کاشت دندان با سلول های بنیادی

کاشت دندان با سلول بنیادی

همانطور که می‌دانید انسان در طول زندگی خود دارای دو دسته دندان دائمی و شیری می‌باشد. در اصل زمانی که سن شما به ۱۵ سالگی می‌رسد تمام دندان‌های شما از نوع دائمی هستند و شما باید تا پایان عمر خود از این دندان‌ها استفاده کنید. چندین سال پیش بود که دانشمندان تحقیق و بررسی بر روی دندان و دهان موجودات دیگر را شروع کردند و طی مدت گذشته به اتفاقی جذاب پی بردند. شاید برایتان عجیب باشد اما بعضی از موجودات دریایی نظیر کوسه ماهی‌ها توانایی خاصی دارند. این موجودات می‌توانند طی چند هفته دندان‌های جدیدی را ایجاد کنند یا دندان‌های آسیب دیده‌ی خود را ترمیم کنند.

در همین زمان بود که دانشمندان این موضوع را سرمشق خود قرار دادند و به فکر استفاده از ژن و ماهیت حیوانات و موجودات مشابه برای پرورش سلول‌های بنیادی افتادند. سلول بنیادی روشی قابل اطمینان برای جایگزینی دندان است؟ کدام متخصص این درمان را انجام می‌دهد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد در رابطه با کاشت دندان و سلول‌های بنیادی بپردازیم تا شما بتوانید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
مینی ایمپلنت چیست و در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

Duration of dental implant procedure

سلول‌های بنیادی چیست؟

قبل از اینکه با موارد پیچیده‌تر در رابطه با سلول‌های بنیادی آشنا شوید بهتر است بدانید که این مورد به چه معناست و در اصل چگونه از سلول‌های استفاده می‌شود. بدن هر انسان دارای سلول‌های مختلفی می‌باشد، سلول‌هایی که انسان از بدو تولد آن‌ها مجهز نیست و در طول زمان است که بعضی از آن‌ها شکل می‌گیرند. در اصل زمانی که بعضی از اندام یا سلول‌های شما دچار ضعف شوند یا طی حادثه‌ای از بین بروند شما می‌توانید با استفاده از سلول‌های بنیادی تمام ارگان‌ها و سیستم های مختلفی که دچار اشکال شده‌اند را ترمیم کنید. قابل توجه است که اغلب سلول‌های بنیادی در اکثر بافت‌های بدن موجود هستند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

چه دندان های دارای سلول های بنیادی هستند و چگونه به دست می آیند؟

آگاهی از قابلیت‌های این سلول‌ها منجر به روندی جهانی در ذخیره‌سازی سلول‌های SHED و سلول‌های بنیادی سایر بافت‌ها در دندان برای بازیابی و استفاده در آینده شده است، زمانی که طی ویزیت‌های منظم دندان از ریشه کنده می‌شود و پسماندهای پزشکی جمع‌آوری می‌شوند. طبق مطالعات انجام شده، دندان های شیری قدامی یا قدامی دارای حدود ۱۰ تا ۱۲ سلول هستند، در حالی که دندان های آسیایی به طور متوسط ​​دارای هشت سلول بنیادی هستند.

سلول‌های بنیادی و جایگزینی دندان

سلول‌ها بنیادی یکی از روش‌هایی است که توانسته طی چند سال اخیر بین متخصصین و فعالان این زمینه برای جایگزینی دندان شهرت پیدا کند. استفاده از سلول‌های بنیادی روشی طبیعی می‌باشد که برای رشد و ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند دارای مزایای فراوانی به نسبت روش‌های دیگر نظیر کاشت دندان باشد. همچنین قابل توجه است که در روش‌های مشابه اغلب شما چاره‌ای ندارید جز انجام درمان به یک روش خاص، به همین علت دستتان برای انتخاب باز نیست و همچنین مجبور به پرداخت مبلغ زیادی برای درمان خواهید بود. اما در روند درمان و روش سلول‌های بنیادی شاهد این مورد نیستیم و شما می‌توانید علاوه بر درمانی با کیفیت‌تر، هزینه‌ی کمتری نیز بپردازید و حتی از چند روش بخصوص درمانی موردی را انتخاب کنید که با شما سازگاری بیشتری دارد.

