روش کاشت دندان کدام است؟

کاشت دندان به چند روش ممکن است؟

دندان‌ها از اعضای مهم و اساسی در غذا خوردن و صحبت کردن و همچنین زیبایی صورت ما هستند؛ پس از دست دادن هر یک از دندان‌ها می‌تواند ناراحت کننده و عذاب آور باشد و تأثیر زیادی روی زیبایی و اعتماد به نفس ما داشته باشد.
با پیشرفت علم دندانپزشکی، دو راه حل برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و دو روش کاشت دندان وجود دارد؛ یکی کاشت دندان با ایمپلنت و دومی کاشت طبیعی یا بدون ایمپلنت و یا روکش و بریچ.

همچنین بخوانید: ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

کاشت دندان به چند روش ممکن است؟

روش کاشت دندان با ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

ایمپلنت روشی نوین است که با استفاده از فلز تیتانیوم برای دندان‌هایی که ریشه خود را از دست داده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به این صورت که با از بین رفتن دندان به هر دلیلی، اگر ریشه آن هم از بین رفته باشد برای اینکه بتوان روی آن روکش دندان ساخت نیاز است که حتماً ریشه‌ای مصنوعی با استفاده از جراحی لثه، داخل لثه‌ها کار گذاشت. به این خاطر از فلز تیتانیوم استفاده می‌کنند که به راحتی می‌تواند با استخوان فک پیوند خورده و جایگزین ریشه طبیعی بشود. کاشت دندان با ایمپلنت هم خود، انواع مختلفی دارد.
ایمپلنت برای کسانی که بیماری‌های لثه دارند و یا بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمی‌کنند، همچنین برای افرادی زیاد سیگار می‌کشند و دندان قروچه می‌کنند پیشنهاد نمی‌شود.
علاوه بر این‌ها هزینه بالا، عمل‌های جراحی متعدد، عوارض ناشی از جراحی و دوران نقاهت و بهبودی این نوع کاشت و این که ممکن است دهان کاشت را پس بزند و موفقیت آمیز نباشد و دیگر مشکلات و سختی‌هایی که ایمپلنت در بر دارد؛ بسیاری را از استفاده از این نوع کاشت منصرف کرده است.

همچنین بخوانید: آیا همه دندان ها را می توان ایمپلنت کرد؟

کاشت دندان بدون ایمپلنت چگونه است؟

اگر نمی‌توانید از روش کاشت دندان با ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده کنید؛ می‌توانید از راه‌هایی که بدون استفاده از ایمپلنت هستند بهره ببرید.
یکی از راه‌های جایگزینی این‌ها استفاده از بریچ یا پل ثابت دندان است. به این صورت که معمولاً برای دندان‌هایی که به صورت تکی از بین رفته‌اند، مناسب است. برای استفاده از بریچ این شرط لازم است که دندان‌های کناری دندان از بین رفته سالم و خوب باشند.
در ابتدا برای انجام بریچ دندان‌های کناری تراشیده می‌شوند و به شکل پایه‌ای برای گذاشتن پل در می‌آیند؛ بعد از آن روکش معمولاً سه تایی برای دو دندان مجاور و دندان از بین رفته ساخته می‌شود و روی پایه‌ها قرار می‌گیرد.

کاشت دندان به چند روش ممکن است؟

همچنین بخوانید: ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

تکنیک جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت

تکنیک نوینی که در روش درمانی ایمپلنت به کار گرفته می‌شود، کاشت دندان بدون ایمپلنت است. در این روش همان مراحل کاشت ایمپلنت به کار گرفته می‌شود؛ با این تفاوت که از پیچ تیتانیومی جایگزین ریشه و پایه دندان نمی‌شود.
در این روش الگویی از خود دندان اصلی با استفاده از آلیاژ زیرکونیا ساخته می‌شود و در استخوان اصلی فک کاشته می‌شود. این آلیاژ سفید رنگ است و شبیه به دندان طبیعی و اصلی است.
استفاده از روش کاشت دندان بدون ایمپلنت، برای کسانی مناسب است که دندان در دهان شکسته باشد و هنوز تکه دندان در دهان باقی باشد؛ در این جا باقی مانده دندان شکسته شده کشیده می‌شود و بلافاصله بعد از آن، با استفاده از اسکنر و تصاویر سه بعدی، دندانی شبیه دندان اصلی ساخته می‌شود و در جایش قرار می‌گیرد.
این روش بسیار ساده و راحت و کم دردسر است؛ به شرطی که از زمان از بین رفتن دندان در لثه مدت زیادی نگذشته باشد. چون معمولاً بعد از دو هفته حفره باز شده دندان جمع و بسته می‌شود و برای جای گذاری دندان ساخته شده مناسب نیست و نتیجه دلخواه را نمی‌دهد.
در مدتی که استخوان فک به ریشه جدید پیوند بخورد؛ که حدوداً شش ماه طول می‌کشد، روکش موقتی برای دندان می‌سازند تا در این مدت بیمار زیبایی دهان و دندان خود را از دست ندهد. بعد از این مدت ۶ ماهه در صورتی که پیوند ریشه و استخوان موفقیت آمیز باشد، روکش دائمی برای دندان ساخته می‌شود.

همچنین بخوانید: درد ایمپلنت دندان

کاشت دندان به چند روش ممکن است؟

دندان هر فرد روش خاص خود را دارد

همان طور که گفتیم این روش‌ها برای همه مناسب نیست؛ هر کس باید با توجه به شرایط خود یکی را انتخاب کند، که هر کدام برای خود معایب و فواید خود را دارند.
مثلاً اگر کسی به مدت طولانی دندان نداشته باشد استخوان فک تحلیل می‌رود و برای به اجرا درآوردن هیچ کدام از روش‌های کاشت مناسب نیست. برای این افراد اول از همه باید پیوند استخوان فک از لگن یا ساق پا صورت بگیرد و بعد عملیات کاشت دندان انجام شود.
برای انجام هر یک از این روش‌های کاشت دندان چه بدون ایمپلنت و چه با آن، نیاز است که فرد سن ۱۸ سال را گذرانده باشد؛ تا استخوان فک و دندان‌ها حالت ثابت خود را پیدا کرده باشند و رشد استخوان صورت کامل شده باشد.

همواره در نظر داشته باشید که در روش های درمان ناهنجاری های دندانی مانند ارتودنسی دندان، ایمپلنت و دیگر روش های درمانی می بایست زیر نظر پزشک متخصص و با توجه به مواردی که پزشک برای درمان ذکر می کند، بهترین نوع درمان را انتخاب کرد تا بتوان نتیجه ای اثربخش را در انتظار داشت.
شما می توانید سوالات مربوط به ناهنجاری های دهان و دندانی خود را از طریق صفحه پرسش و پاسخ ثبت نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن توسط پزشک متخصص ایمپلنت به سوال شما پاسخ داده شود.

همچنین بخوانید: ارتودنسی سریع

رای شما ثبت شد
به اشتراک بگذارید :
[addtoany]
مشاوره آنلاین