ارتودنسی بدون سیم چگونه است؟

ارتودنسی بدون سیم
۵
(۱)

برخی افراد با وجود نامنظم بودن دندان‌هایشان حاضر به انجام ارتودنسی دندان نیستند و دلیل آن را وجود سیم‌های آن عنوان می‌کنند؛ اما به تازگی روش جدیدی برای انجام ارتودنسی ابداع شده است که به ارتودنسی بدون سیم شناخته می‌شود.
در ادامه مقاله از سیمادنت کلینیک همراه ما باشید تا به بررسی نحوه انجام ارتودنسی بدون سیم و هرآنچه که لازم است پیرامون این موضوع بدانید، بپردازیم.

مفهوم ارتودنسی بدون سیم چیست؟

متخصص ارتودنسی و دیگر دندانپزشکان، برای سالیان طولانی مجبور بوده‌اند از سیم‌ها و دیگر ملزومات ارتودنسی همچون بندها و براکت‌ها، برای ترمیم بی‌نظمی دندان‌ها استفاده کنند تا آن‌ها را در جهات مورد نظر خود حرکت داده و یا بچرخانند تا دندان‌ها، مرتب شده و لبخند زیبایی را برای شما به ارمغان آوردند.

اما امروزه با کاربرد تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی و همچنین کاربرد نرم‌افزارهای پیشرفته‌ دو بعدی و سه بعدی در لابراتوارهای تخصصی ارتودنسی، این امکان به وجود آمده است تا بسیاری از افرادی که دندان‌های بهم ریخته و نامرتب دارند؛

حتی در سنین بزرگسالی، بدون به کار بردن هرگونه سیم بر روی دندان‌های خود، آن‌ها را مرتب نمایند؛ بدون اینکه دیگران متوجه درمان ارتودنسی آن‌ها شوند.
حال در ادامه به چگونگی انجام ارتودنسی بدون سیم می‌پردازیم.

هزینه ارتودنسی

نحوه‌ انجام ارتودنسی بدون سیم چگونه است؟

نحوه‌ انجام این سیستم ارتودنسی، به این صورت است که متخصص ارتودنسی پس از بررسی دندان‌های شما و حصول اطمینان از سلامت و ایمنی آن‌ها یا درمان هرگونه پوسیدگی؛ قبل از شروع ارتودنسی بسته به نوع بی‌نظمی دندان هر شخص، با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری بسیار دقیق و پیشرفته، تعدادی ردیف‌کننده‌ دندانی شفاف یا الاینر، می‌سازد.
جنس الاینرها از پلاستیک فشرده با خاصیت ارتجاعی خاص هستند که با توجه به قالب دندان‌های شما ساخته می‌شوند و پس از آن، بر روی هرکدام از لاینرها، شماره‌ای منحصر به فرد حک می‌شود و شما از آن‌ها به ترتیب شماره‌ای که بر رویشان حک شده است به مدت دو تا سه هفته (۲۲ ساعت در شبانه روز)  استفاده می‌کنید.

روش کار نیز به این صورت است که شخص متقاضی ارتودنسی بدون سیم؛ امروز الاینر شماره یک، دو هفته بعد الاینر شماره دو، دو هفته بعد از آن الاینر شماره سه و به همین ترتیب تا آخرین الاینر را استفاده می‌کند تا دندان‌هایش در یک مسیر از پیش طراحی شده و برنامه‌ریزی شده در کامپیوتر، به محل صحیح خود هدایت شده و مرتب شوند.

ارتودنسی بدون سیم برای چه افرادی مناسب است؟

کاندیداهای مناسب برای ارتودنسی بدون سیم، نوجوانان و بزرگسالانی هستند که دارای مشکلات دندانی جزئی یا متوسط می‌باشند.
قابل ذکر است که از ارتودنسی بدون سیم برای درمان مشکلات و عوارض دندانی زیر، استفاده می‌شود:

  1. مشکلات گاز گرفتن و فشار آوردن بر روی دندان‌ها که باید در حد طبیعی باشد.
  2. شلوغی دندان‌هایی که خیلی به یکدیگر نزدیک هستند؛ که این شلوغی، باعث تغییر موقعیت و تراز غیرطبیعی آن‌ها شده است.
  3. دندان‌هایی که با یکدیگر فاصله‌ زیادی دارند.
  4. کسانی که دندان‌های کج و نامنظم دارند.

در ارتودنسی بدون سیم رعایت چه نکاتی الزامی است؟

ارتودنسی بدون سیم چه مزایایی دارد؟

  1. مهم‌ترین مزیت ارتودنسی بدون سیم، شفاف بودن صفحاتی است که روی دندان قرار می‌گیرد و از خارج قابل‌مشاهده نیست. در واقع صفحات نامرئی با استفاده از موادی که هیچ آسیبی به‌ سلامتی شما نمی‌رساند؛ ظاهر نازک و شفافی دارند و از خارج قابل مشاهده نیستند.
  2. استفاده از الاینر شفاف نسبت به بریس‌ها راحت‌تر است. شما هر زمان که بخواهید، می‌توانید الاینر را خارج کرده و دوباره آن را در دهان خود قرار دهید و غذای موردنظرتان را میل کنید.
  3. وقتی الاینرها یا همان ردیف کننده‌های دندانی روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند، کاملا شفاف بوده و توسط دیگر افراد، به سختی قابل شناسایی می‌باشند. بنابراین انجام ارتودنسی بدون سیم، هیچگونه تداخلی در روند زندگی اجتماعی و خانوادگی شما ایجاد نمی‌کند.
  4. به دلیل عدم وجود هرگونه سیم بر روی دندان‌ها، شما به راحتی می‌توانید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. درواقع شما به راحتی می‌توانید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمائید تا پس از پایان درمان ارتودنسی و مرتب شدن دندان‌هایتان، دچار پوسیدگی دندانی نشوید.
    شایان ذکر است که پوسیدگی دندانی پس از درمان ارتودنسی با سیم، همواره یکی از موارد شکایت بیماران ارتودنسی و یا والدین آن‌ها بوده است.
  5. راحت بودن روش درمانی ارتودنسی بدون سیم، از نظر نداشتن لبه‌های تیز و بیرون زدگی که باعث زخم در دهان می‌شوند.
  6. رعایت آسان بهداشت و نظافت دهان و دندان هنگام مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان، که به راحتی می‌توانید آن را از دهان خارج کنید.
  7. طول درمان آن کوتاه‌تر است و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.
  8. بجای استفاده از فلز، از مواد زیبا و شفاف درست شده است و کاملا راحت بوده و به راحتی روی دندان‌ها می‌نشیند.
  9. به دلیل متحرک بودن الاینرها در ارتودنسی بدون سیم، شما می‌توانید به راحتی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: هزینه ارتودنسی

معایب استفاده از ارتودنسی بدون سیم کدام ‌اند؟

متخصص دندان

ارتودنسی بدون سیم مانند هر درمان دیگری؛ معایب و محدودیت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • ارتودنسی بدون سیم برای حل مشکلات پیچیده‌ ارتودنسی، کارایی لازم را ندارد و باید از همان روش قدیمی ارتودنسی با براکت استفاده شود. البته شما برای این که بدانید، می‌توانید از ارتودنسی بدون سیم استفاده کنید یا نه؛ لزوما باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
  • مزیت ثابت نبودن الاینر برای برخی از افراد، یک اشکال محسوب می‌شود؛ چون نمی‌توانند همکاری‌های لازم را با متخصص ارتودنسی داشته باشند و طبق دستور ایشان، الاینر را همیشه در دهان بگذارند. برخی از افراد، ممکن است دائما الاینر را جا بگذارند یا در مواقعی که آن را از دهان خارج می‌کنند؛ نتوانند از آن به خوبی نگهداری کنند.
  • زمانیکه الاینر در دهانتان قرار دارد، هیچ چیزی به جز آب نمی‌توانید بخورید. بنابراین، همیشه باید جعبه‌ مخصوص آن را همراه داشته باشید و درصورتیکه می‌خواهید چیزی بخورید؛ الاینر را از دهان خارج کرده، بشویید و خشک کنید و آن را در جعبه‌ مخصوص خود قرار دهید.

در ارتودنسی بدون سیم رعایت چه نکاتی الزامی است؟

زمانی که شما روش درمانی ارتودنسی بدون سیم را برای نظم و ترتیب بخشیدن به دندان‌هایتان انتخاب می‌کنید، لازم است تا نکات قابل توجه زیر را درنظر داشته باشید؛

  • مراقبت خوب از دهان، مسواک زدن منظم دندان‌ها در طول روز، استفاده از دهان‌شویه و نخ دندان در ارتودنسی بدون سیم، بسیار مهم است.
  • بعد از درمان ارتودنسی بدون سیم، عدم مصرف غذاهای خیلی گرم و سرد، محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها و مراجعه‌ منظم به دندانپزشک، از مهم‌ترین نکاتی است که باید حتما رعایت شود.
  • الاینرها را باید بطور مرتب تمیز کنید. یعنی هر بار که دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، باید الاینر را هم با مسواک تمیز کنید تا جرم چسبیده به آن پاک شود.
  • هربار که الاینر را از دهانتان خارج می‌کنید، باید آن را بشویید. اگر این کار را به بعدا موکول کنید؛ بسیاری از ذرات چسبیده به آن را دیگر نمی‌توانید به راحتی پاک کنید و الاینر ممکن است جرم یا لکه بگیرد.
  • زمانیکه الاینر در دهانتان است، هیچ چیزی به جز آب نخورید. چراکه نوشیدنی‌های دیگر باعث تغییر رنگ الاینرها می‌شوند.
  • الاینر پلاستیکی در مقابل حرارت، آسیب‌پذیر است؛ بنابراین آن را زیر آب داغ، نزدیک بخاری یا هر منبع حرارتی دیگری نگذارید. اگر الاینر تغییر شکل پیدا کند، دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید و باید الاینر دیگری برایتان ساخته شود که هزینه و وقت زیادی صرف آن خواهد شد.

نحوه انجام ارتودنسی بدون سیم چگونه است؟

مطلب پیشنهادی: ارتودنسی با کش به چه صورت است؟

 سخن پایانی

با همه این تفاسیر؛ مزایای بی‌شمار ارتودنسی بدون سیم سبب شده تا روز به روز، افراد بی‌شماری ترغیب شوند که از متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک خود بخواهند تا از این سیستم درمانی برای ترمیم دندان‌هایشان استفاده کنند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید :
[addtoany]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره آنلاین