Duration of dental implant procedure

سلول های بنیادی مشتق شده از پالپ چیست؟

در سال‌های اخیر، انواع سلول‌های بنیادی که از بافت‌های نرم دندان‌ها به وجود می‌آیند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. سلول های بنیادی دندانی در توده دندان های کودکان یا دندان های شیری که بین سنین ۵ تا ۱۲ سالگی قرار دارند یافت می شوند. این سلول ها را می توان از دندان عقل نوجوانان در نوجوانانی که برای توانبخشی نیاز به برداشتن دندان های خود در آسیای صغیر دارند نیز جدا کرد.

پیوند سلول های بنیادی امکان پذیر است؟

برای بسیاری از افراد، دندان درد ممکن است عمیق ترین ترس ها را ایجاد کند. مشکلات دندانی تنها در صورت عدم درمان ممکن است ایجاد شوند. در چنین مواردی، ممکن است در نهایت نیاز به جایگزینی دندان از دست رفته داشته باشید. دانشمندان دقیقاً این کار را انجام دادند و متوجه شدند که می توان از سلول های بنیادی برای رشد دندان های جدید در بزرگسالان استفاده کرد. ایمپلنت دندان به دلیل هزینه و پیچیدگی، تنها روش رایج دندانپزشکی نیست. روشی که شامل سلول های بنیادی می شود ممکن است برای جایگزینی دندان بسیار آسان تر و در دسترس تر باشد. در این مقاله به بررسی تاثیر سلول های بنیادی در نصب ایمپلنت  در دهان، توسط متخصص ایمپلنت می پردازیم.

سلول‌های بنیادی چالشی برای متخصصین

همانطور که گفتیم شاید بتوان بهترین جایگزین برای روند‌های درمانی ساده نظیر کاشت و روکش دندان را استفاده از سلول‌‌های بنیادی دانست، اما شاهد این مورد هستیم که در رابطه با استفاده از این روش چالش بسیار بزرگی در مقابل متخصصین قرار گرفته است. بزرگترین چالش‌های پیش روی متخصصین در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی دندان غیر قابل اطمینان بودن نتایج است. بدین معنا که مانند نتایج بالینی نمی‌توان به راحتی آن را بر روی انسان بکار گرفت و ممکن است نتیجه‌ی متفاوتی با آزمایشات داشته باشد. برای مثال جالب است بدانید که دندان‌های هر فرد دارای سلول‌هایی هستند که می‌تواند خود به خود لایه‌های عاج را بهبود ببخشند، این سلول‌ها می تواند برخی از وظایف یک سلول بنیادی را انجام دهند. همانطور که اشاره کردیم سلول‌های بنیادی نیز همین وظیفه را دارند و زمانی که بخش‌های مختلف ریشه و دندان شما دچار مشکل شود، می‌توانند حفره و پوسیدگی‌های بوجود آمده را التیام بخشند.

از روش های که توانسته در این چند سال اخیر میان متخصصین محبوب شود، کاشت سلول های بنیادی است. یک روش طبیعی برای رشد طبیعی دندانها
دندان های شیری قدامی دارای حدود ۱۰ تا ۱۲ سلول بنیادی هستند، در حالی که دندان های آسیایی به طور متوسط ​​دارای هشت سلول بنیادی می باشند.
دانشمندان دقیقاً این کار را انجام دادند و متوجه شدند که می توان از سلول های بنیادی برای رشد دندان های جدید در بزرگسالان استفاده کرد. ایمپلنت دندان به دلیل هزینه و پیچیدگی، تنها روش رایج دندانپزشکی نیست.
رای شما ثبت شد
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین