از حفره‌ خشک دندان چه می دانید؟!

حفره خشک دندان

حفره‌ خشک دندان هنگامی رخ می‌دهد که لخته خونی که در محل کشیدن دندان تشکیل‌ شده است؛ از جا کنده شود که در پی آن، حفره خالی دندان خشک می‌شود و در معرض عوامل بیرونی قرار می‌گیرد.
لخته‌ خونی که بطور طبیعی در محل کشیدن دندان تشکیل می‌شود؛

از اعصاب و استخوانی که زیر دندان سابق قرار داشت، محافظت می‌کند. در نبود این لخته یا محافظ، اعصاب مرتبط، بدون محافظ می‌مانند و این امر ممکن است باعث بروز درد در محل کشیدن دندان و در مسیر اعصاب گوش و چشم در همان قسمت صورت شود.

در ادامه این مقاله از سیمادنت کلینیک با ما همراه باشید تا به بررسی حفره خشک دندان و علائم و نشانه‌های آن بپردازیم.

حفره‌ خشک دندان چگونه است؟

حفره خشک دندان، یک عارضه‌ دردناک دندانپزشکی است که گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان دائمی بزرگسالان رخ می‌دهد. در واقع این عارضه، زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌ خون، در محل خالی دندان کشیده شده رشد نکند یا قبل از بهبودی زخم، خارج و یا در ترشحات دهان حل شود.
بطور معمول، بعد از عمل کشیدن دندان؛ یک لخته‌ خون در محل کشیدن آن شکل می‌گیرد که این لخته‌ خون، به عنوان یک لایه‌ محافظ بر روی قسمت انتهایی استخوان و عصب، در حفره خالی دندان عمل می‌کند. لخته‌ خون همچنین پایه و اساس رشد استخوان جدید را نیز فراهم می‌کند.
از بین رفتن و جابه‌جایی لخته‌ خون تشکیل شده بعد ازکشیدن دندان، باعث می‌شود استخوان و اعصاب زیرین در معرض هوا قرار بگیرند و این مورد، منجر به درد شدید دندان می‌شود.

درد شدید‌ نه تنها درحفره‌، بلکه در امتداد اعصاب به سمت صورت شما حرکت می‌کند که حفره، ملتهب می‌شود و ممکن است با مواد غذایی باقی‌مانده، پر شود و بر درد، افزوده شود.

قابل ذکر است؛ اگر حفره‌ خشک دندان ایجاد شود، درد به طور معمول یک تا سه روز پس از برداشتن دندان شما آغاز می‌شود.

مطلب پیشنهادی: دندانپزشک اطفال

علائم و نشانه ‌های ایجاد حفره‌ خشک دندان کدام‌ اند؟

درمان خانگی حفره خشک دندان

علائم ایجاد حفره‌ خشک دندان، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. درد شدید، طی چند روز پس از کشیدن دندان
  2. کاهش جزئی یا از بین رفتن کل لخته‌ خون تشکیل شده در محل دندان کشیده شده
  3. استخوان قابل مشاهده در حفره
  4. شیوع درد از حفره به سمت گوش، چشم یا گردن؛ در همان سمتی از صورت که دندانتان را کشیده‌اید.
  5. وجود بوی بد دهان یا بوی ناخوشایند در هنگام نفس کشیدن
  6. ایجاد طعم ناخوشایند در دهان

چه عواملی در افزایش بروز عارضه‌ حفره‌ خشک دندان مؤثرند؟

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به حفره‌ خشک دندان را افزایش دهند عبارتند از:

1. کشیدن سیگار و مصرف دخانیات
    مواد شیمیایی موجود در سیگار یا اشکال دیگر تنباکو مانند پیپ، ممکن است روند بهبودی را کندتر کند و منجر به آلودگی محل زخم شود. درواقع عمل مکیدن سیگار ممکن است از نظر فیزیکی، لخته‌ خون را از بین برده و یا جابه‌جا کند.
  2. مصرف قرص‌های ضد بارداری
    میزان زیاد استروژن در داروهای ضد بارداری ممکن است روند بهبودی طبیعی را مختل کرده و خطر بروز حفره خشک دندان را افزایش دهد.
  3. مراقبت نادرست در منزل
    عدم رعایت دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت از دندان کشیده شده در منزل و بهداشت ضعیف دهان و دندان ممکن است خطر ایجاد حفره‌ خشک دندان را افزایش دهد.
  4. سابقه‌ ابتلا به حفره‌ خشک دندان در گذشته
    اگر در گذشته دچار این عارضه‌ شده‌اید، احتمال دارد بعد از کشیدن هر دندان دیگری نیز دچار این عارضه شوید.
  5. عفونت دندان یا لثه
    وجود عفونت‌های فعلی یا قبلی در اطراف دندان کشیده شده، خطر بروز حفره خشک دندان را افزایش می‌دهد.

درمان سریع حفره خشک

بروز حفره‌ خشک دندان، چه عوارضی در پی دارد؟

ایجاد حفره‌ خشک دندان، دردناک است اما به ندرت منجر به عفونت یا عوارض جدی می‌شود. با این حال، عوارض احتمالی آن عبارتند از:

• تأخیر در بهبودی
  • عفونت در حفره
  • پیشرفت عارضه
  • ایجاد عفونت مزمن استخوان یا همان استئومیلیت

برای پیشگیری از ایجاد حفره‌ خشک دندان چه باید کرد؟

برای اطمینان از بهبود عمل دندان و جلوگیری از بروز عارضه‌ حفره خشک دندان، دندانپزشک یا جراح متخصص دهان شما اقدامات زیادی را می‌تواند انجام دهد. این اقدامات، ممکن است شامل مصرف یک و یا چند مورد از داروهایی باشد که به جلوگیری از ایجاد این عارضه، کمک کند. داروهایی همچون:

1. استفاده از دهان‌شویه‌های ضد باکتری یا ژل‌ها، بلافاصله قبل و بعد از عمل.
  2. خوردن آنتی بیوتیک‌های خوراکی، بویژه اگر سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد.
  3. استفاده از محلول ضدعفونی کننده، بر روی زخم.
  4. مراجعه به دندانپزشک یا جراح متخصص دهان با تجربه.
  5. عدم مصرف دخانیات

توجه داشته باشید؛ درصورتیکه شما دخانیات استعمال می‌کنید، سعی کنید قبل ازکشیدن دندان سیگار نکشید. زیرا سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات تنباکو، خطر ابتلا به عارضه‌ حفره‌ خشک دندان را افزایش می‌دهد.

البته در این مورد می‌توانید با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید تا برنامه‌ای به شما بدهد و به شما در ترک دائمی استعمال دخانیات، کمک کند.
همچنین لازم است تا در رابطه با مصرف هرگونه داروهای بدون نسخه و یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، با دندانپزشک یا جراح متخصص دهان خود صحبت کنید؛ زیرا ممکن است مصرف آن‌ها در ایجاد لخته شدن خون، تداخل داشته باشد.

عکس حفره خشک دندان

راه‌ های درمان حفره‌ خشک دندان، کدام ‌اند؟

برای درمان حفره‌ خشک دندان، ممکن است دندانپزشک شما در ابتدا حفره‌ دندان را با آب نمک گرم یا یک محلول ضدعفونی کننده‌ رقیق، شستشو دهد و پس از آن، حفره‌ خشک، برداشته می‌شود تا آلودگی‌های موجود در آن از بین بروند. سپس دندانپزشک، حفره را با یک خمیر ضدعفونی کننده، پر می‌کند.
این درمان هر ۳-۲ روز تکرار می‌‌شود تا زمانیکه حفره‌ خشک دندان، شروع به ترمیم کند. همچنین ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد دهد تا در منزل با آب نمک داغ، دهان خود را شستشو دهید تا التهاب، کاهش یابد.
پس از انجام تمام این مراحل؛ رفته رفته، حفره‌ خشک دندان طی چند روز شروع به ترمیم خواهد کرد و ترمیم آن، طی چند هفته تکمیل خواهد شد.

کلام پایانی

در پایان، لازم به ذکر است که بعد از کشیدن دندان، احساس میزان مشخصی از درد و ناراحتی طبیعی است. با این حال، شما باید با کمک داروهای مسکنی که دندانپزشک یا جراح متخصص دهان و دندان برایتان تجویز کرده، بتوانید درد طبیعی دندان را مدیریت کنید تا درد دندان، به مرور زمان کاهش یابد.
گرچه عارضه‌ حفره دندان خشک، فقط بین ۲ درصد از افرادی که دندان می‌کشند، رخ می‌دهد؛ اما اگر چند روز پس از کشیدن دندان، احساس درد جدید و یا شدیدی در دندان خود کردید، به جهت اطمینان نسبت به احتمال بروز حفره‌ خشک دندان، برای معاینه‌ دقیق باید به دندانپزشک یا جراح متخصص مراجعه کنید.