معایب ایمپلنت یک روزه

معایب ایمپلنت یک روزه

ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت دندان فوری برخلاف روش اصولی آن تنها در طی یک جلسه صورت گرفته و فرد می تواند به محض جایگزینی آن با دندان از دست رفته شروع به خوردن غذا و لبخند زدن بکند. اما باید بدانید که این روش فوری مستثنی از عوارض و خطرات احتمالی بعد از آن نبوده و ممکن است مشکلاتی مانند عفونت گریبانگیر فرد بیمار شود. اما در این خصوص همواره توجه داشته باشید که تنها برخی از افراد با توجه به شرایط دهان و دندانی خود، می توانند با مشورت پزشک، برای ایمپلنت یک روزه اقدام کنند. اما در اکثر افراد این پروسه می بایست به صورت نرمال و در طی چند ماه صورت گیرد.

در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را هر چند به صورت مختصر اما مفید در خصوص معایب ایمپلنت یک روزه با شما خوانندگان عزیز و محترم در میان بگذاریم، همراه ما باشید.

منظور از ایمپلنت یک روزه چیست؟

ایمپلنت از جمله روش های درمان دندانی است که به منظور ترمیم و زیباسازی جای خالی دندان های از دست رفته فرد توسط یک متخصص ایمپلنت صورت می گیرد و معمولا بسته به وضعیت دهان و دندان های فرد برای رسیدن به نتیجه دلخواه و نهایی مدت زمان چند ماهه طول خواهد کشید.

به طور کلی در روش ایمپلنت از یک پایه تیتانیومی مانند ریشه دندان واقعی جهت نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده کرده که بعد از قرارگیری آن داخل استخوان فک و پیوند آن با بافت اطراف آن در طول چندین ماه، نوبت به نصب تاج یا همان پروتز دندان مصنوعی بر روی این پایه می گردد. حداقل زمان مورد نیاز برای نهایی کردن عمل کاشت ایمپلنت حدود ۶ ماه بوده در حالی که برخی از پزشکان با وعده ایمپلنت یک روزه فوری کلیه این مراحل زمان بر را تنها طی یک تا دو جلسه خاتمه می دهند.

معایب ایمپلنت یک روزه

عوارض و معایب ایمپلنت یک روزه

چنانچه عمل جراحی و کاشت ایمپلنت و یا ارتودنسی به صورت یک روزه و فوری انجام گیرد؛ به دلیل عدم اطمینان از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک ممکن است خطرات و عوارض احتمالی سلامتی دهان و دندان های فرد را تهدید کند که به شرح موارد ذیل مطرح گشته اند:

– افزایش خطر نارسایی ایمپلنت فوری دندان

حرکت فیکسچر و شل شدن آن بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت فوری از جمله عوارض و معایب غیر قابل چشم پوشی است که ممکن است افراد درگیر آن شوند. در حقیقت برای ماندگاری و طول عمر بیشتر ایمپلنت باید این پایه تیتانیومی را به طوری ثابت و بی حرکت درون بافت استخوان فک قرار داده تا با آن یکی شود.

این روند، کاری زمان بر بوده و جوش خوردن پایه به استخوان فک ممکن است با توجه به شرایط فرد به چند ماه زمان لازم داشته باشد. بنابراین چنانچه در کاشت ایمپلنت فوری توسط پزشک متخصص، دقت و توجه کافی در زمینه نحوه قرارگیری صحیح ایمپلنت درون بافت استخوان فک صورت نگیرد، امکان حرکت ایمپلنت به دلیل عدم جوش خوردن آن در هر لحظه وجود داشته و این موضوع عوارض و خسارات جبران ناپذیری را برای فرد بیمار به دنبال خواهد داشت.

معایب ایمپلنت یک روزه

– عفونت های شدید و دردهای احتمالی

دومین مورد از معایب ایمپلنت یک روزه دندان، عفونت ها و دردهای شدیدی است که فرد بعد از جراحی فوری با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. البته باید بدانید که عفونت تنها مختص جراحی ایمپلنت فوری نبوده و تمامی جراحی های طبیعی ممکن است بعد از گذشت مدتی نشانه هایی از عفونت باکتریایی یا قارچی را به نمایش بگذارند که البته تورم، آبسه و مواردی از این دست را نمی توان عفونت به شمار آورد.

عفونت ایمپلنت یک روزه دندان مربوط به شل شدن پایه فیکسچر و یا شکستن زودرس ایمپلنت بوده و باید حتما برای جلوگیری از این اتفاق از تراکم بافت استخوانی مورد نیاز و وضعیت سلامتی آن جهت جوش خوردن با فیکسچر اطمینان حاصل شود. این موضوع به مراتب خطرات و عوارض دیگری را نظیر احتمال سوراخ شدن استخوان فک و یا احتمال آسیب به اعصاب آن، احتمال بلعیده شدن اجزا و بی حسی و … را به دنبال خود خواهد داشت.

– عدم امکان ایمپلنت فوری برای همه افراد

ایمپلنت یک روزه دندان تنها برای افرادی امکان پذیر است که از وضعیت جسمی مطلوب برخوردار بوده و استخوان فک دهان آنها تحلیل نرفته باشد. چرا که در صورت این اتفاق باید عمل پیوند استخوان انجام گیرد تا فیکسچر بعد از قرارگیری کاملا با بافت استخوان فک فیوز و یکی شود. عموما ایمپلنت یک روزه و فوری را برای بیمارهایی به کار می برند که از تراکم استخوانی بسیار قوی و سالم برخوردار بوده و دندانپزشک متخصص آنها نیز از تجربه و مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشد. همچنین افرادی که از بروکسیسم یا گرفتگی دندان احساس ناراحتی می کنند بهتر است که سراغ شیوه کاشت ایمپلنت فوری نروند.

شما می توانید در صورتیکه هرگونه پرسشی در خصوص موارد درمانی دندانپزشکی همانند ارتودنسی دندان و ایمپلنت دارید از متخصصین ما در سیمادنت کلینیک از طریق صفحه پرسش و پاسخ، بپرسید و یا برای دریافت نوبت معاینه اقدام نمایید.

رای شما ثبت شد
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین