خارش و درد دندان شیری

رویش دندان شیری

یکی از دلایلی که کودکان در ۶ ماه دوم زندگی خود بارها از خواب بیدار می‌شوند و گریه می‌کنند درد و خارش درآمدن دندان شیری است و حتی این درد و خارش در مکیدن شیر هم تاثیر گذار است و والدین به خصوص مادر را با مشکل مواجه می‌کند.
دوران درآمدن دندان‌های شیری در کودکان دورانی آزار دهنده و کلافه‌کننده است اما اگر والدین با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنند و کودک را برای معاینه نزد او ببرند راحت‌تر می‌توانند این دوران را سپری کنند و کودک هم کمتر اذیت می‌شود.

خارش و درد دندان شیری

دریافت مستقیم نوبت دندانپزشک اطفال از کلینیک سیمادنت

زمان درآمدن دندان شیری

نوزادان از زمانی که به دنیا می‌آیند، در زیر لثه، ۲۰ دندان شیری وجود دارد که در بازه ۶ تا ۱۲ ماهگی این دندان‌ها به آهستگی شروع به درآمدن می‌کنند. معمولا در شروع ۶ ماهه دوم لثه‌های کودک شروع به خارش و درد می‌کند که مرحله‌ای بسیار سخت و کلافه‌کننده است. البته زمان درآمدن دندان‌های شیری برای تمام کودکان یکسان نیست و کمی متفاوت است اما اگر دیرتر از ۶ ماه دوم هم شد جای نگرانی وجود ندارد چون زمان درآمدن دندان کاملا ارثی است و به پدر و مادر کودک بستگی دارد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است حتما از دندانپزشک کودکان مشاوره دریافت کرد.

دلایل درد دندان شیری کودک
علائم درد دندان شیری کودک

علائم دندان درآوردن

دندان درآمدن در کودکان با علائمی همراه است که این علائم هم به طور معمول از ۶ ماهگی به بعد شروع به پدیدار شدن می‌کنند.
هنگامی که این علائم در کودک مشاهده شود بهتر است جهت مشاوره و معاینه به متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه شود. علائم اصلی را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

تفاوت دندان‌های شیری با دندان‌های اصلی چیست؟

سرازیر شدن آب دهان

کودکان به دلیل بلد نبودن بلع، معمولا از ابتدا مشکل سرازیر شدن آب دهان را دارند اما مدتی پس از یادگیری این مشکل متوقف می‌شود و دوباره در هنگام درآمدن دندان این مشکل به وجود می‌آید چرا که بدن برای لغزنده‌تر شدن لثه‌ها بزاق بیشتری ترشح می‌کند.

بهانه گیری کودک در شب

در شب چون عوامل سرگرم کننده برای کودک کم است کودکان درد درآمدن دندان را بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌کنند برای همین نیمه شب از خواب می‌پرند و شروع به گریه می‌کنند تا والدین درد را تسکین دهند. برای اطلاع از بهترین راه‌حل‌های کاهش درد نوزاد و کودک در این شرایط بهتر است حتما با متخصص دندانپزشک اطفال مشورت کرد.

اختلال در الگوی خواب

به دلیل درد موجود در لثه و خارش شدید کودک زودتر از تایم معمول بیدار می‌شود و دیر هم به خواب میرود. این دوران بسیار سخت است که باید جهت بلد بودن تمام راهکار ههی کاهش درد با دندانپزشک مشورت کرد.

بی اشتهایی

به دلیل درد زیادی که در هنگام بلع، کودک در لثه‌های خود احساس می‌کند. تمایل خود را برای غذا خوردن از دست می‌دهد. والدین در این شرایط باید هر گونه که شده به کودک غذا بدهند و نگذارند میزان کالری دریافتی روزانه کودک کم شود.

علل درد دندان شیری کودک

درد دندان شیری در کودکان

درد دندان شیری بچه‌ها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از رایج‌ترین دلایل آن درآوردن دندان جدید است، هنگامی که یکی از دندان‌های شیری کودکان شل می‌شود، نباید آن را زیاد تکان داد یا کشید چرا که باعث آسیب دندان دائمی می‌شود.

یکی دیگر از دلایل دندان درد کودکان پوسیدگی دندان است که تغذیه نادرست، خوردن آب‌نبات، شیرینی، نوشابه‌های الکلی و غیرالکلی که مقدار زیادی شکر و کربوهیدرات دارند، شکلات و از این قبیل خوراکی‌ها باعث این اتفاق می‌شود. گاهی اوقات گیر کردن تکه غذا در بین دندان‌های کودکان موجب دندان درد در آن‌ها می‌شود.

