علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان

علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان
۰
(۰)

عفونت ایمپلنت دندان یکی از مشکلات ایجاد شده به دنبال کاشت دندان است. این عارضه نسبتاً شایع بوده و به دلایل مختلفی پس از جراحی ایمپلنت دندان در افراد متقاضی ایجاد خواهد شد. توصیه می‌شود به منظور درمان زودهنگام و پیشگیری از بروز مشکلات جدی تر، نسبت به علائم عفونت ایمپلنت دندان آگاه بوده و در صورت مشاهده هر یک از علائم ایجاد شده، به دندان پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

عفونت یکی از مشکلات شایع و بسیار جدی انجام جراحی در مواردی چون ایمپلنت و کاشت دندان، درمان های دندانی، ارتودنسی دندان است. این عارضه به دلایل مختلف ایجاد شده و در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع منجر به بروز مشکلات جدی تر و در برخی موارد نیاز به برداشت کامل ایمپلنت وجود خواهد داشت. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل ایجاد کننده عفونت ها پس از جراحی ایمپلنت دندان، قرارگیری و جایگیری کامل و مناسب ایمپلنت در استخوان فک است.

پوکی استخوان، بیماری های تشدید کننده تحلیل لثه، مصرف بیش از حد دخانیات مانند سیگار و قلیان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری های ژنتیکی لثه و مشکلات مربوط به ضعف و نقص سیستم ایمنی از عوامل تشکیل کننده و افزایش دهنده ریسک ابتلا به عفونت های دندانی پس از ایمپلنت شمار می آیند.

عفونت ایمپلنت دندان در مراحل اولیه مصرف آنتی بیوتیک های در نظر گرفته شده توسط دندانپزشک قابل بهبود بوده و عارضه جانبی خاصی به دنبال نخواهد داشت. مراجعه و اقدام به درمان به موقع تاثیر بسیار زیادی در کاهش عوارض جانبی و تسریع روند بهبودی خواهد داشت.

علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان

عامل ایجاد کننده عفونت پس از ایمپلنت دندان چیست؟

باکتری ها، اصلی ترین عوامل ایجاد کننده عفونت ایمپلنت دندان می باشد. حفره ایجاد شده به منظور کاشت پایه تیتانیومی ایمپلنت، عفونت های پنهان دهان و دندان و باکتری های موجود در فضای داخل دهان از مهمترین دلایل ایجاد کننده عفونت ها پس از اتمام مراحل کاشت دندان بوده و در موارد به خصوص احتیاج به اقدامات درمانی جدی خواهند داشت.

علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

باید توجه داشت که علائم بالینی ایجاد شده پس از بروز عفونت های دندانی، بسته به میزان عفونت کاملاً متفاوت بوده و از ۲۴ ساعت الی ۱۴ روز پس از جراحی ایمپلنت بروز خواهند بود.

احساس تورم، سرخی لثه، لمس دردناک، درد ضربان دار، درد هنگام جویدن غذا، تب، لرز، بی حالی، بی اشتهایی و سردرد از علائم شایع و بسیار مهم بروز فونت های دندانی پس از جراحی ایمپلنت به شمار می آیند.

علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان

همچنین بخوانید: درد ایمپلنت دندان

درمان عفونت دندانی پس از جراحی ایمپلنت

درمان به منظور کاهش و پیشگیری از گسترش بیش از حد عفونت و تسریع روند بهبودی، چند نوع آنتی بیوتیک با توجه به دستور دندان پزشک است. معمولاً مصرف آنتی بیوتیک ها به شکل منظم و اصولی، علائم بالینی ناشی از عفونت ایمپلنت دندان را کاهش داده و ظرف چند روز، این علائم را از بین خواهد برد. نوع و تعداد آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک، بسته به میزان عفونت ثابت بوده و در برخی از موارد احتیاج به چندین دوره درمان خواهد داشت.

علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان

پیشگیری از عفونت دندان پس از ایمپلنت

یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش ریسک ابتلا به عفونت پس از ایمپلنت، رعایت بهداشت دهان و دندان، به ویژه در هفته اول پس از انجام جراحی ایمپلنت است. رعایت تصحیح و اصولی بهداشت دهان و دندان، مانع از تجمع باکتری های مولد عفونت در فضای اطراف حفره ایجاد شده در لثه به منظور کاشت پایه ایمپلنت شده ریسک ابتلا به عفونت را به شدت کاهش خواهد داد. توصیه می شود در صورت ابتلا به مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای، عفونتهای مزمن دهان و دندان و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی، پیش از اقدام ایمپلنت دندانی، دندانپزشک خود را از این وضعیت آگاه نموده و در صورت لزوم درمان‌های آنتی‌بیوتیکی بیش از جراحی را بنا به تجویز دندانپزشک آغاز نمایید.

عوارض ناشی از عفونت های ایجاد شده پس از ایمپلنت

توصیه می شود نسبت به عفونت های دندانی پس از جراحی ایمپلنت کاملاً آگاه بوده و در صورت مشاهده و بروز هر یک از علائم ذکر شده در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید. یکی از مهمترین عوارض ایجاد شده به دنبال عفونت‌های درمان نشده پس از انجام ایمپلنت های دندانی، افزایش ریسک ابتلا به بیماری های سیستمی از جمله روماتیسم قلبی و مشکلات تنفسی جدی در افراد است. از این رو به منظور پیشگیری از بروز گسترش عفونت و ایجاد مشکلات جدی تر، به پزشک مراجعه نموده و درمان های آتی بیوتیکی مناسب را بسته به نظر دندانپزشک خود آغاز نمایید.

شما می وانید به صورت آنلاین در خصوص ناهنجاری های دهان و دندانی خود پرسش های خود را ارسال نماید تا متخصصین ما در کوتاهترین زمان پاسخگوی شما باشند. برای این منظور به قسمت ارسال پرسش مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید: ارتودنسی در زمان کوتاه

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین