل نیمه نهفته است.

دندان عقل نیمه نهفته چه عوارضی دارد؟

در دهان همه انسان ها تعدادی باکتری وجود دارد؛ اما همیشه بین تعداد باکتری و سیستم دفاعی بدن تعادل وجود دارد. حال اگر عاملی باعث شود که این تعادل از بین برود؛ فرد دچار عفونت های دهانی می‌شود. اگر تنها بخشی از دندان از داخل لثه بیرون بیاید؛ فضایی به نام اپرکولوم ایجاد می‌شود که محلی بسیار مناسب برای تکثیر باکتری ها می‌باشد. به همین خاطر افرادی که دارای دندان عقل نیمه نهفته هستند؛ گاها دچار عفونت های ناشی از دندان عقل نیمه نهفته می‌شوند.

همچنین باید بدانید که اگر دندان عقل کاملا نهفته هم باشد؛ این عفونت ها باز هم در اطراف دندان عقل ایجاد خواهند شد. در ادامه این مقاله، سیمادنت به بررسی عوارض وجود دندان عقل نیمه نهفته و نهفته میپردازد و بهترین راهکارها را ارائه خواهد داد.

انواع عفونت دندان عقل نیمه نهفته

پری کورونیت (اصطلاح پزشکی که به تورم لثه در صورت عدم وجود فضا برای دندان عقل رخ می دهد گفته می شود)، به دو صورت حاد و مزمن ممکن است در افراد بروز کند.

• نوع حاد: به صورت ناگهانی شروع و در مدت زمان کمی باعث درد شدید، تب و تورم می‌شود. در برخی اوقات دیده شده که این عفونت حتی به گردن و گونه ها نیز می‌رسد.
  • نوع مزمن: این نوع عفونت در اکثر اوقات علائم خاصی ندارد و تنها در برخی از اوقات با دردهای خفیف مکرر بروز می‌کند.

عفونت دندان عقل نیمه نهفته از طریق معایناتی که متخصص دندانپزشک روی دندان شما انجام می‌دهد تشخیص داده می‌شود. او اطراف دندان عقل شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا لثه های شما دچار عفونت شده‌اند یا خیر. پس از انجام این معاینات دوره درمان شما آغاز می‌شود که در برخی از موارد نیاز به جراحی می‌باشد.

علائم عفونت دندان عقل نیمه نهفته

به زبان ساده، علائم عفونت دندان عقل نیمه نهفته را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

• بروز حساسیت، تورم و درد در لثه و اطراف دندان عقل
  • ایجاد بوی بد در دهان
  • احساس طعم تلخی در دهان
  • ترشح چرک از بافت لثه ای که در اطراف دندان عقل نیمه نهفته قرار دارد
  • کاهش اشتها

اما این موارد علائم سطحی هستند و گاهی اوقات علائم جدی تر از موارد نام برده شده در بالاست. نشانه های جدی تر این موضوع به شرح زیر می‌باشد:

• متورم شدن غدد لنفاوی که در زیر چانه قرار دارند
  • گرفتگی عضلاتی که در اطراف فک قرار دارند
  • متورم شدن طرف آسیب دیده صورت
  • احساس خستگی به صورت عمومی
  • وجود مشکل در باز کردن دهان

جراحی دندان عقل نیمه نهفته

پیشگیری از عفونت دندان عقل نیمه نهفته

برای پیشگیری از ایجاد این عفونت، شما باید بهداشت دهان و دندان خود را به صورت دقیق رعایت کنید. همچنین باید از انباشت نشدن ذرات مواد غذایی در زیر لثه ها اطمینان حاصل کنید. استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت روزانه و مرتب نیز در پیشگیری این موضوع می‌تواند بسیار موثر باشد. بروز این مشکل می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود که برای هیچکس خوشایند نیست. پس بهتر است از بروز عفونت دندان عقل نیمه نهفته جلوگیری کنید تا دچار این مشکل نشوید.

درمان عفونت دندان عقل نیمه نهفته

در برخی از موارد این مشکل با درمان های خانگی به صورت موقت کنترل خواهد شد. برای این کار شما کافیست به مدت ۷ الی ۱۰ روز از محلول های شستشوی دهان، ترکیب آب ولرم و نمک و آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. برخی اوقات انجام این کارها می‌تواند باعث از بین رفتن عفونت دندان شما شود. اما در بیشتر مواقع استفاده از این روش برای از بین بردن عفونت کاربردی نیست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اگر استفاده از محلول ها و آب نمک تاثیری نداشت؛ شما باید به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید. در چنین شرایطی دندانپزشک دندان دهان شما را معاینه می‌کند تا وضعیت دندان شما و میزان عفونت را تشخیص دهد. کشیدن دندان عقل نیمه نهفته یا نهفته منوط به تشخیص دندانپزشک است و این تصمیم به شرایط فک و دندان های شما بستگی دارد.

کشیدن دندان عقل نیمه نهفته و نهفته

برای اینکه بعد از کشیدن دندان عقل دچار مشکل نشوید، دندانپزشک تمام اقداماتی که پس از کشیدن دندان عقل نیاز دارید را مطرح خواهد کرد. برای کشیدن دندان عقل معمولی دندانپزشک مانند سایر دندانها عمل میکند. اما در مورد دندانهای عقل نهفته و نیمه نهفته نیاز به جراحی دارید. ابتدا محل مورد نظر بی حس میشود. سپس روی لثه باید برشی ایجاد شود تا دندان عقل نهفته خارج شود. در انتها محل، بخیه زده و پانسمان می شود.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل نیمه نهفته:

• گاز استریلی که روی محل جراحی قرار داده شده است را تا یک ساعت روی دندانتان نگه دارید. این کار مانع از خونریزی خواهد شد.
  • وجود کمی درد بعد از کم شدن بی حسی طبیعی است در نتیجه می توانید از مسکنی که دندانپزشک توصیه میکند استفاده کنید.
  • از فعالیت های سنگین بعد از جراحی بپرهیزید. این کار موجب افزایش خونریزی خواهد شد.
  • برای میل کردن مایعات از نی استفاده نکنید.
  • دهان خود را با آب و نمک شستشو دهید.

سخن پایانی

برای کاهش عوارض بعد از جراحی دندان عقل و تشخیص درست اقدامات موردنیاز به یک دندانپزشک متخصص و باتجربه نیاز دارید. کلینیک سیمادنت، با داشتن دندانپزشکانی باتجربه نظیر متخصص ارتودنسی، ایمپلنت و دندانپزشک اطفال، می تواند بهترین خدمات دندانپزشکی را ارائه دهد. این کلینیک دارای جراحان متخصصی است که می تواند در خارج کردن دندان های عقل نهفته و نیمه نهفته با حداقل عارضه و درمان التهابات دندان های عقل نیمه نهفته به شما کمک کند.

دکتر هاوش غارتی و متخصص و جراح لثه سیمادنت کلینیک هستند که می توانید برای استفاده از خدمات حرفه ای از طریق تعیین وقت آنلاین اقدام بفرمایید.

هاوش غارتی

دکتر هاوش غارتی