درمان درد دندان شیری

حتما این سوال برایتان پیش آمده است که برای درد دندان شیری چه کنیم؟ رفع درد دندان شیری به علائم درد، سن کودک، وضعیت عمومی سلامت و میزان وخامت پوسیدگی دندان او بستگی دارد. درمان درد دندان شیری شامل موارد زیر می‌باشد:

• مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک طبق دستور پزشک
  • استفاده از داروهای مسکن
  • شستشوی دهان با محلول آب نمک چندین بار در روز
  • در صورت لزوم کشیدن دندان
  • در صورت بروز آبسه تخلیه عفونت
  • در صورت نیاز پر کردن دندان
  • جراحی دندان و برداشتن پالپ ملتهب از وسط دندان

در کل بهتر است کودک را نزد دکتر دندانپزشک برد تا او با معاینه دقیق کودک بهترین تشخیص را بدهد و مناسب‌ترین درمان روی کودک انجام شود. مثلا در مواردی که مودک باید در بیمارستان درمان شود، آنتی بیوتیک مورد نیاز او را از طریق رگ (وریدی) تزریق می‌کنند.

درمان های خانگی درد دندان شیری کودک

درمان های خانگی درد دندان شیری

درمان‌های خانگی بیشتر برای تسکین درد دندان هستند و نه درمان قطعی. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای درمان دائم درد دندان شیری بهتر است به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. درمان‌های خانگی عبارت است از:

• تغذیه سالم و صحیح کودک: برای پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و عفونت دندان‌های کودک مراقب تغذیه او باشید. از دادن غذاهای شیرین، گرم، سرد و انواع نوشیدنی‌های الکلی به کودکان در سنین پایین خودداری کنید چرا که این مواد غذایی باعث تحریک دندان‌ها می‌شود. در هنگام دندان درد نیز بهتر است از غذاهای نرم و نوشیدنی‌های سالم استفاده کنید.
  • استفاده از روغن یا ژل میخک: مالیدن کمی روغن یا ژل میخک روی دندانی که درد می‌کند، می‌تواند به عنوان یک مسکن خوب عمل کند.
  • استفاده از نعنا: یکی از خواص گیاه نعنا تسکین درد و از بین بردن التهاب است. مقداری عرق نعنا را در یک چهارم فنجان آب بریزید و به کودک خود بگویید روزی ۲-۳ بار آن را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بگرداند.
  • استفاده از کمپرس یخ: مقداری یخ را داخل یک کیسه بریزید و روی گونه یا ناحیه‌ای که درد دارد به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید. سرمای یخ باعث بی حسی دندان کودک می‌شود. از تکه‌های خیار و سیب زمینی یخ زده نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان: در بسیاری از موارد گیر کردن یک تکه غذا در بین دندان‌های کودک باعث درد دندان او می‌شود که به کمک مسواک و نخ دندان می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

کدام یک از دندان‌های شیری در ابتدا از بین می‌روند؟

نحوه آروم کردن لثه های دردناک

1. با دستمال مرطوب یا با انگشت (شسته شده) به آرامی روی لثه‌های کودک را ماساژ دهید این کار از درد می‌کاهد.
  2. از داروخانه دندانی‌های لاستیکی سخت را تهیه کنید.
  3. شیشه شیر را با آب پر کنید و به کودک بدهید تا بمکد. شیر یا آبمیوه در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان می‌شود.
  4. اگر کودک آنقدر بزرگ شده است که جویدن بلد است، بهتر است از سبزیجات سفتی مانند هویج و کرفس را در اختیارش قرار داد.
  5. دهان و چانه کودک را دائما تمیز کنید تا موجب راش پوستی و خشکی نشود.
  6. مصرف دارو، که حتما باید زیر نظر دندان پزشک متخصص مصرف شود.

آیا دندان درآوردن باعث تب کردن کودک می‌شود؟

بله. باعث تب و اسهال و آبریزش دهان می‌شود.

فرایند بیرون زدن دندان‌های شیری چقدر طول می‌کشد؟

بستگی به شماره دندان و موقعیت دندان دارد. دندان‌های جلو سریع‌تر و دندان‌های عقبی دیرتر در می‌آیند.

اگر کودک هنگام دندان درآوردن درد دارد چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که بعد گذشتن یک تا دو ماه دندان در نمیاید، لثه کبود می شود، تب از بین نمی‌رود و اشتها از بین می‌رود باید به دندانپزشک مراجعه شود.

مشاوره حضوری با متخصص دندانپزشک اطفال در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی اطفال در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه ۳، واحد ۱۱

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری با دندانپزشک اطفال در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری با دندانپزشک اطفال به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی کودکان در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان
رای شما ثبت شد